Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šebesťák: Česká reklama se lepší

  0:01aktualizováno  0:01
Jeden z otců zakladatelů české reklamy Marek Šebesťák se po deseti letech stahuje ze své firmy Mark/BBDO, aby mohl hledat nové cesty, kterými se bude reklama ubírat.

Jak jste se naučil dělat reklamu?

To nikomu neříkejte, já to neumím. Je to prostě selský, zdravý rozum, stejně jako každý jiný byznys.

Kolik ještě vlastníte ve vaší firmě?

Já nevím. Třeba asi deset procent. My jsme byli původně tři majitelé a nějak jsem to postupně prodával a budu to postupně prodávat tak, abych jednoho dne neměl žádná procenta. To tak bývá. A abych se mohl plně věnovat, ještě nevím přesně čemu.

Jak se změnil svět reklamy za těch deset let, co jste v branži? Už se firmy naučily dělat dobrou reklamu?

Určitě se naučily. Hlavně je tady konečně už generace plně profesionálních tvůrců, kteří chodili do školy a viděli kolem sebe kvalitní reklamu.

Copak se reklama studuje?

U nás moc ne. Je tady, myslím, jedna střední škola. Ale ono je to o tom, že vnímali reklamu. To všechno je o vnímání světa. My jsme neměli žádnou reklamu. My jsme měli komunistickou stranu jako největší reklamní společnost. A teď jsme se stali úplně normální dospělou zemí v této oblasti. Se všemi problémy. A teď jsme daleko vzdělanější.

Proč jsou naše reklamy konzervativnější než ty zahraniční?

Češi jsou konzervativní, Čechy jsou principiálně nesmírně konzervativní stát. Malá země vždycky bude opatrnější jít do extrémů než velká. Vždycky bude taková - doufejme, že trochu víc pravicová, ale současně také docela levicová. V politice to funguje tak, že ti, kdo jsou tak uprostřed, jsou většinou nejvíc úspěšní.

Reklamní trh loni trpěl. Budou reklamní rozpočty omezené i letos?

Loni to začalo a letos to bude určitě pokračovat. A podle mě je to dobře. Protože teď se teprve ukáže, kdo to fakt umí. Kdo něco dokáže i s méně penězi.

A bude ubývat reklamních firem?

Já bych řekl, že se trh bude stabilizovat. Ale jestli přímo zmenšovat, to bude záležet na situaci. Když bude placatý trh, tak reklamní firmy dostanou za uši jako první, takže se budou zmenšovat. Ale když tady budou velké státní zakázky nebo sem přijde další velký hráč, tak zase bude dobře. Já myslím, že reklama je barometr ekonomiky jako hrom.

Jak se mění za těch pár posledních let typy největších klientů?

Mobily jsou pořád ještě strašně veliké a pak taky finanční služby. Tam pořád ještě budou nové produkty a podpory a banky si mění názvy, jak se privatizují, a to bude asi ještě chvíli trvat.

Co říkáte na reklamní bitvy mezi výrobci elektroniky? Nebyly trochu reklamně primitivní?

Byly, ale bylo to skvělé. Vyhmátlo to Čecha se vším všudy.

Jak vidíte český televizní trh? Mluví se o propojení Novy a Primy...

Hlavní problém je v tom, že Česká televize má každý týden nového ředitele a boj veřejnoprávní televize proti komerčním subjektům je složitý. A to, že je nějaké kamarádství mezi Novou a Primou? Ve finále musí obě vydělávat peníze, takže kdyby Nova dvě hodiny vysílala nudný pořad, když se na Primě dává špičkový, tak dostane na zadek. Takže oni spolu stejně soutěží. A mají tu výhodu, že veřejnoprávní televize není schopná nabízet kvalitní nebo srovnatelný produkt.

Jaké budou letos velké kampaně?

To byste mi měla říct vy. To bych tam hned naskočil. A kdybych věděl, tak vám je neřeknu. Ale zas tolik velkých zakázek asi nebude. Tady není žádný velký nový hráč. Možná móda, ta se zatím tolik neprojevuje. No a třeba se ještě zprivatizují České dráhy nebo Česká pošta, ale to bude chvíli trvat.

Co říkáte na kampaň ke vstupu do Evropské Unie?

Já nevím. Já jsem slyšel to, co jsme slyšeli všichni. Že je tam nějakých 200 milionů korun, to je hodně, ale ono to nebude v médiích. Bude to rozdělené na různá střediska, v každém kraji pro jiné účely. A na vlastní média je padesát milionů.

Není to trochu pozdě, když referendum je už za několik měsíců?

Samozřejmě, že je to pozdě. Ale já jsem osobně šťastný, že vůbec něco dělají. V tom jsme přesně docela konzervativní, ale myslím, že lidi snad řeknou ano.

Změní se reklamní trh po našem vstupu do EU?

Máme hroznou výhodu, že se u nás nemluví německy, protože podle mě bude Švýcarsko mnohem menší reklamní trh než my. Uprostřed německy mluvících zemí reklamní trh moc nevzkvétá. Ale tady je to pořád o českém jazyce, takže se toho moc nezmění.

A jak jste se za deset let v reklamě změnil vy?

Ztloustl jsem.

Ani nemáte moc šedivých vlasů.

To je proto, že tady je dobré osvětlení.

Jak moc jste pracoval, když jste rozjížděli firmu, a jak pracujete teď?

Makal jsem jako magor. Teď už tolik ne. Ony ty věci jdou rychleji rozhodnout, protože člověk získá obrovské množství zkušeností.

Jste víc manažerský typ nebo víc kreativní člověk?

Já myslím, že jsem kreativní manažer. Jsem v pohodě mezi lidmi, umím se domluvit.

Kreslíte nějaké návrhy?

Ne. Na začátku jsem vymýšlel inzeráty.

Firmu už neřídíte. Co teda vlastně děláte? A baví vás ještě reklama?

Ano. Ve chvíli, když mě to přestane bavit, tak tam u toho nebudu ani minutu. Ale co spíš dělám, je to, že strategicky dobudovávám další firmy, třeba novou firmu na sportovní marketing. To je o tom, že vezmete nějaký sportovní produkt, třeba Aleše Valentu, a zkusíte kolem něj vytvořit nějaké kreativní nápady a pak je nabídnete klientům, ke kterým se to hodí. Už to několik firem dělá a bude jich víc.

A co dalšího se rodí ve vaší hlavě?

Tvoříme něco, čemu se říká brandový marketing v poli.

Co to je? Ochutnávky?

Zní to blbě, ale je to podpora produktů na místě prodeje. Kdy se skutečně budou dít věci s produkty tam, kde se prodávají, a které budou daleko kreativnější a daleko dlouhodobější, než dosud. Bude se to dělat třeba s pivem nebo Pepsi Colou.

Nebude to jen ochutnávka nebo sleva, ale bude to o tom, že produkt v té prodejně bude živý. Bude vyvolávat nějakou emoci a nějaké chování. Ato se tady zatím ještě moc nikomu nepodařilo a máme pár dobrých nápadů, které vám teď neřeknu.

Poslední dobou mluvíte hodně o svém centru volného času za Prahou? Je to i práce?

Postavil jsem za Prahou jezdecký areál pro koně... Protože já si myslím, že to bude celá nová obrovská oblast. Jsou tu lidi, kteří kvalitně pracují a ti by si taky chtěli kvalitně užívat volný čas. Takže to je první z produktů toho typu u Prahy. I když existují všechna ta fitcentra nebo herny squashe, tak toto je daleko víc spojené s přírodou.

Kdo vám to všechno platí?

Částečně si to financuji sám. Na koně nikdo moc nedá. Ale úplně z vlastní kapsy se to platit nedá. Je to o víc než o desítkách milionů.

Co budete dělat za deset let?

To si myslím, že už nebude tak žhavé. Co konkrétně, to nevím. Ale chci to samozřejmě zklidnit, určitě.

Jak se díváte z pohledu reklamního člověka na prezidentské volby?

Jedna věta: přímá volba. Tady se obnažuje to, co je běžné v každé demokracii, tedy, že se ty skupiny musí domluvit. Ale tady je to tak děsivé, a ještě když je to v televizi, že to strašně poškozuje ten produkt jménem prezident. Protože ten člověk, ať by to byl největší génius na celém světě, kterých v Česku je velmi málo, tak ta jeho image je moc poškozená současnou technologií volby.

Přímá volba může být i byznys pro reklamní agenturu?

No a proč ne? To je v pořádku. Protože pokud zrovna ten člověk neobjeví lék na rakovinu, tak proč by se o něm mělo psát?

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

banka UniCredit
Internetové bankovnictví UniCredit Bank má stále drobné potíže

Klienti UniCredit Bank, kterým minulý týden několik dní nefungovalo internetové a mobilní bankovnictví, se v pondělí opět potýkají s některými omezeními...  celý článek

Průzkumný vrt v Cínovci.
Zatím bez reakce. Australská EMH analyzuje usnesení Sněmovny k lithiu

Australská společnost European Metals Holdings, se kterou ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) podepsal memorandum o lithiu, bude tento týden...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.