Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

  13:29aktualizováno  13:29
Auta, která budou sama zvládat řízení za všech okolností, jsou zřejmě otázkou několika příštích let. Do jejich vývoje už ale dnes řada firem masivně investuje a na jejich příchod se připravují i vlády některých zemí. Pro německé ministerstvo dopravy připravila skupina 14 odborníků obecná etická doporučení.

Díky senzorům a kamerám nebudou muset řidiči v autonomních autech dávat pozor. | foto: Volvocars

Německá komise řešila například otázku, jak má samořízené auto reagovat v momentě, kdy už je zřejmé, že je nehoda nevyhnutelná. Jako příklad může posloužit situace, kdy se auto blíží k přechodu, na němž je několik lidí. Všem se ale vyhnout nelze, a teoreticky tak může systém volit, komu se vyhne, a komu nikoliv.

Čtěte také

Podle německých expertů je nepřípustné, aby v takové situaci software auta mezi lidmi rozhodoval například na základě jejich věku, pohlaví, nebo jiných charakteristik, které bude schopen ve zlomku vteřiny posoudit. Možná by měla být naopak volba vedoucí k co nejnižšímu počtu zasažených osob.

Auta bez řidiče a legislativa

Přestože mají některé firmy vyvinutá samořiditelná auta, oficiálně zatím na silnicích jezdit nesmějí. I tak se ale už na cestách pohybují. Například na dálnici mezi Německem a Francií vede testovací trasa. Stejně tak je tomu v Kalifornii, Nevadě, Floridě, Michiganu či na silnicích kanadské provincie Ontario. V Singapuru jezdí testovací taxíky.

V Česku zatím žádná podobná trasa není, avšak od února letošního roku se o její schválení snaží ministr dopravy Daniel Ťok. Auta bez řidiče by se tak v budoucnu mohla prohánět mezi Brnem a Bratislavou na dálnici D2.

Jasná volba musí být podle odborníků i v případě, že má autonomní vůz rozhodnout mezi zdravím lidí, životy zvířat nebo škodami na majetku. „V nebezpečných situacích musí mít ochrana lidského života vždy tu nejvyšší prioritu,“ konstatuje komise v doporučeních.

Za život zodpovídá počítač

Komise došla k závěru, že samořízená auta nikdy nesmějí nadřadit život jednoho člověka nad život jiného, všechny musejí vnímat jako stejně cenné. Vždy pro ně také musí mít prioritu zdraví a život člověka nad věcnými škodami.

Mezi jejími dalšími závěry je požadavek, aby bylo v každý moment jízdy zřejmé a jasně stanovené, kdo je za řízení zodpovědný - jestli člověk, nebo počítač. Tato informace musí být i zpětně přístupná, což se může hodit například při určení zodpovědnosti po dopravní nehodě.

Alespoň některá z doporučení komise, která také varuje před možnými útoky na počítačové systémy aut, by se měla stát podkladem pro budoucí změny německých dopravních zákonů.

Fotogalerie

Auta ale nebudou jediným dopravním prostředkem, který už ke svému fungování nebude potřebovat lidskou ruku. Již minulý rok byl na německých silnicích testován autobus Mercedes-Benz Future Bus, který absolvoval dvacetikilometrovou trasu (více čtěte zde).

Dalším příkladem částečně autonomního řízení je testování norského člunu, na kterém není žádná posádka. Úplně samostatné však plavidlo zatím není. Jeho řidič sedí za počítačovou obrazovkou a stroj ovládá na dálku (více čtěte zde).

Autoři: ,



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Studie: V Česku není káva žádná lidovka, největší pijáci jsou Finové

Neexistují žádné důkazy o tom, že by káva s mlékem byla nebezpečná kombinace

Lidé pijí kávu více než kdy dřív, uvedla Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Největší spotřeba je na severu...

Čínská farma chová miliardy švábů na výrobu léků, lidé se bojí katastrofy

Při otvírání žirafince v jihlavské zoo byla k vidění zajímavá hmyzí show s

Pro většinu lidí jsou švábi nepříjemní škůdci. Někdo je ale pokládá za skvělou pochoutku na smažení, navíc pro miliony...

Většina milionářů věří, že bude žít nad 100 let. I proto investuje do zdravotnictví

Milionář

Velká část milionářů z nedávného průzkumu UBS Group se domnívá, že bude žít déle než 100 let. Většina z nich pokládá...

Najdete na iDNES.cz