Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf farmaceutické firmy: Krize mírně ovlivňuje pouze volně prodejné léky

  13:02aktualizováno  13:02
Finanční krize se farmaceutického průmyslu prozatím příliš nedotýká. Přesto je důležité pozorně sledovat situaci, říká předseda představenstva německé farmaceutické společnosti Boehringer Ingelheim Andreas Barner. Podle něj se krize mírně podepisuje pouze na volně prodejných přípravcích, léky na předpis jsou stabilní.

Předseda představenstva Boehringer Ingelheim Andreas Barner | foto: Boehringer Ingelheim

Začněme s tradiční otázkou: většina populace hovoří o krizi, jak se s ní potýká vaše společnost?
Nezaznamenáváme žádné velké dopady. Pozorujeme pouze malý vliv na volně prodejné léky, ale žádný zásadní rozdíl v odbytu léků na předpis. A zatím nepředpokládáme, že by se tato situace výrazně měnila.

Přijímáte přesto nějaká opatření, aby se vás situace nedotkla?
Naším opatřením je pozorně sledovat situaci a snažit se zjistit, jaké problémy se objevují. Ve chvíli, kdy se něco opravdu vynoří, je potřeba na to patřičně reagovat. Na druhou stranu se ale nemůžete připravit, protože nikdo neví, co se vlastně stane. Je tedy důležité především pozorovat trh. Stejně jako ostatní doufáme, že krize nebude trvat dlouho. Ale to je těžko předvídatelné.

Co si obecně myslíte o krizi a farmaceutickém trhu?
Krizí je zasaženo pouze několik zemí. Ceny za dodávky léků se velmi výrazně odvíjejí od cen ropy. Zde je vidět dopad krize. Otázkou je, jak velký bude.

Boehringer Ingelheim

Německá společnost Boehringer Ingelheim byla založena v roce 1885 a patří mezi dvacet nejvýznamnějších farmaceutických firem světa. Zaměřuje se spíše na výrobu léků na předpis, které léčí kardiovaskulární a respirační onemocnění. Mezi známé volně prodejné výrobky patří Mucosolvan, Guttalax nebo Pharmaton Geriavit.

Oproti loňsku se ve vaší firmě zvýšil počet zaměstnanců. Ti se tedy nemusí bát o svoje pozice, když mnoho firem nyní propouští?
Nevíme, jak se bude situace dál vyvíjet, proto není možné říci, jestli budeme mít příští rok více, nebo méně zaměstnanců než v letošním roce. Filozofií společnosti ale je udělat cokoli pro to, aby se zabránilo propouštění. Budeme velmi opatrní ve zvyšování počtu zaměstnanců. Chceme být schopní udržet si lidi, co pracují pro Boehringer Ingelheim, delší dobu.

Jak vidíte působení firmy v následujícím roce?
Předpokládáme další růst. Vzhledem ke zmíněné finanční krizi je však těžké podat spolehlivou odpověď. Ale po tom všem, co jsme viděli, předpokládáme, že porosteme rychleji než zbytek trhu. Daří se nám už devět let v řadě.  

Je nyní dobrý čas k investování?
Chtěli bychom se stát součástí strategických koalic nebo spolupracovat se zajímavými partnery. Nemělo by ale jít o běžný prodej. Nechceme kupovat firmy, nechceme se zapojovat do velkých akvizic. Chceme růst vlastní zásluhou.

Výroba léku stojí 500-800 milionů eur

Když už jsme u investic, jaké množství financí musíte vyčlenit na vývoj jednoho produktu, od začátku vývoje až po konečnou výrobu?
Průměrné investice do výroby jednoho léku se pohybují mezi 500-800 miliony eur. Ale náklady na některé výrobky se mohou vyšplhat až na miliardu eur.

Jak dlouho trvá vývoj a výroba jednoho léku?
Když dnes přijdete s nápadem vytvořit nový lék, tak do doby, než se objeví na trhu, uplyne zhruba 20 let. Jen vývoj léku trvá zhruba 12 let. Od první myšlenky k úspěšnému působení léku na trhu je tak potřeba celá generace.

Které léky mají lepší pozici na trhu, ty na předpis, nebo volně prodejné?
Léky na předpis jsou velmi zajímavé ve chvíli, kdy se představují. Po deseti až patnácti letech je ale potřeba je obměnit. Volně prodejné léky zase zůstávají na trhu po velmi dlouhou dobu, protože u nich jde zejména o značku.

A liší se toto rozdělení v závislosti na různých zemích?
Tato filozofie platí všude, liší se pouze poptávka po volně prodejných lécích. Jiné požadavky na typy léků jsou v Japonsku, jiné v USA.

Který lék je pro vás osobně nejdůležitější?
Spiriva, která je zároveň nejrozšířenější. Je příjemné slyšet kladné reakce pacientů.

Zhruba kolik lidí ji užívá?
Kolem deseti milionů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.