Vousatý stařík s červenou čapkou by prý mohl odhánět zákazníky. Protože odtamtud, odkud Santa přišel – tedy ze Západu, přišla i krize. Například Tesco, jeden z největších obchodních řetězců v zemi, letos vsadí raději na tradiční české pojetí Vánoc. A s ním i další obchodníci. "Santů určitě ubude, mohli by na lidi působit kontraproduktivně. Nějací zůstanou, hlavně kvůli mladým a dětem," říká Jiří Mikeš, odborník na reklamu z VŠE.
Marketingoví odborníci si myslí, že v době globální recese není dobré lidem podsouvat symboly globalizace: prý je to může zbytečně provokovat. Mnoho lidí totiž vidí právě v ní pachatele hospodářských problémů, případně viní globální hospodářský systém přímo ze ztráty zaměstnání či snížení platu.
V minulosti byl stařík s plnovousem a stádem sobů symbolem prosperity, bohatství a pohodlí: během předvánočního nákupního šílenství postával před mnoha českými obchody. Ale tentokrát se začnou hlásat spíše poctivé a tradiční české Vánoce. "Řetězce budou vyzdvihovat tradici českých Vánoc, národní kolorit jako reakci na globalizaci," říká Mikeš.
Ostatně letošní kampaň řetězce Tesco nese název "Vánoce dělají maličkosti" a pracuje hlavně s českou tradicí. "Hlavním motivem naší kampaně je důraz na tradiční pojetí Vánoc a jejich sváteční atmosféru," říká Eva Karasová, mluvčí českého Teska. A do takového pojetí se Santa nehodí.
Z ústupu Santa Clausů z tuzemských výloh a reklam mohou mít radost ti, kteří bojují za návrat českých vánočních tradic. "Nedivím se tomu, že Santa Claus ustupuje. Vlna amerikanizace z devadesátých let opadá a lidé se vracejí k Ježíšku," říká Adam Dušek z komunikační agentury Commservis, která podporuje návrat českých vánočních symbolů do tuzemského marketingu.
Firma loni na podporu českého pojetí Vánoc sepsala petici, kterou pod heslem "Zachraňte Ježíška" podepsalo třicet tisíc lidí. Podobnou akci chystá společnost i letos. "Chceme to spustit v druhé polovině listopadu," dodal Dušek.