Šéf Českých drah: Potřebujeme, aby nám stát přisypal

  3:20
Do čela Českých drah nastoupil Petr Žaluda před osmi měsíci a spolu s ním přišel na generální ředitelství také pořádný personální průvan. "Zjišťujeme, zda tady jsou lidé na pravém místě, a pokud ne, tak je nahradíme," říká šéf firmy, jejíž fungování podpoří ročně stát a kraje více než osmi miliardami z peněženek daňových poplatníků.

V regionální dopravě chybí zhruba tři miliardy korun, říká Petr Žaluda. | foto: Petr KupecMF DNES

Navzdory tomu je osobní vlaková doprava stále ve ztrátě. A pomoci jí vedle možného prosincového zdražení jízdného mají právě vyšší příspěvky.

Kraje vám platí 4,5 miliardy ročně, abyste pokryli ztrátu z regionálních vlaků. Stále to však nestačí a žádáte výrazné navýšení. Proč?
Dostáváme nejnižší platbu za kilometr ze všech železnic v okolních státech. Je nutné, aby hejtmani věděli, kolik přeprava ve skutečnosti stojí, a uvědomili si, že za současné peníze není možné vypravovat vlaky, v nichž za jízdné zaplatí lidé pár desítek korun.

Hejtmani však kritizují, že vaše požadavky nejsou dostatečně rozklíčované – že se nedozvědí, kolik přesně a z čeho máte ztrátu.
Proto jsme si nechali udělat podrobné vyúčtování, které jim nyní předkládáme. Z něj je jasné, kolik dáváme za naftu, za elektřinu, údržbu či odpisy.

A očekáváte, že díky podrobným účtům získáte od regionů i dvojnásobek peněz, jako požadujete třeba od Jihomoravského kraje, byť kraje nemají kde brát?
Chápu, že kraje na takové navýšení nemají peníze, protože na to ani nedostávají dost ze státního rozpočtu. My chceme hlavně ukázat, že ty náklady jsou vyšší, a potom můžeme začít společně řešit, kde ušetřit.

Chystáte tedy zastavení provozu na nejztrátovějších tratích?
To je jedna možnost, že se mohou zrušit nevyužité tratě. Takový krok je ale na posouzení kraje, který se rozhodne, zda trať dotovat, nebo vlak nahradit jinou dopravou. Chápu, že je těžké trať zavřít, když tam vlak jezdí přes sto let. Proto bych byl raději, kdyby se politici rozhodli železnici více podpořit.

Takže se dáte s hejtmany dohromady a půjdete žádat ministry financí a dopravy o více peněz na ztrátové lokálky?
I to je možnost. Je nutné to řešit a peníze najít. Může to být třeba na úkor výdajů na silnice, část se dá najít na kraji, část je o tom, aby stát "přisypal".

Kolik by se podle vás mělo "přisypat"?
V regionální dopravě chybí zhruba tři miliardy korun. My se tuto ztrátu snažíme různě kompenzovat – prodáváme majetek, máme zastaralý vozový park, takže nevznikají takové náklady za odpisy. Když budeme mít ročně místo osmi jedenáct miliard, pak máme dost i na optimální rozvoj. V regionální dopravě se bez dotace neobejdete. Dostáváme ji my, stejně jako ji dostávají autobusy.

Ale autobusy ji dostávají výrazně nižší, kolem 25 až 30 korun za kilometr, zatímco vy zhruba 70. Takže kdyby kraje uvažovaly čistě ekonomicky, na spoustě tratí už by vlaky nejezdily.
Jasně, v naší malé zemi by mohly jezdit jenom autobusy, ale pak by se možná na silnice už osobáky nevešly. A vedle silnic by nám zůstaly koleje, které by zarůstaly trávou a byly by nevyužité. Investice do nich jsou přitom mnohem menší než do dálnic. A myslím, že si to hejtmani i vláda uvědomují a nedopustí, aby se vlak nahradil autobusem.

Věříte proto pořád tomu, že kraje a stát vás podpoří?
Ano, kdybych tomu nevěřil, tak tady nesedím. Nedostatek peněz je vidět hlavně na tom, jak vypadá většina vagonů.

Na začátku roku jste sliboval, že do konce roku budete mít pro rychlíky stovku rekonstruovaných německých vagonů. Kde jsou?
Vše vázne na otázce smluvních vztahů mezi námi a dodavatelem.

Takže licitujete o ceně?
O ceně ani ne, ale spíše o podmínkách – zda to zaplatíme formou leasingu, či nějak jinak. Jsem optimista a věřím, že se nám to podaří dotáhnout do konce. Peníze už máme nachystané.

Kdy tedy německé vagony vyjedou?
Jednání nejsou v takovém stavu, že bychom mohli nyní říct, že to bude za měsíc či za dva. Jsem ale optimista a věřím, že minimálně část budeme moci nasadit v příštím jízdním řádu, tedy od prosince.

Jak velké zlepšení kvality to bude znamenat? Získají cestující aspoň v expresních spojích jistotu, že nepojedou ve starém vagonu s koženkovými potahy a dalšími sedmi lidmi v kupé?
Jistota nebude stoprocentní, ale mělo by to být výrazně vidět, mohli bychom to skoro garantovat. Navíc by do konce roku měla být dokončena rekonstrukce dalších čtyřiceti vagonů na mezinárodní spoje, z nichž první hotové už jezdí.

Při nákupu nových vozů vám také měly výrazně pomoci peníze, které dráhy obdržely za převod části firmy pod Správu železniční dopravní cesty. Z původně avizovaných dvanácti miliard však máte ve skutečnosti k dispozici jen osm, tři miliardy pak padnou na pokrytí letošní ztráty. Co zůstane na vozy?
Už od okamžiku, kdy ty peníze přišly, je investujeme do oprav – ty jsme letos navýšili zhruba o miliardu. Částečně jdou i do investic na nové vozy, které jsou pro letošek ve výši 3,6 miliardy, možná se zvýší i na čtyři. Peníze se neztratily, ale byly okamžitě zainvestovány – část na opravy, část na krytí ztráty z regionální dopravy.

Pokud dobře počítám, do příštího roku už budete mít z původních 12 miliard jen čtyři.
Bude to čtyři až pět miliard.

A z nich zase tři spolkne ztráta osobní dopravy, takže na nové vlaky zbude miliarda až dvě?
Ano, pokud nedojde k navýšení plateb od krajů, budou tyto peníze použité k úhradě ztráty.

Takže bez tří miliard ročně navíc ze státní kasy České dráhy nedokážou fungovat?
Můžeme na příští rok udělat vyrovnané hospodaření i bez navýšení. Ale je to za cenu toho, že nepůjdou žádné peníze do oprav, lokomotivy budou stát na trati, občas nějaká shoří a ztráty budeme kompenzovat prodejem majetku, což je možné jen krátkodobě.

Taky můžete zvyšovat jízdné. Zdražíte od prosince, stejně jako tomu bylo v loňském roce?
Je to jedna z úvah – inflace a nárůst cen energií nás asi povedou k úpravám jízdného. Mohou se odbourat některé slevy a může dojít k dílčímu navýšení běžného jízdného. Ale v žádném případě to neřeší problém s financováním.

Pokud zdražení nic neřeší, proč k němu přistupujete?
Kdybychom ceny nechali úplně stejné, tak nebude na nové vagony a bude dále ubývat cestujících. Nakonec vagony přestanou jezdit a lidé přestanou jezdit také.

Tím si protiřečíte – říkal jste, že zdražení vaše problémy nevyřeší, tudíž by situaci nemělo zhoršit ani nezdražení.
Chtěl jsem říci, že nevyřeší zásadně. Vyřešilo by se to, pokud bychom jízdné zvedli třikrát nebo čtyřikrát. Při tržbách okolo šesti miliard přinese zvýšení jízdného v řádu procent nanejvýš stovky milionů. A to nám aspoň pomáhá kompenzovat růst nákladů. Například výdaje na naftu a elektřinu se letos zvedly o 450 milionů.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...