S obaly někdy zákazník musí zápasit

Snad každý si vzpomene na pár nepříjemných chvil, které zažil při odstraňování obalů z nakoupených potravin. Jednou se snažil vyloupnout tavený sýr z hliníkové fólie a nejvíce sýra mu skončilo mezi prsty, podruhé se mu rozsypala mouka z papírového pytlíku a jindy se roztekla smetana do kávy. "Přestože soudobá technologie umožňuje produkci obalů, které se dobře rozbalují; chrání potraviny a lze v nich uchovávat i zbytky na příště, šetří někteří výrobci na úkor zákazníka," uvádí zpráva o potravinářských obalech české pobočky Mezinárodního institutu informačního designu. Tento test označil za velmi nepraktické obaly tavených sýrů a čokolád zalepených do hliníkových fólií, kelímky smetany do kávy, jejichž víčko nelze přímo odtrhnout, balíčky porcovaného čaje s papírovými úchytkami přilepenými k sáčku, obaly pečiva a cukrovinek, které jdou stěží roztrhnout.

Kromě funkčních hledisek musejí obaly splňovat i propagační úkoly. "To dává obrovský prostor k manipulaci s veřejností, hraničící až s klamáním," připomíná koordinátor průzkumu Institutu designu Tomáš Fassati. Právě proto česká pobočka tohoto institutu prozkoumala stav obalů na potravinářském trhu a rozdělila je do několika kategorií. Mezi Předimenzovanými obaly získaly nelichotivé první místo zdvojené obaly. Charakteristické jsou krabice se sypkými potravinami, ve kterých lze najít ještě sáčky na samotné zboží. Jedná se například o obilné vločky Emco a Nestlé, rýži Vitana nebo kakao Promil. Stejné druhy potravin přitom nabízejí jiné firmy bud jen v sáčku nebo pouze v krabici. Krabice, ve které je ještě sáček, je vlastně jen reklamním poutačem. "I když cenu zboží ovlivňuje mnoho parametrů, v zásadě si každý zákazník předimenzovaný obal, který zanedlouho skončí v koši, platí ze svého," upřesňuje Tomáš Fassati a dodává: "Částka za obal může tvořit polovinu z celkové ceny zboží." Mezi klamavými obaly byl výběr méně jednoznačný.

Některé klamaly nečitelným nebo skrytým textem, jiné svou nadnesenou velikostí a další tím, že neumožňovaly pohled na obsah například přes průhlednou fólii. V Česku jsou takové praktiky možné, protože je žádné předpisy neomezují. Například v Německu byli zákonodárci už důslednější. "Obaly musí být konstruovány a plněny tak, aby nepředstíraly větší obsah, než je v nich skutečně uložen," zní důležitá věta z tamního Cejchovního zákona. Odpadový zákon hovoří podobně: "Obal je nutno omezit na míru, která je nezbytná pro ochranu uvnitř uloženého zboží a bezprostředně nutná pro obchodní využití."

jakub.turek@mfdnes.cz

MF DNES připravuje sérá článků na téma obalů potravin. Rádi přivítáme i vaše zkušenosti: sýry - dnes, bonbony - dnes, čokolády 23. května, čaje 30. května, pečivo 7. června, nápoje 13. června

Tavené sýry jsou problematické zboží

"Nejhorší je balení, kde je alobal nejen poskládaný kolem dokola, ale navíc i zalepený do sebe," píše v jednom fejetonu pro internetový server Underground rozčilený zákazník Pavel Veselý. "Nechápu, co vede výrobce k tomu, že své sýry balí právě takhle." Za pravdu mu nepřímo dává průzkum české pobočky Mezinárodních institutu informačního designu. Maratonec zalepený do hliníkové fólie od firmy TPK Jablonné v Podještědí totiž dostal nelichotivou nálepku Nejhorší obal začátku tisíciletí.

PRAKTICKÉ OBALY:

* v kelímku uzavřeném fólií a víčkem + ochrana nespotřebovaného zbytku

* v igelitové fólii - plátky (Welcome Emmental - Annency Francie; + balení se otevírá po částech, a tak může být zboží konzumováno na etapy

PRŮMĚRNÉ OBALY:

* v hliníkové fólii s páskem k otevření (Maratonec - TPK, Lipno - Jihočeské mlékárny, Veselá kráva - Fromageries Polsko, Tanymix - Tany)

* v kelímku uzavřeném fólií (Madeland - Madeta)

NEPRAKTICKÉ OBALY:

* v hliníkové fólii (například Apetito - Želetavská sýrárna, Nymburský nízkotučný tavený sýr - H. Z.) - pracné otevírání

* ve slepené hliníkové fólii (Maratonec - TPK) - obal se při pokusu o otevření nekontrolovatelně trhá (kt)

Sáčky na bonbony jsou většinou nepraktické

I tak levné cukrovinky, jako jsou cucavé bonbony, mohou být nedobytné. Většina výrobců se o to aspoň zdatně snaží. "Bonbony se konzumují velmi často mimo domácnost, kde nejsou k dispozici pomůcky k otevírání, a tak by se měly sáčky lehce otevřít," je přesvědčen ergonom Tomáš Fassati, který koordinoval průzkum Mezinárodního institutu informačního designu v česku. Zatím se však musejí zákazníci do pevných pytlíků obvykle dobývat vší silou. Děti přitom nemají skoro žádnou šanci. Pokud už se to podaří, místo normálního otvoru vznikne neodhadnutelná díra s otřepanými okraji, ve které se bonbony těžko hledají. "Mnohdy se sáček roztrhne úplně a bonbony se rozsypou," dodává Tomáš Fassati. Bonbony jsou balené podle požadavků velkých obchodů - prodavačům se i při sebenešetrnějším zacházení pytlíky neroztrhnou a horní slepená část má pevný otvor pro zavěšení na efektní stojany. Spotřebitel je však až druhý na řadě.

PRAKTICKÉ OBAL:

* sáček s naříznutým krajem (Hors - J. Šašinka) + jednoduché otevření, bonbony lze dobře sypat nebo vybírat rukou

NEPRAKTICKÉ OBAL:

* sáček bez pomůcky k otevírání (například Sfinx - Nestlé) - sáček lze otevřít jen nůžkami, nebo násilným dotržením slepených částí od sebe (kt)