Noční můra prodavačů. Samoobslužné boxy vyhledává stále více Čechů

  16:33aktualizováno  16:33
Češi se rádi obslouží sami. Princip, ze kterého online obchody žijí už léta, se v poslední době výrazně prosazuje i v kamenných provozovnách a službách. Nechat na zákaznících, aby si objednávku vyřídili na obřím tabletu, případně vyplnili důležité dokumenty s pomocí chytrého robota, se už nebojí ani velké značky.

(ilustrační snímek) | foto: McDonald´s

Fastfoodové menu na míru či nákup v supermarketech bez přítomnosti prodavačky. Samoobslužné boxy pracují se zákazníkem podle stejného modelu: pomocí technologií mu svěřují větší část aktivity, přičemž zájem o tento způsob nákupu stoupá.

„Vývoj technologií a robotizace lidských činností, který je nazýván průmyslovou revolucí 4.0, probíhá již řadu let. Zatímco původně šlo především o nahrazení hrubé manuální práce, nyní se postupně projevuje také v dalších výrobních odvětvích a právě v oblasti služeb,“ uvedl Miroslav Diro z odboru vnější komunikace Hospodářské komory ČR.

Fotogalerie

Řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald’s vybavil provozovny na konci roku 2015 takzvanými samoobslužnými kiosky. Zákazník si v klidnější části restaurace vybere položky z menu na velké dotykové obrazovce a zaplatí kartou. S pořadovým číslem pak míjí případnou frontu u pultu a míří rovnou k výdeji. 

„V tuto chvíli vzniká přes samoobslužné kiosky téměř pětina všech našich objednávek,“ poznamenala Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald’s, s tím, že obliba kiosků podle čísel roste.

„V některých restauracích testujeme novinku, kdy si zákazníci mohou upravit burgery z prémiové nabídky přidáním nebo odebráním vybraných ingrediencí. Se zaměstnanci, kteří dříve pracovali na kase, se zase snažíme rozvíjet služby. Teď například začínáme s donáškou ke stolům,“ uvedla Svobodová. Ve vzdálenější budoucnosti by kiosky podle ní mohly umět rozpoznat konkrétního zákazníka a zobrazit mu jeho poslední nebo nejoblíbenější objednávku.

Sázka na menu dle vaší chuti dělá obsluze v McDonald’s z práce peklo

Energetická společnost E.ON, která samoobslužnou službu zavedla v roce 2016, se pomocí moderních technologií snaží zákazníkům usnadnit nutnou administrativu. Kvůli náročné legislativní úpravě je pro ně mnohdy složité vyřídit například připojení nového odběrného místa. 

„Pro žadatele o nové připojení jsme proto vytvořili interaktivní online formulář, který dotyčného provádí vyplněním úvodní žádosti a poté ho informuje o jejím postupném vyřízení. Online formulář zákazníka nenechá odeslat žádost, která je vyplněná špatně nebo neúplně. Odpadá také zdlouhavé zasílání poštou,“ uvedla Petra Podlahová, manažerka připojení a přeložek u E.ON Distribuce. Díky technologiím vzrostl počet online žádostí o 25 % za poslední dva roky.

Stále oblíbenějším se stává samoobslužné nakupování v supermarketech. Například v hypermarketech Globus se zákazníci obsluhují pomocí ručního skeneru technologie Scan&Go až ve 25 tisících případech za měsíc a toto číslo stále roste. 

„Technologie se stala pro významné procento zákazníků Globus přirozenou součástí nákupu. Máme mnoho zpětných vazeb zákazníků, že bez Scan&Go už nechtějí nakupovat, urychluje jim nákup a vlastně je tento styl nakupování i baví,“ uvedla mluvčí obchodů Pavla Hobíková.

Uzavření smlouvy bez přítomnosti právníka?

Podle mluvčího hospodářské komory už jsou podobně jako pracovníci u pultů a přepážek nahrazováni třeba firemní účetní. „Softwarová řešení se mohou v budoucnu uplatnit dokonce i v oblasti práva. Představa formulářových smluv, k jejichž uzavření nebude nutná právní asistence, je reálná,“ říká Diro.

Automatizace podle firem nemusí znamenat zrušení pracovních míst. Mění se často jen náplň a případně také objem práce, kdy stejný počet lidí zvládne díky automatizovaným procesům více úkolů. Nejnovější průzkum agentury Manpower ukázal, že 93 procent velkých zaměstnavatelů v Česku v následujících dvou až třech letech v souvislosti s digitalizací a automatizací počet zaměstnanců spíše zachová nebo zvýší.

„Netýká se to pouze výroby, o které se nejvíce mluví, ale také logistiky, obchodu, administrativních činností, zpracovávání dat, financí a pojišťovnictví. Procesy se digitalizují prakticky ve všech oblastech práce, třeba i v marketingu, personalistice, zákaznickém servisu, účetnictví,“ potvrzuje Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru ManpowerGroup.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....

V Praze začalo Čínské investiční fórum. Mezi stovkami hostů je i šéf CITIC

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Na Pražském začala další velká událost, která má propojit český a čínský byznys. Dvoudenní investiční fórum hostí přes...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...



Najdete na iDNES.cz