Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S korunou může zamávat jen evropské ne

  11:44aktualizováno  11:44
Naplní-li se předvolební průzkumy, čeká v pondělí českou měnu poměrně všední probuzení. Pokud by však v urnách převážily hlasovací lístky se zaškrtnutým NE, koruna proti euru bleskově oslabí. Investoři už totiž v současném kurzu s přistoupením dopředu počítají.

Před otevřením volebních místností se kurz koruny pohyboval mezi 31,25 a 31,30 za euro.

„Pokud by se stalo neočekávané a občané vstup odmítli, předpokládáme, že koruna by oslabila nejméně o 5 procent na 33,00 za euro. Jeden z klíčových předpokladů investorů - členství v EU - by se ukázal mylný, a to nejméně na dva roky,“ míní analytik Atlantik FT Jan Schiesser.

Následně by se zpomalil příliv zahraničních investic se všemi negativními dopady do platební bilance a růstu hrubého domácího produktu. Zároveň by čeští exportéři čelili obtížím při vývozech do Polska, Slovenska, Maďarska a dalších kandidátských zemí, které už vstup do unie schválily.

Nevstoupení do unie by se odrazilo i na trhu cenných papírů. „Výsledek ne by velmi rychle vedl k pádu koaliční vlády, která považuje vstup do EU za svůj hlavní cíl,“ říká Schiesser.

Z akcií by v takovém případě nejcitlivěji reagovaly společnosti, které čekají na privatizaci - Unipetrol, Český Telecom a ČEZ. Jejich prodej a restrukturalizace by se totiž pravděpodobně zpozdily.

„Korekce by se mohly pohybovat v dvouciferných číslech, protože všechny tři tituly v letošním roce posílily o dvacet (ČEZ) až padesát procent (Telecom a Unipetrol),“ dodává analytik.

Chcete vědět, jak se vstup
do EU dotkne peněženek?

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.