Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab vyhlásil bankrot. Do firmy míří konkurzní správci

  10:35aktualizováno  18:20
Švédský soud přijal žádost o vyhlášení bankrotu automobilky Saab. Dohled nad podnikem nyní přeberou dva pověření konkurzní správci. O vyhlášení bankrotu požádal v pondělí ráno vlastník automobilky, nizozemská firma Swedish Automobile.

Saab | foto: Saab

Šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile Victor Muller podal osobně návrh na bankrot Saabu poté, co předešlý vlastník, americká skupina General Motors, o víkendu odmítla všechny návrhy na záchranu švédské firmy. Kvůli tomu se z jednání o financování reorganizace Saabu stáhla čínská automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile. GM je stále klíčovým dodavatelem Saabu.

Předpokládá se, že soud návrh na bankrot Saabu schválí, uvedla Swedish Automobile. Také nucený správce Saabu Guy Lofalk nedávno požádal o zrušení ochrany podniku před věřiteli a o vyhlášení bankrotu.

Swedish Automobile loni koupila věčně ztrátový Saab od GM za 400 milionů dolarů (7,8 miliardy Kč). Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky. Od září se Saab nachází v režimu soudní ochrany před věřiteli.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Automobilka Saab, která nyní zaměstnává zhruba 3 400 lidí, je posledních 20 let téměř nepřetržitě ztrátová. Její loňský prodej činil 31 700 automobilů oproti bezmála 40 tisícům vozů v roce 2009. Výroba se ale loni zvýšila o více než 50 procent.

Saab první tři roky vyráběl jen zelená auta

- Saab vznikl v roce 1937, v té době pod názvem Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Firma zpočátku měla za úkol vyrábět letadla pro armádu neutrálního Švédska.

- V červnu 1947 vyrobila firma první automobil Saab 92. Sériové vozy s elegantní proudnicovou karoserií, které se začaly prodávat začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

- Nejslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

- V roce 1980 se automobilka kvůli rostoucím nákladům stáhla z mistrovství světa v rallye, kterých se vždy účastnila.

- Nástupce slavné "devětadevadesátky", model 900, přišel v roce 1978. Pro pravověrné fanoušky švédské značky to byl poslední "opravdový" saab.

- V 80. letech padla na Saab hluboká krize. V té době spolupracoval s Fiatem, ale ani to nepomohlo. Výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Automobilovou divizi Saab koupila v roce 1989 General Motors. Zbylé akcie dokoupila v roce 2000.

- Ani do hospodářské krize se nepodařilo výsledky firmy zlepšit a recese zatloukla poslední hřebík do rakve Saabu.

- V roce 2010 Saab zachránila před zánikem nizozemská Spyker Cars, později přejmenovaná na Swedish Automobile, která ztrátový Saab koupila za 400 milionů dolarů (téměř 7 miliard Kč).

- Letos v dubnu byla výroba Saabu zastavena, protože jeho dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům. Automobilka získala nějaký čas vyhlášením soudní ochrany před věřiteli, ale dohoda o záchraně čínskými firmami Pang Da Automobile a Zhejiang Youngman Lotus Automobile zkrachovala. Narazila na odpor v Číně i u General Motors.

Saab 95
K vidění byly i krásné, staré modely

Veterány značky Saab. Vlevo model 95.

Autoři: ,


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Pan Tesla překvapivě podpořil republikány, dal jim 34 tisíc dolarů

Americký miliardář Elon Musk

Šéf Tesly a firmy SpaceX Elon Musk mohutně „zatápí“ pod kotlem americké Republikánské straně. Věnoval v přepočtu přes...

Umělé koleno o šest set tisíc levněji. Turismus kvůli operacím roste

Podstoupit lékařské odstranění tuku už není takovým tabu, jako bylo před...

V roce 2016 utratilo podle poradenské firmy PwC kolem 14 milionů lidí 68 milionů dolarů (1,5 miliardy korun) za...

Stovky lidí žalují hotel v Las Vegas. Měl prý zabránit střelci v útoku

Rozbitá okna ve 32. patře hotelu Mandalay Bay Resort and Casino, odkud střílel...

Před devíti měsíci se v Las Vegas odehrála masová střelba, jedna z nejhorších v dějinách USA. Majitelé hotelu Mandalay...

Najdete na iDNES.cz