Petr Žaluda, šéf Českých drah

Petr Žaluda, šéf Českých drah | foto: Petr Kupec, MF DNES

Šéf Českých drah: Nikomu nevyhrožujeme

  • 7
Předseda dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žák rezignoval na místo náměstka ministra dopravy. Informaci MF DNES potvrdil i ministr Petr Bendl. Žák se tak rozhodl poté, co mu neznámý muž v supermarketu naznačil, že by se jeho rodina mohla ocitnout v nebezpečí.

"Nedokážu si tyto výhrůžky vysvětlit, nevidím souvislost s ničím, jen se zasedáním dozorčí rady drah," sdělil MF DNES Žák.

V pondělí se kvůli této události sešel s ministrem Bendlem a požádal ho o uvolnění z pozice náměstka. V dozorčí radě však zůstává. "Svoji práci chci dokončit, je to věcí mojí profesní cti," dodal Žák.

Bendl však na úterní tiskové konferenci uvedl, že Žáka odvolal pro ztrátu důvěry. "Já tvrdím, že byl odvolán a že moji důvěru neuvěřitelným způsobem zklamal," uvedl Bendl. Náměstek se s ministrem dostal do sporu, protože jako předseda dozorčí rady chtěl odvolat šéfa Českých drah Petra Žaludu.

Na zasedání rady se podle jejích členů mělo původně probírat právě odvolání Petra Žaludy. K tomu nakonec nedošlo, ale Žák svým kolegům předložil seznam výhrad, které má ke způsobu, jakým současný management dráhy řídí. 

Šéf drah odmítá, že by jeho firma měla s výhrůžkami cokoliv společného. "Je to absolutní nesmysl, pana Žáka je mi opravdu líto," reagoval ředitel Českých drah Petr Žaluda (na snímku). O svoji pozici se nebojí. "Myslím si, že žádné objektivní důvody k mému odvolání nejsou. Vyřčené výtky naprosto logicky objasníme," tvrdí Žaluda.

Podle něj je snaha o jeho odvolání Žákovou osobní iniciativou. Žák naopak tvrdí, že chce pouze dozorčí radu přimět k tomu, aby se otevřeně postavila k problémům, které nyní na železnici jsou.

Dráhy bojují s dírou v rozpočtu

Jde především o způsob, jakým dráhy využívají loňskou jednorázovou dvanáctimiliardovou finanční injekci. Původně měla jít výhradně na nákup nových vlaků, dráhy z ní však kvůli nedostatku peněz hradí ztrátu z provozu. "Dvanáct miliard jsme neprojedli, ale používáme je na to, aby dráhy vůbec mohly investovat," hájí se Žaluda.

Od loňského února, kdy začal drahám šéfovat, totiž bojuje s každoroční více než třímiliardovou dírou v rozpočtu. Právě o tolik více by šéfové drah chtěli dostávat na ztrátové regionální vlaky od jednotlivých krajů. Ty na to však nemají ve svých rozpočtech peníze a zároveň jim vadí, že České dráhy dříve nechtěly přesně rozklíčovat, na co přesně by vyšší úhrady šly.

Žaludovi lidé se sice lokálním politikům už snaží předkládat detailnější účty, více peněz však nedostávají. Kraje totiž nemají kde brát.

Žaluda tvrdí, že tak obrovský deficit ho zaskočil. "Netušil jsem, že je tu taková díra. Bylo řečeno, že chybějí peníze, ale že to je přes tři miliardy, jsem zjistil až v průběhu roku," říká s odstupem Žaluda.

Připouští, že tato mezera v rozpočtu může posloužit odpůrcům jako nástroj, který by jim pomohl prosadit jeho sesazení.

Kritici managementu drah také upozorňují na přemrštěné výdaje na marketing. Ty pro letošní rok Žaludovi lidé zkrátili o třicet procent.

Žaluda zároveň zahájil vysvětlovací maraton o výši svého příjmu, když popřel informace o platu v řádu milionů korun měsíčně.

"Platy jsme raději zveřejnili, abychom uťali spekulace," tvrdí Žaluda, jehož základní měsíční příjem je půl milionu korun. Přiznává, že ve svém předchozím zaměstnání, kdy šéfoval pojišťovně Axa, si přišel na dvojnásobek. "Byl jsem zvyklý plnit si své úkoly a za to byly prémie. Tady jsem až po čase zjistil, že cíl na rok 2008 byl nastaven naprosto nereálně, a kvůli tomu jsme skončili se svým základním platem," popisuje Žaluda.

Horké křeslo

Petr Žaluda začal šéfovat Českým drahám loni v únoru, tedy v době, kdy už nebylo možné krýt miliardové ztráty z provozování osobních vlaků zisky z nákladní dopravy. Žaluda si vytkl za cíl přesvědčit jednotlivé kraje, aby drahám platily za dopravu více peněz. Ty však nemají prostředky kde brát. Dočasnou injekcí je 12 mld. Kč za převod části majetku drah pod Správu železniční dopravní cesty. Ty však měly být použity k nákupu nových vlaků, a ne k záplatování ztráty. Právě zacházení s touto dotací je jedním z kritických bodů, které svým kolegům přednesl předseda dozorčí rady drah Zdeněk Žák. Po výhrůžkách týkajících se bezpečnosti jeho rodiny Žák rezignoval na post náměstka ministra dopravy. Žaluda nátlak na Žáka ze strany drah odmítl.

,