Šéf Českých drah: Potřebujeme, aby nám stát přisypal - iDNES.cz

Šéf Českých drah: Potřebujeme, aby nám stát přisypal

  3:20
Do čela Českých drah nastoupil Petr Žaluda před osmi měsíci a spolu s ním přišel na generální ředitelství také pořádný personální průvan. "Zjišťujeme, zda tady jsou lidé na pravém místě, a pokud ne, tak je nahradíme," říká šéf firmy, jejíž fungování podpoří ročně stát a kraje více než osmi miliardami z peněženek daňových poplatníků.

V regionální dopravě chybí zhruba tři miliardy korun, říká Petr Žaluda. | foto: Petr KupecMF DNES

Navzdory tomu je osobní vlaková doprava stále ve ztrátě. A pomoci jí vedle možného prosincového zdražení jízdného mají právě vyšší příspěvky.

Kraje vám platí 4,5 miliardy ročně, abyste pokryli ztrátu z regionálních vlaků. Stále to však nestačí a žádáte výrazné navýšení. Proč?
Dostáváme nejnižší platbu za kilometr ze všech železnic v okolních státech. Je nutné, aby hejtmani věděli, kolik přeprava ve skutečnosti stojí, a uvědomili si, že za současné peníze není možné vypravovat vlaky, v nichž za jízdné zaplatí lidé pár desítek korun.

Hejtmani však kritizují, že vaše požadavky nejsou dostatečně rozklíčované – že se nedozvědí, kolik přesně a z čeho máte ztrátu.
Proto jsme si nechali udělat podrobné vyúčtování, které jim nyní předkládáme. Z něj je jasné, kolik dáváme za naftu, za elektřinu, údržbu či odpisy.

A očekáváte, že díky podrobným účtům získáte od regionů i dvojnásobek peněz, jako požadujete třeba od Jihomoravského kraje, byť kraje nemají kde brát?
Chápu, že kraje na takové navýšení nemají peníze, protože na to ani nedostávají dost ze státního rozpočtu. My chceme hlavně ukázat, že ty náklady jsou vyšší, a potom můžeme začít společně řešit, kde ušetřit.

Chystáte tedy zastavení provozu na nejztrátovějších tratích?
To je jedna možnost, že se mohou zrušit nevyužité tratě. Takový krok je ale na posouzení kraje, který se rozhodne, zda trať dotovat, nebo vlak nahradit jinou dopravou. Chápu, že je těžké trať zavřít, když tam vlak jezdí přes sto let. Proto bych byl raději, kdyby se politici rozhodli železnici více podpořit.

Takže se dáte s hejtmany dohromady a půjdete žádat ministry financí a dopravy o více peněz na ztrátové lokálky?
I to je možnost. Je nutné to řešit a peníze najít. Může to být třeba na úkor výdajů na silnice, část se dá najít na kraji, část je o tom, aby stát "přisypal".

Kolik by se podle vás mělo "přisypat"?
V regionální dopravě chybí zhruba tři miliardy korun. My se tuto ztrátu snažíme různě kompenzovat – prodáváme majetek, máme zastaralý vozový park, takže nevznikají takové náklady za odpisy. Když budeme mít ročně místo osmi jedenáct miliard, pak máme dost i na optimální rozvoj. V regionální dopravě se bez dotace neobejdete. Dostáváme ji my, stejně jako ji dostávají autobusy.

Ale autobusy ji dostávají výrazně nižší, kolem 25 až 30 korun za kilometr, zatímco vy zhruba 70. Takže kdyby kraje uvažovaly čistě ekonomicky, na spoustě tratí už by vlaky nejezdily.
Jasně, v naší malé zemi by mohly jezdit jenom autobusy, ale pak by se možná na silnice už osobáky nevešly. A vedle silnic by nám zůstaly koleje, které by zarůstaly trávou a byly by nevyužité. Investice do nich jsou přitom mnohem menší než do dálnic. A myslím, že si to hejtmani i vláda uvědomují a nedopustí, aby se vlak nahradil autobusem.

Věříte proto pořád tomu, že kraje a stát vás podpoří?
Ano, kdybych tomu nevěřil, tak tady nesedím. Nedostatek peněz je vidět hlavně na tom, jak vypadá většina vagonů.

Na začátku roku jste sliboval, že do konce roku budete mít pro rychlíky stovku rekonstruovaných německých vagonů. Kde jsou?
Vše vázne na otázce smluvních vztahů mezi námi a dodavatelem.

Takže licitujete o ceně?
O ceně ani ne, ale spíše o podmínkách – zda to zaplatíme formou leasingu, či nějak jinak. Jsem optimista a věřím, že se nám to podaří dotáhnout do konce. Peníze už máme nachystané.

Kdy tedy německé vagony vyjedou?
Jednání nejsou v takovém stavu, že bychom mohli nyní říct, že to bude za měsíc či za dva. Jsem ale optimista a věřím, že minimálně část budeme moci nasadit v příštím jízdním řádu, tedy od prosince.

Jak velké zlepšení kvality to bude znamenat? Získají cestující aspoň v expresních spojích jistotu, že nepojedou ve starém vagonu s koženkovými potahy a dalšími sedmi lidmi v kupé?
Jistota nebude stoprocentní, ale mělo by to být výrazně vidět, mohli bychom to skoro garantovat. Navíc by do konce roku měla být dokončena rekonstrukce dalších čtyřiceti vagonů na mezinárodní spoje, z nichž první hotové už jezdí.

Při nákupu nových vozů vám také měly výrazně pomoci peníze, které dráhy obdržely za převod části firmy pod Správu železniční dopravní cesty. Z původně avizovaných dvanácti miliard však máte ve skutečnosti k dispozici jen osm, tři miliardy pak padnou na pokrytí letošní ztráty. Co zůstane na vozy?
Už od okamžiku, kdy ty peníze přišly, je investujeme do oprav – ty jsme letos navýšili zhruba o miliardu. Částečně jdou i do investic na nové vozy, které jsou pro letošek ve výši 3,6 miliardy, možná se zvýší i na čtyři. Peníze se neztratily, ale byly okamžitě zainvestovány – část na opravy, část na krytí ztráty z regionální dopravy.

Pokud dobře počítám, do příštího roku už budete mít z původních 12 miliard jen čtyři.
Bude to čtyři až pět miliard.

A z nich zase tři spolkne ztráta osobní dopravy, takže na nové vlaky zbude miliarda až dvě?
Ano, pokud nedojde k navýšení plateb od krajů, budou tyto peníze použité k úhradě ztráty.

Takže bez tří miliard ročně navíc ze státní kasy České dráhy nedokážou fungovat?
Můžeme na příští rok udělat vyrovnané hospodaření i bez navýšení. Ale je to za cenu toho, že nepůjdou žádné peníze do oprav, lokomotivy budou stát na trati, občas nějaká shoří a ztráty budeme kompenzovat prodejem majetku, což je možné jen krátkodobě.

Taky můžete zvyšovat jízdné. Zdražíte od prosince, stejně jako tomu bylo v loňském roce?
Je to jedna z úvah – inflace a nárůst cen energií nás asi povedou k úpravám jízdného. Mohou se odbourat některé slevy a může dojít k dílčímu navýšení běžného jízdného. Ale v žádném případě to neřeší problém s financováním.

Pokud zdražení nic neřeší, proč k němu přistupujete?
Kdybychom ceny nechali úplně stejné, tak nebude na nové vagony a bude dále ubývat cestujících. Nakonec vagony přestanou jezdit a lidé přestanou jezdit také.

Tím si protiřečíte – říkal jste, že zdražení vaše problémy nevyřeší, tudíž by situaci nemělo zhoršit ani nezdražení.
Chtěl jsem říci, že nevyřeší zásadně. Vyřešilo by se to, pokud bychom jízdné zvedli třikrát nebo čtyřikrát. Při tržbách okolo šesti miliard přinese zvýšení jízdného v řádu procent nanejvýš stovky milionů. A to nám aspoň pomáhá kompenzovat růst nákladů. Například výdaje na naftu a elektřinu se letos zvedly o 450 milionů.

Rozstřel: Martin Těšitel - include | (1:52) | video: iDNES.tv

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Končí pražský outlet Lidlu, v němž se lidé prali o slevy. Přesune se na Moravu

Obchodní řetězec Lidl v létě ukončí provoz své outletové prodejny v pražských Štěrboholech, kterou otevřel na začátku letošního roku. Důvodem je vypršení nájemní smlouvy s provozovatelem Retail parku...

Škodíte světu, osočil Trumpa Branson. Hrozí, že Amerika může vypadnout ze hry

Nevyzpytatelná rozhodnutí amerického prezidenta jsou hrozná pro všechny a Trumpova politika napáchala ve světě mnoho škod. To si myslí o současném dění ve světě zakladatel společnosti Virgin...

Nenechte se zaskočit. Jeden z řetězců zavře obchody i na velikonoční neděli

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že ty s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Mezi ně patří Velikonoční pondělí, které letos připadá...

Čína staví nejvyšší most světa, šest set metrů nad řekou. Cestu zkrátí z hodin na minutu

Čína se chystá otevřít nejvyšší most na světě. Jeho stavba na jihozápadě země se blíží ke konci a autům se otevře už v červnu. Most usnadní dopravu a s výškou přes šest set metrů přeroste Eiffelovu...

Nasaďte armádu! žádá vládu Ryanair kvůli frontám na letišti v belgickém Charleroi

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vyzvala vládu v belgickém Valonsku, aby urychleně přijala kroky, které vyřeší nedostatek bezpečnostních pracovníků na letišti Charleroi nedaleko...

OBRAZEM: Českou spořitelnu čeká stěhování. Na Smíchově vzniká nový kampus

Zaměstnance České spořitelny čeká už brzy velké stěhování. Banka si na pražském Smíchově staví novou centrálu. Ta nahradí její současné sídlo na Budějovické, které je momentálně na prodej. Redakce...

26. dubna 2025

Počkejte, máme pro vás slevu! Dodavatelé energií nabízejí lidem podpultové ceny

Premium

Praxe dřív běžná třeba u mobilních operátorů se v Česku přenesla i do energetického sektoru. Klient na odchodu dostane zvýhodněnou nabídku, která se neodmítá. Díky individuální slevě zůstane u...

26. dubna 2025

Evropská vína obsahují „věčné“ chemikálie, zjistila studie. Vinaři ji zpochybňují

Nová studie nevládních organizací přišla s odhalením, že evropská vína jsou široce kontaminována kyselinou trifluoroctovou (TFA), trvalým vedlejším produktem látek PFAS, tedy skupiny průmyslových...

25. dubna 2025

Dluhopisoví strážci drží Trumpa v šachu. Kvůli nim pozastavil cla

Když Donald Trump svými cly namířenými na dovoz z celého světa potopil americké akciové trhy, nenechal se tím nijak rozházet. Zprávy o tom, že akcie vymazaly tržní hodnotu přes šest bilionů dolarů,...

25. dubna 2025

Čína zvažuje pozastavení některých cel. Chce pomoci strádajícímu průmyslu

V Číně se začíná hovořit o pozastavení cel na některé zboží z USA. Čínský průmysl totiž pod vlivem eskalující obchodní války začíná strádat. Ve hře by mohlo být stopnutí cel hlavně v případě...

25. dubna 2025

Kalifornie se stala čtvrtou největší ekonomikou světa. Předběhla Japonsko

Americkému státu se povedlo v HDP překonat hospodářskou výkonnost Japonska, a to mimo jiné díky obrovskému počtu technologických firem, které v oblasti dlouhodobě operují. V pomyslném žebříčku...

25. dubna 2025  15:41

Prosecco, třes se! Vinaři z Česka chtějí konkurovat italským bublinkám

Vinaři z Česka se spojili pod novou značkou s názvem Bublinky, která zastřešuje perlivá vína vyrobená výhradně z domácích hroznů. Vinařský fond tím reaguje na rostoucí poptávku po nápojích tohoto...

25. dubna 2025  13:32

PŘEHLEDNĚ: Kdy mají zaměstnanci nově nárok na volno?

Vláda vylepšila podmínky pro poskytnutí volna v zaměstnání při výjimečných životních událostech. Novelou nařízení o osobních překážkách v práci zavedla nově placené volno při svatbě i pro lidi, kteří...

25. dubna 2025  12:15

Od královského fondu ke kryptoměně: dvě kauzy, které spojují stejní lidé

Jsou to dva na první pohled odlišné projekty – investiční skupina s údajným napojením na malajskou královskou rodinu a technologický startup v oblasti kryptoměn. Přesto je spojuje podobná struktura,...

18. dubna 2025  18:18,  aktualizováno  25.4 12:08

Dálnice z Plzně do Jihlavy nebo prstenec kolem Prahy. Stát představil dopravní vizi

Stát začíná pracovat s vizí dálnic a železnic, které by se mohly postavit kolem roku 2050. Podle studie, kterou v pátek představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), by se mohlo postavit po...

25. dubna 2025  10:48

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kam se letos vyplatí cestovat? Čechům zlevnily Spojené státy či Austrálie

Letos se vyplatí sbalit kufry na dalekou cestu. Pro výletníky s příjmy v českých korunách totiž ve srovnání s loňskem vychází letos cenově nejlépe dovolená ve vzdálenějších destinacích, jako je...

25. dubna 2025

Inflace na hotely dopadla silněji než na jiné, zvedají proto ceny

Premium

Hotely v Česku zvedají ceny za ubytování. Přičítají to rostoucím mzdám, dražším potravinám, energiím i externím službám. Ačkoli inflace v loňském roce zpomalila na 2,4 procenta, náklady hotelů rostou...

25. dubna 2025

Stránky budou vždy ve světlých barvách.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.