Kamil Ziegler

Kamil Ziegler | foto: ČTK

Sazka vyráží do boje s konkurencí, chce uspět na poli kurzových sázek

  • 38
Sazka ještě nedávno musela bojovat o svoji pozici na trhu číselných loterií. Dotahovala se na ni konkurence v podobě Fortuny a Tipsportu. Teď se ale situace obrátila. Sazce se daří a peníze hodlá investovat do růstu na poli sportovních sázek. Tedy sektoru, kde dominuje právě Tipsport a Fortuna.

Ještě před půl rokem konkurenti Sazky mlsně obhlíželi chřadnoucí trh číselných loterií, kde tuzemská jednička Sazka upadala. V létě proto nasadily jak Tipsport, tak Fortuna vlastní číselné hry, které měly přilákat frustrované hráče sportky.

Dnes se karta pozvolna obrací, Sazka chce pod novým vedením a s bohatými skupinami PPF a KKCG v zádech zatopit sokům i na jejich vlastním hřišti, tedy na půdě kurzového sázení, kde Sazka spíše strádala.

"Chceme výrazně posílit naše aktivity v oblasti kurzového sázení. Rád bych viděl náš tržní podíl v této oblasti koncem příštího roku v dvouciferných číslech," říká generální ředitel společnosti Sazka Kamil Ziegler, někdejší manažer z PPF. Současný podíl Sazky ve sportovních sázkách je v jednotkách procent.

V této oblasti je v Česku nejsilnější berounská společnost Tipsport, dvojkou je Fortuna, která patří skupině Penta Investments. Právě Penta o ovládnutí Sazky dlouho usilovala, nakonec však bitvu prohrála se silnou dvojkou miliardářů Petrem Kellnerem a Karlem Komárkem, kteří spolu nyní loterijní jedničku ovládají.

Kvůli tahanicím mezi Sazkou a Fortunou se zvýšily odvody

Podle lidí z oboru souboj Penty a PPF pokračuje dál, a to i na současném hazardním trhu. Podle některých zdrojů MF DNES vedl například k tomu, že kurzové sázení nakonec neskončilo s nižší sazbou odvodů 15 procent, jak původně navrhovalo ministerstvo financí, ale s dvaceti procenty, stejně jako číselné loterie. Také vpád na půdu kurzových sázek má být fakticky součástí přestřelek mezi vlivnými skupinami.

To však Kamil Ziegler odmítá. "Myslíme si, že síla značky Sazka je v této oblasti zbytečně nevyužita," uvedl k tomu pouze Ziegler.

Neplánuje přitom budovat novou síť specializovaných poboček, tak jak to dělá právě Tipsport s Fortunou, ale chce se zaměřit především na internetové sázky a pro sportovní sázení chce také více využít svou rozsáhlou síť sázkových terminálů.

Do posílení svých aktivit v oblasti kurzového sázení a také na modernizaci technického zázemí a infrastruktury chce Sazka už v příštím roce investovat podle Zieglera desítky milionů korun. Nyní má Sazka v provozu asi 6 280 terminálů. "Naši síť chceme optimalizovat a je možné, že počet terminálů bude ještě růst," říká k tomu Ziegler.

Konkurenti z Tipsportu ani Fortuny se k plánům Sazky vyjadřovat nechtějí. "V příštím roce se soustředíme na vlastní aktivity, čekají nás tři významné sportovní akce. Také na nové projekty, hlavně rozvoj loterií v Česku, a nastartujeme on-line sázení v Polsku. Chceme udržet dramatický růst, kterého v posledních letech dosahujeme," uvedl pouze mluvčí Fortuny Petr Šrain.

Sazce se pomalu vracejí tržby, radost jí ale kazí úspěšní sázkaři

Sebevědomí novému vedení Sazky dodávají také rostoucí tržby, hráči se vracejí hlavně ke tradiční sportce, jejíž tržby se jen za poslední dva měsíce zvedly asi o třetinu. V minulém týdnu v ní lidé prosázeli skoro 54 milionů korun.

"Minulý týden jsme celkově na loterijních tržbách poprvé překročili hranici 90 milionů korun týdně," pochvaluje si Ziegler. To je však stále na úrovni asi dvou třetin toho, co Sazka vydělávala v nejlepších letech.

"Určitě ještě počítáme s růstem tržeb, příští rok bychom se chtěli dostat na 90 procent někdejších tržeb, tedy na 130 až 140 milionů korun týdně," neskrývá šéf nové Sazky svůj optimismus. Lidé před vánočními svátky sází obecně více než jindy, navíc všechny tuzemské loterie lákají na multimilionové jackpoty.

Tržby tak mírně rostou i konkurentům - lotu a tipšestce. Avšak co do podílu na trhu číselných loterií se Sazka svým sokům vzdaluje, už nyní má necelých 90 procent trhu. Navíc hráčům sportky jdou v poslední době "čísla", jen minulý týden získali tři hráči výhru nad milion korun.

Z toho může mít vedení Sazky smíšené pocity. V důsledku častých hráčských úspěchů se totiž před svátky nedaří udržet jackpot nad 100 miliony korun, tedy nad hranicí, která slouží jako vděčný reklamní magnet.

"Stomilionová hranice jackpotu s prémií je určitě důležitý faktor, ale fakt, že jsme letos vyrobili už 36 milionářů, zní ještě lépe. Je dobře, že se u nás vyhrávají milionové částky," těší Kamila Zieglera.