Sabenu čeká poslední šance nebo krach

Prosperující letecké společnosti západních zemí se po útoku na USA dostaly do větších či menších finančních potíží. Co ale bude s těmi, které měly problémy už před osudným 11. zářím? Tuto otázku si určitě kladou zaměstnanci belgické aerolinky Sabena, která se s nedostatkem kapitálu potýká už více než rok. A Swissair, její zachránce z konce 90. let, nechce dvakrát vstupovat do stejné řeky.

Už v polovině července slíbili hlavní akcionáři Sabeny, belgická vláda a švýcarský Swissair, že v říjnu napumpují do ztrátové společnosti dalších 430 milionů euro (14,5 miliardy korun).

Švýcaři ale v nedávné minulosti dali několikrát jasně najevo, že vkládat peníze do věčně ztrátového symbolu belgického letectví není zrovna výnosný obchod. Ani za cenu, že by vlajková belgická aerolinka měla zaniknout.

Vedení firmy se už několik měsíců marně snaží najít společné stanovisko s odbory, jakým směrem společnost nasměrovat a jak co nejlépe využít peníze ze záchranné injekce.

Jednání dostalo naposledy vážnou trhlinu v prvním zářijovém týdnu, kdy piloti Sabeny ohlásili jednodenní stávku, kterou nakonec protáhli téměř na dva dny. Management požádal dokonce justici o zásah a vyhrožoval pilotům soudním postihem a vysokými finančními tresty.

Letci navrhli zkrátit pracovní dobu, aby společnost ušetřila a nemusela snižovat jejich počet pro nadbytečnost. Vyjádřili také nedůvěru vedení, které podle nich není schopno účinně řešit dlouhodobé finanční problémy firmy.

"Jakou důvěru může mít vedení, které s předchozím restrukturalizačním plánem Blue Sky údajně vypracovalo dlouhodobý plán, který se po pěti měsících stal pohromou?" ptal se tehdy mluvčí profesního svazu pilotů BeCA Behrouz Shahabpour.

Konflikt v Sabeně minulý týden řešil osobně i belgický premiér Guy Verhofstadt, výsledek se ale nedostavil. O víkendu skončilo bez dohody další kolo jednání mezi odbory a vedením.

Vláda vyslala na pomoc dalšího vyjednavače, jehož snaha dosáhnout konsenzu ale zatím vyšla naprázdno.

Mnoho času na záchranu Sabeně podle pozorovatelů nezbývá. Pokud se vedení a
odbory nedohodnou, nedojde ke slíbené rekapitalizaci v výši 14,5 miliardy korun a společnost může vyhlásit bankrot.

Víru v budoucnost ztrácejí i mnozí zaměstnanci společnosti. "Tak ať nám řeknou, kdy to zavřou, ať člověk aspoň ví, na čem je," prohlásil ve veřejnoprávní televizi RTBF jeden ze zaměstnanců po nedělním neúspěšném jednání odborů s vedením.

,