Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čech profesionálně špehuje číšníky. Učil se u šejka v Emirátech

  14:29aktualizováno  14:29
Vypadá to jako práce snů. Skvěle se nají a ještě si nadprůměrně vydělá. Prostějovský rodák Martin Fryč tajně chodí do českých restaurací, aby si zahrál na běžného hosta. Přitom však detailně sleduje chování obsluhy, kvalitu jídla, prezentaci i čistotu podniku. Neobvyklé profesi se učil u šejcha v Emirátech.

Martin Fryč, mystery shopper, který se profesionálně věnuje tajnému hodnocení kvalit restaurací a obsluhy. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Takže... tady to máte,“ přichází číšník pražské restaurace Ginger & Fred v sedmém patře Tančícího domu ke stolu a podává hostovi lžičku, tentokrát beze zbytku jídla. Netuší, kdo je jeho hostem, jinak by si musel dát pozor. Je dvanáct hodin, doba oběda, ale restaurace je prázdná. Neznámý host zapíná stopky a měří. Jeden z číšníků se opírá o stůl... Za 14 minut nám na stole přistane Francouzská cibulačka, na hlavní jídlo z obědového menu čekáme dalších 26 minut.

Je jasné, co si v těchto chvílích profesionál, který tajně navštěvuje restaurace, hotely i bary, myslí, v nejmenším to však na sobě nedává znát. Začátek návštěvy restaurace s výborným výhledem na Prahu vypadal nadějně. Pak přišla série profesních přešlapů.

Prostějovský rodák Martin Fryč, který strávil několik let v zahraničí, byl hodně překvapený, ne však poprvé. V českých restauracích je podle něj hodně co zlepšovat.

Věnuje se neobvyklé profesi takzvaného „mystery shoppera“. Jeho úkolem je vyhodnotit řadu detailů nabízených služeb a navrhnout majitelům restaurace, hotelu či baru, v čem se mají zlepšit. Je to téměř detektivní práce, při které často rozhodují podstatné drobnosti. Fryč sleduje například oční kontakt, prostření stolů, prezentaci pokrmů, vyjadřování... Detailů je spousta. I drobné přehmaty mohou mít fatální dopad na hodnocení, pokud se jich sejde hodně.

„Restaurací je obrovské množství, nemůžete si dnes dovolit být průměrný,“ vypráví Martin Fryč, proč si i české podniky začínají tuto službu objednávat. Zájem o ni mají průměrné i luxusní restaurace, většinou v Praze, které jsou ochotny zaplatit za „špehování“, následné analýzy a poradenství až 350 korun na hodinu. „Není tu podnik, kde bych něco nenašel,“ líčí elegantně upravený rodák z Moravy, který se k žádanému povolání dostal přes praxi v zahraničí.

Školil se u šejcha

Fryč se ve svých dvaceti letech dostal k práci na obří výletní lodi pro čtyři tisíce lidí, která plula na Havaj a Aljašku. Postupně se propracoval na manažera baru, důležitějším krokem v jeho kariéře mystery shoppera však byla pracovní zkušenost ve společnosti Emirates a následná praxe v luxusním hotelu ve Spojených arabských emirátech. Jeho tým obsluhoval také místního šejcha a stálého hosta Suroor bin Mohammeda, kterému patří síť luxusních hotelů včetně mrakodrapů Etihad Towers v metropoli Abu Zabí. Pro šejcha, který se nezdráhal ochotu zaměstnanců odměnit spropitným v desítkách tisíc korun, poté tajně hodnotil kvalitu služeb v jeho hotelové síti.

V Česku a v zahraničí za několik let navštívil téměř dvě stovky restaurací. Zadarmo se dobře naobědvá a vydělá si dvojnásobek průměrného platu. Leckdo mu proto tuto práci závidí. „Chtěl by to dělat každý, ale k práci potřebujete detailní znalost věci a stálé sledování trendů,“ podotýká Fryč. Z jeho návštěvy čeští hoteliéři a restauratéři většinou radikální závěry nedělají. „V Emirátech jsem se setkal s tím, že se nedostatky potrestaly výpovědí několika zaměstnanců, Češi tak přísní nejsou,“ popsal.

Fotogalerie

Vzato objektivně, i manažeři českých restaurací by museli vyhazovat podřízené za chyby. Přešlapů je podle něj celá řada. Od toalet bez papírových ubrousků a až po špatnou komunikaci a vyjadřování. „Toalety bohužel nebývají často v pořádku ani v restauracích, kde jídlo stojí kolem 200 korun,“ líčí. Další obvyklý problém, rozšířený mezi obsluhou v tuzemsku se dá shrnout příslovím „líná huba, holé neštěstí.“

Práce mystery shoppera začíná už před návštěvou restaurace - pohledem do jídelního lístku, na internet a Facebook. I tam ale bývají chyby. Pokud například restaurace nabízí obědové menu teprve ráno v daný den, je to špatně. Pokud menu obsahuje jen tři jídla, připravuje se tím podnik o klienty.

Neznámý host se prozradí až ke konci stolování. Zavolá si manažera restaurace, aby ho seznámil se svou tajnou návštěvou. „Personál je překvapený, někdy má pocit, že bych měl dát vědět dopředu,“ vypráví Fryč.

Následuje zpracování analýzy, hodnocení, doporučení toho, co zlepšit... Tajnou návštěvu, která může vyjít i se zpracováním dokumentů na několik tisíc korun, si většinou objednává PR manažer restaurace či hotelu. Pak už je na konkrétním podniku, co si z toho vezme.




Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Dodavatelé energií se přetahují o zákazníky. Kdo vytápí plynem, ušetří

(Ilustrační snímek)

Uprostřed topné sezony větší hráči s energiemi přicházejí se slevami o několik procent. Innogy zlevní v průměru o 4,5...

Češi jsou při hraní Účtenkovky vynalézaví, tisknou i haléřové paragony

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Někteří majitelé pokladen tisknou účtenky ve velkém. Jedná se přitom o tržby v hodnotě 0,01 koruny. Tyto pak mezi sebou...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Najdete na iDNES.cz