Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab vyhlásil bankrot. Do firmy míří konkurzní správci

  10:35aktualizováno  18:20
Švédský soud přijal žádost o vyhlášení bankrotu automobilky Saab. Dohled nad podnikem nyní přeberou dva pověření konkurzní správci. O vyhlášení bankrotu požádal v pondělí ráno vlastník automobilky, nizozemská firma Swedish Automobile.

Saab | foto: Saab

Šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile Victor Muller podal osobně návrh na bankrot Saabu poté, co předešlý vlastník, americká skupina General Motors, o víkendu odmítla všechny návrhy na záchranu švédské firmy. Kvůli tomu se z jednání o financování reorganizace Saabu stáhla čínská automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile. GM je stále klíčovým dodavatelem Saabu.

Předpokládá se, že soud návrh na bankrot Saabu schválí, uvedla Swedish Automobile. Také nucený správce Saabu Guy Lofalk nedávno požádal o zrušení ochrany podniku před věřiteli a o vyhlášení bankrotu.

Swedish Automobile loni koupila věčně ztrátový Saab od GM za 400 milionů dolarů (7,8 miliardy Kč). Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky. Od září se Saab nachází v režimu soudní ochrany před věřiteli.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Automobilka Saab, která nyní zaměstnává zhruba 3 400 lidí, je posledních 20 let téměř nepřetržitě ztrátová. Její loňský prodej činil 31 700 automobilů oproti bezmála 40 tisícům vozů v roce 2009. Výroba se ale loni zvýšila o více než 50 procent.

Saab první tři roky vyráběl jen zelená auta

- Saab vznikl v roce 1937, v té době pod názvem Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Firma zpočátku měla za úkol vyrábět letadla pro armádu neutrálního Švédska.

- V červnu 1947 vyrobila firma první automobil Saab 92. Sériové vozy s elegantní proudnicovou karoserií, které se začaly prodávat začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

- Nejslavnější saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

- V roce 1980 se automobilka kvůli rostoucím nákladům stáhla z mistrovství světa v rallye, kterých se vždy účastnila.

- Nástupce slavné "devětadevadesátky", model 900, přišel v roce 1978. Pro pravověrné fanoušky švédské značky to byl poslední "opravdový" saab.

- V 80. letech padla na Saab hluboká krize. V té době spolupracoval s Fiatem, ale ani to nepomohlo. Výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Automobilovou divizi Saab koupila v roce 1989 General Motors. Zbylé akcie dokoupila v roce 2000.

- Ani do hospodářské krize se nepodařilo výsledky firmy zlepšit a recese zatloukla poslední hřebík do rakve Saabu.

- V roce 2010 Saab zachránila před zánikem nizozemská Spyker Cars, později přejmenovaná na Swedish Automobile, která ztrátový Saab koupila za 400 milionů dolarů (téměř 7 miliard Kč).

- Letos v dubnu byla výroba Saabu zastavena, protože jeho dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům. Automobilka získala nějaký čas vyhlášením soudní ochrany před věřiteli, ale dohoda o záchraně čínskými firmami Pang Da Automobile a Zhejiang Youngman Lotus Automobile zkrachovala. Narazila na odpor v Číně i u General Motors.

Saab 95
K vidění byly i krásné, staré modely

Veterány značky Saab. Vlevo model 95.

Autoři: ,


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Airbnb splní pravidla Evropské unie do konce roku, říká Jourová

Eurokomisařka Věra Jourová v Rozstřelu (16. února 2018)

Internetová společnost Airbnb zprostředkující ubytování se zavázala, že do konce roku splní podmínky Evropské unie pro...

Čína odpovídá na americkou celní oprátku. Zvýhodní ostatní země

Ilustrační snímek

Drahé celní šarvátky mezi USA a Čínou si vyžádaly další krok ze strany Pekingu. Čína ve snaze zachovat dovozy zboží ze...

Ochraň dítě, dostaneš zaplaceno. V Jižní Koreji si lze pronajmout zlého strýčka

Ilustrační snímek

Šikana je v Jižní Koreji palčivý problém, se kterým si tamní školy a úřady mnohdy nevědí rady. Do věci se proto vložily...

Najdete na iDNES.cz