Supermarket, který ke kroku přistoupil jako první na britském trhu, tvrdí, že opatření ušetří 489 tun plastového odpadu. Sainsbury’s také slíbil, že z prodeje odstraní plastové příbory, plastová víčka ze zmrzlinových kelímků a plastové tácky na rajčata a mrkev.
„Naši zákazníci očekávají, že budeme v těchto věcech tahounem trhu. Proto musíme odstranit plastové obaly, odkud to lze a tam, kde je třeba výrobek chránit, je nahradit alternativními obaly,“ cituje šéfa řetězce Mikea Coupea list Independent.
Hadovky se možná svléknou. První české firmy vyhlásily konec plastů |
Ekologičtí aktivisté novinky chválí, ale připomínají, že je třeba udělat daleko víc, pokud chce maloobchodní síť mít reálný vliv na problém plastového odpadu.
„Pobízíme Sainsbury’s k akci od té doby, co se loni umístil na chvostu našeho žebříčku supermarketů z pohledu nakládání s plastem,“ uvedla Ariana Denshamová z britské organizace Greenpeace.
Bio plasty nejsou záchrana. Místo v kompostu také končí na skládce |
Sainsbury’s má vytváří plastovou stopu 120 tisíc tun ročně. Jeho slib snížit objem plastů o jedno procento je tak zatím jen malým krůčkem.
I další britské supermarkety zkoušejí snížit objem produkovaného plastu. Například Waitrose nedávno oznámil, že v jednom ze svých oxfordských obchodů pilotně nabídne zákazníkům, aby si nosili své vlastní nádoby. Budou si je moct naplnit cereáliemi, těstovinami, kávou nebo rýži, které budou k dispozici ve velkých dávkovačích.
Obchodů, které se specializují na bezobalový prodej, přibývá též v Česku. Vybraný sortiment ve vratných nádobách nabízí online supermarket Rohlik.cz a některé potraviny do papíru balí konkurenční Košík. S podobným ekologickým konceptem u stáčené drogerie do vlastních nádob přišla nedávno síť drogerií dm. Podle webu reduca.cz je v Česku a na Slovensku podobných obchodů a e-shopů více než 500 (psali jsme zde).