Salon vín 2008 Sto nejlepších značek |
"Jsou tam stálice, ale i ti, kdo se zúčastnili poprvé. Dostanou se do povědomí veřejnosti, vždyť v Česku působí kolem 600 vinařských firem," popisuje Marek Babisz, hlavní sommeliér Národního vinařského centra, které soutěž vyhlašuje.
Nejúspěšnějšími jmény jsou v letošním ročníku Vinselekt Michlovský se 17 vzorky, Vinné sklepy Valtice se sedmi značkami, vinařství Tomáš Krist s šesti vzorky, dále Moravíno a Znovín Znojmo. Ti všichni soutěžili převážně s víny za rok 2005 a 2006.
Letos degustátoři vybírali přímo z 335 vín z 83 vinařství, ale fakticky se vybíralo ze tří tisíc vín. Do soutěže se totiž dostanou až ti, kdo obstojí v desítce předchozích nominačních soutěží. K těm pak přijíždí hlavní sommeliér a osobně vybírá vzorky k hodnocení namátkově přímo ve sklepě.
Vína ochutnávalo anonymně 24 degustátorů ve třech komisích. "Kvalita vín v Salonu se zlepšuje a zvlášť to je vidět letos. Zejména z ročníku 2006 se dají vybrat vína skutečně vysoké jakosti nejen bílá, ale i červená," popsal předseda sommeliérských komisí Vilém Kraus.
Z odrůd uspěl Ryzlink rýnský, Chardonnay, Rulandské bílé a Ryzlink vlašský. Z červených vín Frankovka, Cabernet Sauvignon a Rulandské modré. V jakosti převažovaly pozdní sběry a výběry z hroznů. Jejich cena za lahev se většinou pohybuje od dvou set korun výše.
Výhra v Salonu vín je pro vinaře marketingový nástroj. Na každou lahev si můžou nalepit etiketu s názvem Salonu, která je vyjde zhruba na 2,50 Kč. Navíc se prezentují návštěvníkům v celoroční degustační expozici ve sklepích Valtického zámku.
"Návštěvníci ochutnají, koupí si třeba jednu lahev a pak už jezdí přímo za vybraným vinařem," říká sommeliér Babisz, jak degustační výstava pomáhá vinařům. Ti, kteří v Salonu obstojí, nechávají na výstavě kolem 550 lahví.
Soutěž se hodí ve chvíli, kdy se vinaři chtějí více prosadit. S nálepkou Salonu vín můžou chtít za svá vína více peněz. "Můžou zdražit, když uspějí, dostanou se do povědomí," přiznává Babisz.
Obchod s ochutnávkou
Vloni výstavu navštívilo přes deset tisíc lidí včetně majitelů restaurací a firem. "Soutěž nám v počátku pomohla uspět v gastronomii, nyní zlepšuje obchodní postavení značky," popisuje Miloš Michlovský, dlouhodobě jeden z hlavních výherců, který se soutěže účastní od začátku.
Nyní už prodává vína i ve velkých obchodních řetězcích, i když přímo to není cílem každého vinaře. Jsou ale i vinaři, kteří se soutěží neúčastní, třeba i proto, že své výrobky bez problémů každý rok prodají.
"Salon zaštiťuje všechny soutěže, ale najdou se i jiná velmi kvalitní vína, která nejsou oceněná, protože je vinař nepřihlásil do žádné soutěže," připomíná sommeliér velkoobchodní sítě Makro Ivo Dvořák.
Ocenění však v obchodě berou vážně. "Je to známka, že se tomu vínu máme věnovat. Ale některá oceněná vína vinaři vyprodají a nabízejí nám jiné druhy a jakosti, takže stejně nakonec vždy ochutnáme a vybíráme sami," dodává Dvořák.