Se vstupem padnou bariéry podnikání

  • 5
Rozhlasové zprávy o tom, že na Cínovci čekají po ránu kamiony na odbavení pět hodin, by už za rok měly být historií. Z českých hranic, obklopených kolem dokola Evropskou unií, zmizí celníci a s nimi i papírování či poslední cla a kvóty.

Obchod na východ i na západ je sice již velmi uvolněn a pro českou ekonomiku představuje hlavní zdroj obživy, ale po přistoupení jej podle všeho čeká nová éra.

"V rámci unie to bude skutečně tak, jako byste jel se zbožím z Prahy do Brna," říká Martin Štaffa z Generálního ředitelství cel, expert na vztahy s unií.

Čeští uhelní magnáti se už dnes zabývají tím, jak obstát po zrušení omezení na dovoz levnějšího uhlí z Polska či jak zaměstnat více polských horníků. Potravinářské firmy a zemědělci vymýšlejí nové strategie, jak se uchytit na západních trzích a jak bojovat proti levnější konkurenci z Maďarska.

Ministerstvo zahraničí vyjednává s unií, odkud bude Česko dovážet banány, aby se to nevymykalo politice Bruselu. Automobilka Škoda dokončuje svůj plán vstupu na mexický trh, kam jako firma z Evropské unie bude moci vyvážet s nulovým clem.

Chcete vědět, jak se vstup
do EU dotkne peněženek?

ČTĚTE PŘÍLOHU
EU A PENÍZE
"Teď máme osm procent. Mexiko je docela zajímavý trh. Prodávat bychom tam mohli až dvacet tisíc aut," uvedl šéf Škody Vratislav Kulhánek.

Dalším příkladem je ústecký potravinářský výrobce Setuza, jehož oleje Lukana a Vegetol by se mohly záhy po vstupu objevit na pultech v Německu či Rakousku.

"Tamní výrobci mají výhodu v příspěvcích z Evropské unie, ke kterým bychom se nyní také mohli dostat. Tím se stanou naše výrobky konkurenceschopnými," prohlásil ředitel Setuzy František Janů.

Stejné plány však spřádají evropské firmy pohlížející na český trh. Právě v potravinářství lze čekat velké změny, protože jak vůči unii, tak vůči postkomunistickým zemím není agrární obchod ještě zcela uvolněn. Po zrušení hranic zřejmě začne nová bitva.

"Nebojíme se stávajících členů Evropské unie, ale spíš Polska a Maďarska, kde mají celou řadu výrobků levnějších," řekl šéf potravinářské komory Jaroslav Campík. Podle celníka Štaffy například odpadnou ochranná cla a kvóty na polské maso, jehož vývoz Poláci dotují.

Další významnou změnou bude zrušení cla na dovoz vín z Evropské unie, které dnes v Česku dosahuje 25 procent. Už letos v červenci se má s předstihem uvolnit obchod s jogurty.

Evropská komise se v průběhu příprav rozšíření ocitala pod tvrdou palbou západních zemědělců, kteří se báli dovozů východního zboží. V této souvislosti zveřejnila předloni studii, v níž předpověděla, že rozšíření EU pomůže spíše západním než východním farmářům.

"Zavádění evropských standardů si vyžádá významné investice, jichž všichni producenti a zpracovatelé z přistupujících zemí nebudou schopni. Produkce těchto zemí proto po splnění požadavků nebude tak velká jako dnes," napsala Evropská komise s tím, že vybaveným západním pěstitelům se naopak otevírají na východě velké příležitosti a jejich vývoz "může dále růst".

Zatímco ve vztahu vůči současným či budoucím členům unie se obchodní podmínky mohou leda uvolňovat, vůči zbytku světa bude nový režim různý. Dovoz mnoha položek bude komplikovanější, protože unie má vůči okolnímu světu často vyšší cla než Česká republika.

"My jako malá země nepotřebujeme chránit tolik věcí jako unie, protože je nevyrábíme, nelovíme nebo nepěstujeme," míní Václav Šmejkal, odborník na obchodní vztahy s Evropskou unií ze společnosti European Consulting Institute.

Příkladem je podle něho dovoz rýže z některých asijských zemí, kde má unie větší cla než Česko, aby chránila své vlastní pěstitele rýže ve Španělsku a dovozce z bývalých evropských kolonií.

Ministr zahraničí Cyril Svoboda před časem v parlamentu informoval o tom, že volný obchodní režim s unií se projeví mimo jiné sníženým výběrem cel o tři miliardy korun ročně. Ministr financí Bohuslav Sobotka se chystá zrušit 2200 míst v celní správě a část nadbytečných celníků propustit.