Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

  13:29aktualizováno  13:29
Auta, která budou sama zvládat řízení za všech okolností, jsou zřejmě otázkou několika příštích let. Do jejich vývoje už ale dnes řada firem masivně investuje a na jejich příchod se připravují i vlády některých zemí. Pro německé ministerstvo dopravy připravila skupina 14 odborníků obecná etická doporučení.

Díky senzorům a kamerám nebudou muset řidiči v autonomních autech dávat pozor. | foto: Volvocars

Německá komise řešila například otázku, jak má samořízené auto reagovat v momentě, kdy už je zřejmé, že je nehoda nevyhnutelná. Jako příklad může posloužit situace, kdy se auto blíží k přechodu, na němž je několik lidí. Všem se ale vyhnout nelze, a teoreticky tak může systém volit, komu se vyhne, a komu nikoliv.

Čtěte také

Podle německých expertů je nepřípustné, aby v takové situaci software auta mezi lidmi rozhodoval například na základě jejich věku, pohlaví, nebo jiných charakteristik, které bude schopen ve zlomku vteřiny posoudit. Možná by měla být naopak volba vedoucí k co nejnižšímu počtu zasažených osob.

Auta bez řidiče a legislativa

Přestože mají některé firmy vyvinutá samořiditelná auta, oficiálně zatím na silnicích jezdit nesmějí. I tak se ale už na cestách pohybují. Například na dálnici mezi Německem a Francií vede testovací trasa. Stejně tak je tomu v Kalifornii, Nevadě, Floridě, Michiganu či na silnicích kanadské provincie Ontario. V Singapuru jezdí testovací taxíky.

V Česku zatím žádná podobná trasa není, avšak od února letošního roku se o její schválení snaží ministr dopravy Daniel Ťok. Auta bez řidiče by se tak v budoucnu mohla prohánět mezi Brnem a Bratislavou na dálnici D2.

Jasná volba musí být podle odborníků i v případě, že má autonomní vůz rozhodnout mezi zdravím lidí, životy zvířat nebo škodami na majetku. „V nebezpečných situacích musí mít ochrana lidského života vždy tu nejvyšší prioritu,“ konstatuje komise v doporučeních.

Za život zodpovídá počítač

Komise došla k závěru, že samořízená auta nikdy nesmějí nadřadit život jednoho člověka nad život jiného, všechny musejí vnímat jako stejně cenné. Vždy pro ně také musí mít prioritu zdraví a život člověka nad věcnými škodami.

Mezi jejími dalšími závěry je požadavek, aby bylo v každý moment jízdy zřejmé a jasně stanovené, kdo je za řízení zodpovědný - jestli člověk, nebo počítač. Tato informace musí být i zpětně přístupná, což se může hodit například při určení zodpovědnosti po dopravní nehodě.

Alespoň některá z doporučení komise, která také varuje před možnými útoky na počítačové systémy aut, by se měla stát podkladem pro budoucí změny německých dopravních zákonů.

Fotogalerie

Auta ale nebudou jediným dopravním prostředkem, který už ke svému fungování nebude potřebovat lidskou ruku. Již minulý rok byl na německých silnicích testován autobus Mercedes-Benz Future Bus, který absolvoval dvacetikilometrovou trasu (více čtěte zde).

Dalším příkladem částečně autonomního řízení je testování norského člunu, na kterém není žádná posádka. Úplně samostatné však plavidlo zatím není. Jeho řidič sedí za počítačovou obrazovkou a stroj ovládá na dálku (více čtěte zde).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Kanada hlásí první střet letadla s dronem, letěl 450 metrů nad zemí

Kanadská vláda ohlásila první kolizi dronu s komerčním letadlem v zemi. Nehoda se obešla bez zranění a letadlo bezpečně přistálo na letišti, uvedla televize...  celý článek

Dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně
Stavba „vertikálních lesů“ je na vzestupu. Po Miláně bují v Číně i Francii

Více než 20 000 rostlin a stromů, tedy ekvivalent dvou hektarů lesa na dvou budovách: dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně...  celý článek

Ilustrační snímek
„Chipsokalypsa" děsí Novozélanďany, déšť zničil pětinu úrody brambor

Chipsokalypsa či bramborogeddon. Situace kolem nedostatku smažených lupínků už na Novém Zélandu dosáhla takových rozměrů, že pro ni vznikly speciální názvy....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.