Čím tlustší, tím dražší. První aerolinky účtují letenky podle váhy

  • 209
Polynéské aerolinky Samoa Air byly dosud známé jen obyvatelům a návštěvníkům Samoy nebo leteckým fanouškům. Novým způsobem účtování cen letenek se však staly přes noc známými na celém světě: jako první probořily tabu leteckých dopravců a jejich ceník zohledňuje i váhu cestujícího a jeho zavazadla.

Malý dopravce vysvětluje nový způsob tvoření cen větší rovnoprávností mezi cestujícími. "Naše letenky jsou férové tím, že účtujeme cestujícím jen za to, kolik váží. Sami si ovlivníte, kolik vaše letenka bude stát," uvádí firma na svých webových stránkách.

Princip je jednoduchý: už při rezervaci cestující kromě svého jména a dalších detailů vyplní i svoji váhu a hmotnost zavazadla. Ze součtu hmotnosti se pak vypočítává cena letenky. Rozdíly přitom nejsou malé, například člověk s padesáti kily a desetikilogramovým zavazadlem zaplatí na konci dubna za zpáteční let z Asau do Faleolu 79 samojských tal (tamější měna), stokilogramový cestující se stejným zavazadlem 145 samojských tal.

Obezita se prodraží až o osmdesát procent

V přepočtu jde o rozdíl 575 korun, jedná se však o velmi krátký let. Objemnější cestující zaplatí o 83 procent více než hubenější. Cena za kilogram se liší podle délky letu. "Je to nejspravedlivější způsob cestování," řekl ABC Radio šéf Samoa Air Chris Langton. Dopravce má malá letadla pro cestování mezi ostrovy, do kterých se obvykle vejde kolem dvanácti lidí.

Ceny podle váhy jsou zatím u jiných leteckých společností tabu, i když o nich často mluví. Platí totiž, že čím těžší cestující, tím větší náklady na palivo. Zároveň je nutné počítat s tím, že čím menší letadlo, tím je nadváha několika cestujících na celkové spotřebě více znát. Obyvatelé Samoy patří navíc k nejobéznějším lidem na světě.

Dopravci se nezdráhají čím dál více zpoplatnit zavazadla za jejich hmotnost, u lidí však měli dosud zábrany. Podle řady analytiků se ale dá očekávat, že další aerolinky budou Samoa Air následovat. Některé americké letecké společnosti už začaly například účtovat dvě letenky extrémně obézním cestujícím, kteří se nevejdou do jedné sedačky. "Pro aerolinky není podstatný počet sedaček, ale váha. Lidé jsou celkově mnohem větší než před padesáti lety. Je to oblast, kterou teď aerolinky začnou zkoumat," míní Langton.