Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Noční můra prodavačů. Samoobslužné boxy vyhledává stále více Čechů

  16:33aktualizováno  16:33
Češi se rádi obslouží sami. Princip, ze kterého online obchody žijí už léta, se v poslední době výrazně prosazuje i v kamenných provozovnách a službách. Nechat na zákaznících, aby si objednávku vyřídili na obřím tabletu, případně vyplnili důležité dokumenty s pomocí chytrého robota, se už nebojí ani velké značky.

(ilustrační snímek) | foto: McDonald´s

Fastfoodové menu na míru či nákup v supermarketech bez přítomnosti prodavačky. Samoobslužné boxy pracují se zákazníkem podle stejného modelu: pomocí technologií mu svěřují větší část aktivity, přičemž zájem o tento způsob nákupu stoupá.

„Vývoj technologií a robotizace lidských činností, který je nazýván průmyslovou revolucí 4.0, probíhá již řadu let. Zatímco původně šlo především o nahrazení hrubé manuální práce, nyní se postupně projevuje také v dalších výrobních odvětvích a právě v oblasti služeb,“ uvedl Miroslav Diro z odboru vnější komunikace Hospodářské komory ČR.

Fotogalerie

Řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald’s vybavil provozovny na konci roku 2015 takzvanými samoobslužnými kiosky. Zákazník si v klidnější části restaurace vybere položky z menu na velké dotykové obrazovce a zaplatí kartou. S pořadovým číslem pak míjí případnou frontu u pultu a míří rovnou k výdeji. 

„V tuto chvíli vzniká přes samoobslužné kiosky téměř pětina všech našich objednávek,“ poznamenala Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald’s, s tím, že obliba kiosků podle čísel roste.

„V některých restauracích testujeme novinku, kdy si zákazníci mohou upravit burgery z prémiové nabídky přidáním nebo odebráním vybraných ingrediencí. Se zaměstnanci, kteří dříve pracovali na kase, se zase snažíme rozvíjet služby. Teď například začínáme s donáškou ke stolům,“ uvedla Svobodová. Ve vzdálenější budoucnosti by kiosky podle ní mohly umět rozpoznat konkrétního zákazníka a zobrazit mu jeho poslední nebo nejoblíbenější objednávku.

Sázka na menu dle vaší chuti dělá obsluze v McDonald’s z práce peklo

Energetická společnost E.ON, která samoobslužnou službu zavedla v roce 2016, se pomocí moderních technologií snaží zákazníkům usnadnit nutnou administrativu. Kvůli náročné legislativní úpravě je pro ně mnohdy složité vyřídit například připojení nového odběrného místa. 

„Pro žadatele o nové připojení jsme proto vytvořili interaktivní online formulář, který dotyčného provádí vyplněním úvodní žádosti a poté ho informuje o jejím postupném vyřízení. Online formulář zákazníka nenechá odeslat žádost, která je vyplněná špatně nebo neúplně. Odpadá také zdlouhavé zasílání poštou,“ uvedla Petra Podlahová, manažerka připojení a přeložek u E.ON Distribuce. Díky technologiím vzrostl počet online žádostí o 25 % za poslední dva roky.

Stále oblíbenějším se stává samoobslužné nakupování v supermarketech. Například v hypermarketech Globus se zákazníci obsluhují pomocí ručního skeneru technologie Scan&Go až ve 25 tisících případech za měsíc a toto číslo stále roste. 

„Technologie se stala pro významné procento zákazníků Globus přirozenou součástí nákupu. Máme mnoho zpětných vazeb zákazníků, že bez Scan&Go už nechtějí nakupovat, urychluje jim nákup a vlastně je tento styl nakupování i baví,“ uvedla mluvčí obchodů Pavla Hobíková.

Uzavření smlouvy bez přítomnosti právníka?

Podle mluvčího hospodářské komory už jsou podobně jako pracovníci u pultů a přepážek nahrazováni třeba firemní účetní. „Softwarová řešení se mohou v budoucnu uplatnit dokonce i v oblasti práva. Představa formulářových smluv, k jejichž uzavření nebude nutná právní asistence, je reálná,“ říká Diro.

Automatizace podle firem nemusí znamenat zrušení pracovních míst. Mění se často jen náplň a případně také objem práce, kdy stejný počet lidí zvládne díky automatizovaným procesům více úkolů. Nejnovější průzkum agentury Manpower ukázal, že 93 procent velkých zaměstnavatelů v Česku v následujících dvou až třech letech v souvislosti s digitalizací a automatizací počet zaměstnanců spíše zachová nebo zvýší.

„Netýká se to pouze výroby, o které se nejvíce mluví, ale také logistiky, obchodu, administrativních činností, zpracovávání dat, financí a pojišťovnictví. Procesy se digitalizují prakticky ve všech oblastech práce, třeba i v marketingu, personalistice, zákaznickém servisu, účetnictví,“ potvrzuje Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru ManpowerGroup.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Drony dostanou své SPZ, jejich majitele čekají testy jako v autoškole

Ilustrační snímek

Létání s drony patří k oblíbené zábavě. Teď se však chystá její omezení. Létající stroje budou muset mít podle chystané...

Na opravovaný úsek D1 u Prahy se auta vrátí poslední den v srpnu

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

Práce na dálnici D1 před Prahou pokračují podle harmonogramu, hotovo je přes sedmdesát procent prací. Řidiči se na...

Fronty před úřadem. Stát začal přijímat žádosti o levné půjčky na bydlení

Stát půjčí mladým lidem na bydlení až 2 miliony korun s úrokem od 1 %

Mladé rodiny do 36 let mohou od středy žádat o státní půjčku až dva miliony korun na rekonstrukci nebo pořízení nového...

Najdete na iDNES.cz