V představenstvu ČD Cargo minulou středu skončil Josef Bazala, Václav Andrýsek, Rodan Šenekl a Bogdan Heczko. (více o jejich odvolání zde)
Podle Žaludy se potvrdilo, že management v čele s Bazalou se skutečně snažil ovlivňovat audit. „Rozhodl jsem se jít do určitého rizika, protože jsem do minulého týdne, kdy jsem se rozhodl odvolat vedení dceřiné společnosti, vycházel především z indicií. Na základě současných informací, vycházejících z auditu, však mohu zodpovědně prohlásit, že odvolání představenstva ČD Cargo bylo nezbytné, protože hrozilo pokračování škod a další snížení hodnoty společnosti,“ řekl Žaluda.
Výsledek auditu podle něj bude znám do několika týdnů. Audit zadávaly České dráhy, jak ale na tiskové konferenci naznačil Žaluda, ČD Cargo dělalo všechno možné pro to, aby mateřská firma neměla přístup k informacím. Drahám také vadil podezřelý tendr na nákup vagónů.
„Docházelo ke znemožňování poskytování informací, byly vytvářeny nové a nové právní požadavky kdo a jak je může dostávat. Jako zadavatel jsme například vůbec neměli právo vědět, co se tam děje, jak, zda je zpoždění a kdo může dostávat informace. Byli jsme naprosto odříznuti od toho, jak audit probíhá,“ podivil se Žaluda.
Podle některých manažerů však může náhlá změna představenstva firmu poškodit. Po odvolání vedení odstoupili už tři lidé z managementu - po personálním řediteli Pavlu Kouckém a provozním řediteli Oldřichovi Mazánkovi dnes odstoupil také jeho zástuce Jiří Witiska.
„Výsledky práce týmu připravujícího vznik ČD Cargo i vedení firmy, které bylo odvoláno, jsou nyní negovány překotnými a účelovými kroky, které mohou mít fatální dopad na chod firmy,“ tvrdí Witiska.
Podle něj mohou být ohroženy dohody s některými zahraničními dopravci, které byly garantovány bývalým vedením. „Zahraniční železniční společnosti se nyní necítí jimi (dohodami) být vázány, čímž hrozí únik tranzitních přeprav a následné ekonomické ztráty,“ dodal.
Žaluda chce rychle lepší výsledky
Podle Žaludy jsou však podobné argumenty lživé a o ztrátě některých klientů se ví už několik měsíců. „Působí to na mě dojmem, že za tím musí být něco jiného. Buď nechtějí být (odstupující manažeři) spojováni s probíhajícím auditem, nebo na ně byl činěn nátlak,“ myslí si Žaluda.
Z jejich odchodu byl prý překvapen. Ještě minulý pátek mu totiž management sliboval spolupráci. Žaluda všem jeho členům uložil, aby provedli analýzu a kroky k rychlému zlepšení hospodaření ČD Cargo.
Nákladní dopravce vykázal za loňský rok ztrátu před zdaněním 378 milionů korun. Za rok 2008 přitom měla firma hrubý zisk 474 milionů Kč. Společnost propad vysvětlovala poklesem poptávky v důsledku krize. V letošním prvním čtvrtletí ztráta činila 50 milionů korun, za první čtyři měsíce firma vykázala mírný zisk.