Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Santa kvůli krizi mizí z Česka, aby neprovokoval

  15:18aktualizováno  15:18
Je Santa Claus symbolem nynějších hospodářských potíží? Pro některé lidi ano, tedy alespoň podle obchodníků a reklamních odborníků. Proto se zřejmě Santa, anglosaský patron Vánoc a západní maskot předvánočních nákupů, bude v českých výlohách objevovat letos podstatně méně než v předchozích letech.

Santa Claus letos téměř vymizí z českých výloh. Obchodníci se bojí, že by Čechům mohl připomínat ekonomické problémy. | foto: Profimedia.cz

Vousatý stařík s červenou čapkou by prý mohl odhánět zákazníky. Protože odtamtud, odkud Santa přišel – tedy ze Západu, přišla i krize. Například Tesco, jeden z největších obchodních řetězců v zemi, letos vsadí raději na tradiční české pojetí Vánoc. A s ním i další obchodníci. "Santů určitě ubude, mohli by na lidi působit kontraproduktivně. Nějací zůstanou, hlavně kvůli mladým a dětem," říká Jiří Mikeš, odborník na reklamu z VŠE.

Marketingoví odborníci si myslí, že v době globální recese není dobré lidem podsouvat symboly globalizace: prý je to může zbytečně provokovat. Mnoho lidí totiž vidí právě v ní pachatele hospodářských problémů, případně viní globální hospodářský systém přímo ze ztráty zaměstnání či snížení platu.

V minulosti byl stařík s plnovousem a stádem sobů symbolem prosperity, bohatství a pohodlí: během předvánočního nákupního šílenství postával před mnoha českými obchody. Ale tentokrát se začnou hlásat spíše poctivé a tradiční české Vánoce. "Řetězce budou vyzdvihovat tradici českých Vánoc, národní kolorit jako reakci na globalizaci," říká Mikeš.

Ostatně letošní kampaň řetězce Tesco nese název "Vánoce dělají maličkosti" a pracuje hlavně s českou tradicí. "Hlavním motivem naší kampaně je důraz na tradiční pojetí Vánoc a jejich sváteční atmosféru," říká Eva Karasová, mluvčí českého Teska. A do takového pojetí se Santa nehodí.

Santa Klaus - Česko

Z ústupu Santa Clausů z tuzemských výloh a reklam mohou mít radost ti, kteří bojují za návrat českých vánočních tradic. "Nedivím se tomu, že Santa Claus ustupuje. Vlna amerikanizace z devadesátých let opadá a lidé se vracejí k Ježíšku," říká Adam Dušek z komunikační agentury Commservis, která podporuje návrat českých vánočních symbolů do tuzemského marketingu.

Firma loni na podporu českého pojetí Vánoc sepsala petici, kterou pod heslem "Zachraňte Ježíška" podepsalo třicet tisíc lidí. Podobnou akci chystá společnost i letos. "Chceme to spustit v druhé polovině listopadu," dodal Dušek.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Vinařský oblek
Vinaři budou mít vlastní kroje, jeden vyjde na 16 tisíc korun

Nejen rybáři, myslivci nebo hasiči mají na jižní Moravě speciální obleky. Svůj slavnostní oděv budou mít také vinaři. Několik desítek se jich už šije.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.