Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šebesťák: Česká reklama se lepší

  0:01
Jeden z otců zakladatelů české reklamy Marek Šebesťák se po deseti letech stahuje ze své firmy Mark/BBDO, aby mohl hledat nové cesty, kterými se bude reklama ubírat.

Jak jste se naučil dělat reklamu?

To nikomu neříkejte, já to neumím. Je to prostě selský, zdravý rozum, stejně jako každý jiný byznys.

Kolik ještě vlastníte ve vaší firmě?

Já nevím. Třeba asi deset procent. My jsme byli původně tři majitelé a nějak jsem to postupně prodával a budu to postupně prodávat tak, abych jednoho dne neměl žádná procenta. To tak bývá. A abych se mohl plně věnovat, ještě nevím přesně čemu.

Jak se změnil svět reklamy za těch deset let, co jste v branži? Už se firmy naučily dělat dobrou reklamu?

Určitě se naučily. Hlavně je tady konečně už generace plně profesionálních tvůrců, kteří chodili do školy a viděli kolem sebe kvalitní reklamu.

Copak se reklama studuje?

U nás moc ne. Je tady, myslím, jedna střední škola. Ale ono je to o tom, že vnímali reklamu. To všechno je o vnímání světa. My jsme neměli žádnou reklamu. My jsme měli komunistickou stranu jako největší reklamní společnost. A teď jsme se stali úplně normální dospělou zemí v této oblasti. Se všemi problémy. A teď jsme daleko vzdělanější.

Proč jsou naše reklamy konzervativnější než ty zahraniční?

Češi jsou konzervativní, Čechy jsou principiálně nesmírně konzervativní stát. Malá země vždycky bude opatrnější jít do extrémů než velká. Vždycky bude taková - doufejme, že trochu víc pravicová, ale současně také docela levicová. V politice to funguje tak, že ti, kdo jsou tak uprostřed, jsou většinou nejvíc úspěšní.

Reklamní trh loni trpěl. Budou reklamní rozpočty omezené i letos?

Loni to začalo a letos to bude určitě pokračovat. A podle mě je to dobře. Protože teď se teprve ukáže, kdo to fakt umí. Kdo něco dokáže i s méně penězi.

A bude ubývat reklamních firem?

Já bych řekl, že se trh bude stabilizovat. Ale jestli přímo zmenšovat, to bude záležet na situaci. Když bude placatý trh, tak reklamní firmy dostanou za uši jako první, takže se budou zmenšovat. Ale když tady budou velké státní zakázky nebo sem přijde další velký hráč, tak zase bude dobře. Já myslím, že reklama je barometr ekonomiky jako hrom.

Jak se mění za těch pár posledních let typy největších klientů?

Mobily jsou pořád ještě strašně veliké a pak taky finanční služby. Tam pořád ještě budou nové produkty a podpory a banky si mění názvy, jak se privatizují, a to bude asi ještě chvíli trvat.

Co říkáte na reklamní bitvy mezi výrobci elektroniky? Nebyly trochu reklamně primitivní?

Byly, ale bylo to skvělé. Vyhmátlo to Čecha se vším všudy.

Jak vidíte český televizní trh? Mluví se o propojení Novy a Primy...

Hlavní problém je v tom, že Česká televize má každý týden nového ředitele a boj veřejnoprávní televize proti komerčním subjektům je složitý. A to, že je nějaké kamarádství mezi Novou a Primou? Ve finále musí obě vydělávat peníze, takže kdyby Nova dvě hodiny vysílala nudný pořad, když se na Primě dává špičkový, tak dostane na zadek. Takže oni spolu stejně soutěží. A mají tu výhodu, že veřejnoprávní televize není schopná nabízet kvalitní nebo srovnatelný produkt.

Jaké budou letos velké kampaně?

To byste mi měla říct vy. To bych tam hned naskočil. A kdybych věděl, tak vám je neřeknu. Ale zas tolik velkých zakázek asi nebude. Tady není žádný velký nový hráč. Možná móda, ta se zatím tolik neprojevuje. No a třeba se ještě zprivatizují České dráhy nebo Česká pošta, ale to bude chvíli trvat.

Co říkáte na kampaň ke vstupu do Evropské Unie?

Já nevím. Já jsem slyšel to, co jsme slyšeli všichni. Že je tam nějakých 200 milionů korun, to je hodně, ale ono to nebude v médiích. Bude to rozdělené na různá střediska, v každém kraji pro jiné účely. A na vlastní média je padesát milionů.

Není to trochu pozdě, když referendum je už za několik měsíců?

Samozřejmě, že je to pozdě. Ale já jsem osobně šťastný, že vůbec něco dělají. V tom jsme přesně docela konzervativní, ale myslím, že lidi snad řeknou ano.

Změní se reklamní trh po našem vstupu do EU?

Máme hroznou výhodu, že se u nás nemluví německy, protože podle mě bude Švýcarsko mnohem menší reklamní trh než my. Uprostřed německy mluvících zemí reklamní trh moc nevzkvétá. Ale tady je to pořád o českém jazyce, takže se toho moc nezmění.

A jak jste se za deset let v reklamě změnil vy?

Ztloustl jsem.

Ani nemáte moc šedivých vlasů.

To je proto, že tady je dobré osvětlení.

Jak moc jste pracoval, když jste rozjížděli firmu, a jak pracujete teď?

Makal jsem jako magor. Teď už tolik ne. Ony ty věci jdou rychleji rozhodnout, protože člověk získá obrovské množství zkušeností.

Jste víc manažerský typ nebo víc kreativní člověk?

Já myslím, že jsem kreativní manažer. Jsem v pohodě mezi lidmi, umím se domluvit.

Kreslíte nějaké návrhy?

Ne. Na začátku jsem vymýšlel inzeráty.

Firmu už neřídíte. Co teda vlastně děláte? A baví vás ještě reklama?

Ano. Ve chvíli, když mě to přestane bavit, tak tam u toho nebudu ani minutu. Ale co spíš dělám, je to, že strategicky dobudovávám další firmy, třeba novou firmu na sportovní marketing. To je o tom, že vezmete nějaký sportovní produkt, třeba Aleše Valentu, a zkusíte kolem něj vytvořit nějaké kreativní nápady a pak je nabídnete klientům, ke kterým se to hodí. Už to několik firem dělá a bude jich víc.

A co dalšího se rodí ve vaší hlavě?

Tvoříme něco, čemu se říká brandový marketing v poli.

Co to je? Ochutnávky?

Zní to blbě, ale je to podpora produktů na místě prodeje. Kdy se skutečně budou dít věci s produkty tam, kde se prodávají, a které budou daleko kreativnější a daleko dlouhodobější, než dosud. Bude se to dělat třeba s pivem nebo Pepsi Colou.

Nebude to jen ochutnávka nebo sleva, ale bude to o tom, že produkt v té prodejně bude živý. Bude vyvolávat nějakou emoci a nějaké chování. Ato se tady zatím ještě moc nikomu nepodařilo a máme pár dobrých nápadů, které vám teď neřeknu.

Poslední dobou mluvíte hodně o svém centru volného času za Prahou? Je to i práce?

Postavil jsem za Prahou jezdecký areál pro koně... Protože já si myslím, že to bude celá nová obrovská oblast. Jsou tu lidi, kteří kvalitně pracují a ti by si taky chtěli kvalitně užívat volný čas. Takže to je první z produktů toho typu u Prahy. I když existují všechna ta fitcentra nebo herny squashe, tak toto je daleko víc spojené s přírodou.

Kdo vám to všechno platí?

Částečně si to financuji sám. Na koně nikdo moc nedá. Ale úplně z vlastní kapsy se to platit nedá. Je to o víc než o desítkách milionů.

Co budete dělat za deset let?

To si myslím, že už nebude tak žhavé. Co konkrétně, to nevím. Ale chci to samozřejmě zklidnit, určitě.

Jak se díváte z pohledu reklamního člověka na prezidentské volby?

Jedna věta: přímá volba. Tady se obnažuje to, co je běžné v každé demokracii, tedy, že se ty skupiny musí domluvit. Ale tady je to tak děsivé, a ještě když je to v televizi, že to strašně poškozuje ten produkt jménem prezident. Protože ten člověk, ať by to byl největší génius na celém světě, kterých v Česku je velmi málo, tak ta jeho image je moc poškozená současnou technologií volby.

Přímá volba může být i byznys pro reklamní agenturu?

No a proč ne? To je v pořádku. Protože pokud zrovna ten člověk neobjeví lék na rakovinu, tak proč by se o něm mělo psát?

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...