Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát má plán na nástup samořiditelných aut, bude je testovat v provozu

  6:00aktualizováno  6:00
Stát má první představu, jak se zapojit do celosvětového trendu samořiditelných aut. Ministerstvo dopravy již dříve oznámilo, že chce postavit testovací okruh, přičemž o podobné investici v tuzemsku uvažuje i automobilka BMW. Především ale stát hodlá zkoušet tyto vozy v běžném provozu. Posloužit by k tomu měl česko-slovenský projekt testování na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou.

Samořídící automobil od Volva | foto: Volvocars

Ministerstvo to uvádí v materiálu nazvaném Vize rozvoje autonomní mobility, který rozeslalo do meziresortního připomínkového řízení. MF DNES ho má k dispozici.

„Ve druhé polovině roku 2017 budou známy technické i legislativní podmínky, za nichž bude možné tento přeshraniční projekt realizovat,“ uvádí se v dokumentu. Zájem o testování mají také v Ústí nad Labem a Mladé Boleslavi. Do konce příštího roku se chce Česko domluvit s Německem na zkoušení vysoce automatizovaných vozidel na úseku dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem.

Podle současného právního systému je za řízení vozidla zatím vždy odpovědný řidič. Materiál nepočítá s tím, že by se provoz autonomních aut bez řidiče legalizoval.

„Zkušenosti a výsledky z praktického testování na zkušebních tratích nebo testování v reálném silničním provozu budou mít hlavní podíl na tom, jaké konkrétní legislativní úpravy budou pro provoz autonomních vozidel navrženy,“ tvrdí ministerstvo.

Je potřeba upravit pravidla

V některých státech světa, zejména v USA, provozují výrobci vozidel a technologické firmy v testovacím provozu dopravní prostředky úrovně čtyři a pět, jak se označují jednotlivé stupně autonomního řízení (viz box). Úroveň 4 je označována za vysokou automatizaci a automat řídí vždy s výjimkou nebezpečného počasí, úroveň 5 pak znamená plnou automatizaci, kdy řidič nemá na řízení vliv za žádných podmínek.

Jak samostatná jsou auta

  • Bez automatizace (úroveň 0) - vozidlo neřídí systém, ale řidič.
  • Asistence řidiče (1) - automaticky mohou probíhat složitější funkce (parkovací asistent), řidič musí být schopen kdykoli řídit.
  • Částečná automatizace (2) - automat řídí, zrychluje i brzdí. Řidič musí sledovat provoz.
  • Podmíněná automatizace (3) - v definovaném prostředí (např. dálnice) se řidič nemusí věnovat řízení.
  • Vysoká automatizace (4) - s výjimkou nebezpečného prostředí (velmi špatné počasí) řídí automat. Řidič nezasahuje.
  • Plná automatizace (5) - automat řídí do libovolného legálního cíle, řidič jen zadá cíl.

Aby bylo vůbec možné testování těchto aut na vybraných úsecích silniční sítě s běžným provozem, je potřeba upravit zákony.

„Pokud by ve městě při rychlosti 20 km/h došlo u autonomního vozidla k chybě, je možné kolizi vzhledem k rychlostem vozidel v městském provozu odvrátit. Na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu. Při takových rychlostech je riziko při nezvládnutí kritické kolizní situace vysoké,“ vysvětluje materiál.

Podle ministerstva je zatím možné testovat pouze funkci „autopilota“. Podmínky na testování autonomních vozidel úrovní 4 a 5 je však potřeba připravit. Materiál zatím nestanovuje konkrétní sumy, které by taková příprava měla stát, uvádí však několik podrobností.

Stát chce pro testování využít infrastrukturu, kterou buduje v rámci evropského projektu C-Roads. Na některých úsecích dálnic tak vznikne infrastruktura, která umožní přenos dat mezi jednotlivými vozidly.

Informace o provozu rozhodují

Česko se zatím nejvíce věnuje takzvaným C-ITS kooperativním inteligentním dopravním systémům, které mají řidičům pomáhat s informováním o provozu. Kvůli tomu instaluje na celkem 360 kilometrů dálnic 50 zařízení - například na D1, D5, D11 nebo D52 - která budou přenášet data do informačních portálů nad dálnicemi.

Díky nim by měli řidiči například vědět, že po dálnici jede sanitka nebo kde přesně se stala nejnovější nehoda. Nově se budou zařízení testovat i na odpočívadlech, aby řidiči kamionů včas věděli, zda je na parkovišti místo a má vůbec smysl na ně zajíždět.

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Kvůli samořiditelným autům vznikla už nová evropská aliance, ve které se spojily automobilky s telekomunikačními operátory. Chce se zaměřit v počátku testování na dálkově řízené parkování a autopilota na dálnicích, zejména pro konvoje nákladních vozidel.

Ministerský materiál je spíše úvahou, co vše autonomní řízení znamená a jaká jsou jeho rizika. Tvrdí přitom, že se nové technologii nedá vyhnout. „Autonomní vozidla představují významnou a nevyhnutelnou inovaci v automobilovém průmyslu. Dopady na ekonomiku, mobilitu a společnost jako celek budou dalekosáhlé,“ stojí v materiálu.

Stát zatím neví, kolik bude podpora autonomního řízení stát. Připouští ale, že ho bude zpočátku dotovat.

Video z testování samořiditelného auta (12/2016):

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.