Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Šéf finanční správy Martin Janeček odpovídal čtenářům dotazy k EET

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství
velikost textu:
vydáno 1.11.2016 8:00
Od začátku prosince budou muset hoteliéři a restauratéři začít používat elektronickou evidenci tržeb (EET). Již od úterý ji mohou používat v testovacím režimu. Co spuštění přinese? Jsou podnikatelé připraveni? Čtenářům odpovídal v on-line rozhovoru ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 1. listopadu 2016 do 10:12

OTÁZKA: Přeji hezký den, měl bych názorný případ a chtěl bych radu. V pátek odpoledne bude bouřka, "odejdou" nám síťové prvky, pokladny dál mohou prodávat offline. V neděli odpoledne (48 hodin po bouřce) musí být všechno online? Internet od poskytovatelů funguje, chyba (spálené připojení) je na naší straně. To si máme platit nějakou "internetovou" pohotovost, aby k nám i o víkendu někdo přijel a vše opravil? Petr Němec
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Podle § 30 odst. 3 ZoET právnická osoba a podnikající fyzická osoba za správní delikt neodpovídá, prokáže-li, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila. Uvedené lze mimo jiné aplikovat na „poruchy“ pokladního zařízení. 1.11.2016 10:04
OTÁZKA: Ve včerejším rozhovoru v časopise Týden (6. odpověď) uvádíte, že EET nebudou podléhat platby kartou a jiné bezhotovostní platby. Na web stránkách finanční stránky je v řadě dotazů a metodických výkladů uvedeno, že platby kartou jsou druhou největší skupinou plateb a proto nelze tyto platby z EET vyloučit. Došlo k nějaké podstatné změně metodiky v posuzování plateb prostřednictvím platebních karet z hlediska EET? Kde je tedy pravda? Děkuji za odpověď. Vladimír Šretr poradce@dan-poradce.cz Ing. Vladimír Šretr - daňový...
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: V časopise Týden je chybně uvedená informace o tom, že platby kartou evidenci nepodléhají. Platby kartou se evidují. 1.11.2016 10:04
OTÁZKA: Prosím o Vaš stanovisko: 1. Podnikatel (podle § 420 a násl. NOZ), dodatvatel, poplatník daně z příjmu právnických osob. a) Vystavení vyúčtování (daňového dokladu, faktury) a jeho zaúčtování zakládá rozhodný příjem podnikatele. b) Hotovostní úhrad a vyúčtování (daňového dokladu, faktury) nezakládá rozhodný příjem podnikatele, jde jen o vyrovnání splatné pohledávky - hotovostní inkaso . . . EET - určitě NE ? 2. Podnikatel (podle § 420 a násl. NOZ), dodavatel, poplatník daně z příjmu fyzických osob. a) Vystavení vyúčtování (daňového dokladu, faktury) a jeho zaúčtování nezakládá rozhodný příjem podnikatele. b) Hotovostní úhrada vyúčtování (daňového dokladu, faktury) zakládá rozhodný příjem podnikatele, i když jde o vyrovnání splatné pohledávky - hotovostní inkaso . . . EET - určitě ANO ? Miroslav Hofman
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Záměrem evidence tržeb je zachycení reálného majetkového toku a nikoliv záznamu v evidenci, který může nastat v jiném časovém okamžiku, je proto pro účely evidence tržeb od účetního zachycení odhlíženo. Vystavuje-li podnikatel fakturu, není pro účely evidence tržeb rozhodné, jaká forma platby je na ní uvedena, ale jakým způsobem je částka uvedená na faktuře fakticky uhrazena. Zaplatí- li zákazník příslušnou částku v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, musí podnikatel platbu zaevidovat, a to i tehdy, je-li jako způsob úhrady uvedeno bezhotovostně. 1.11.2016 10:05
OTÁZKA: Je úterý 1.11.2016, 8 hod. 15 min. testovací režim není zatím na stránkách EPO k dispozici, pouze omluva, že služby daňového portálu jsou nedostupné. Můžete prosím závazně sdělit, kdy bude testovací režim spuštěn? Děkuji za odpověď. Vladimír Šretr poradce@dan-poradce.cz Ing. Vladimír Šretr - daňový...
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Dnes během dne bude spuštěn pilotní provoz evidence tržeb – o těchto skutečnostech budou poplatníci informováni ihned po jeho instalaci na Daňovém portále. 1.11.2016 10:06
OTÁZKA: Pokus o odeslání údajů o evidované tržbě může rychle skončit komunikační chybou, ze které je jasné, že nic nebylo odesláno. Z dikce zákona plyne, že i v takovém případě musí pokladní zařízení poplatníka čekat přinejmenším 2 sekundy na přijetí fiskálního identifikačního kódu. Nezdá se vám to zbytečné a marné? Martin Pištora
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Uvedené vyplývá ze zákona. Dvě sekundy jsou velmi krátká doba, která nikoho nezdrží. 1.11.2016 10:11
OTÁZKA: Dobrý den, v rozhovoru pro časopis Týden jste uvedl: "Pokud přijímáte platby kartou nebo jinak bezhotovostně, pak EET nepodléháte." Podle metodického pokynu i podle informací uvedených na Vašich informačních stránkách však tržby platební kartou EET podléhají. Zároveň se pokud vím řeší nesrovnalosti při platbách přes platební brány - Paypal atd. Můžete, prosím, tento rozpor vysvětlit? Děkuji, J. Jana
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: V časopise Týden je chybně uvedená informace o tom, že platby kartou evidenci nepodléhají. Platby kartou evidenci tržeb podléhají. 1.11.2016 10:12
OTÁZKA: Dobrý den, můžete mi, prosím sdělit, jak se dopracovalo FŘ k objemu vybraných daní po úplném zavedení EET. Vychází mi průměrně 30 tis. na OSVČ s EET. Myslíte si, že je to reálná hodnota ? Děkuji Radim Radim Mazúch
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: I Český statistický úřad dovodil, že krácení tržeb v ČR je okolo 170 mld. Kč ročně. To je objem prostředků, ze kterých není zaplaceno DPH, daň z příjmů, a další odvody. A ano, ten propočet který uvádíte při předpokládaném dopadu na 600 tis. daňových subjektů (tito nejsou ale pouze OSVČ, ale i PO) odpovídá. 1.11.2016 10:16
OTÁZKA: Jsem majitelem baru. Můj nájemce si nyní pořídí e-kasu, ale příští rok s nájmem skončí. Je možno, aby tuto e-kasu používal i příští nájemce, samozřejmě po změně přihlašovacích údajů, nebo je povinnost aby každý měl pokladnu svoji? Děkuji Martin
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Ano 1.11.2016 10:16
OTÁZKA: Nemate strach, ze hodne lidi, kteri pracuji zejmena v barech a reatauracich takzvane na cerno a bez smlouvy, prijde kvuli krachu jejich majitele o praci, na davky a stat nakonec na eet prodela? nebo si myslite, ze vsichni barmani maji smlouvy a chrani je zakonik prace?! supertramp
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Být zaměstnaný na černo je výhra jen zdánlivě. Pokud za Vás zaměstnavatel nezaplatí sociální a zdravotní pojištění a vy si jej neodvedete, jednou se Vám to chtě nechtě vrátí i s úroky. A pravděpodobně tehdy, když to navíc budete potřebovat co nejméně, například v důchodovém věku. Budete si chtít vzít hypotéku, leasing na auto? Bez legálních příjmů také neuspějete. Nevěřím tomu, že toto skutečně někdo chce, přestože preferuje práci na černo před žádnou prací. Ale fenomén zaměstnávání na černo přímo souvisí s krácením tržeb, jsou to dvě strany jedné mince. Museli jsme logicky začít tam, kde daňové úniky při hotovostním placení představují doslova systémový problém, tedy v gastronomii. Zde to bohužel s nepřiznáváním tržeb a neplacením daní dost často zašlo tak daleko, že vlastně ceny obědů a meníček de facto přizpůsobily situaci, jako by neexistovalo ani DPH, ani odvody za zaměstnance, ani daň z příjmu. A čím více provozů krátí tržby, tím je pro každého, kdo je ochoten své tržby a zaměstnance řádně přiznat obtížnější to dělat a zůstat konkurenceschopný. A tohle je špatně, tohle chceme evidencí tržeb napravit. Věřím, že zaměstnanci na tom nemohou nijak prodělat. 1.11.2016 10:19
OTÁZKA: Vsechny fora k eet jsou v Praze a okoli, ale kdyz potrebuje informace nekdo z druheho konce republiky, musi si zaplatit danoveho poradce nebo placeny seminar pripadne listek na pendolino do prahy. zalezi vam take na podnikatelich mimo Prahu. dekuji Cesky Tesin Tadeusz Wozniak
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Myslíme na podnikatele z celé ČR a Moravskoslezský kraj není výjimkou. Finanční správa zde uspořádala tzv. roadshow k EET, tedy setkání finančních úředníků s podnikateli. Nyní v pátek 4.11. pro podnikatele z Vašeho regionu chystáme velkou konferenci o Etržbách za účasti pana ministra v Trojhalí Karolina v Ostravě. Budou tam i vystavovatelé pokladních zařízení a za své kolegy mohu slíbit, že žádný Váš dotaz nezůstane nezodpovězen. Kromě toho samozřejmě můžete kdykoliv využívat naši infolinku k Etržbám 225 092 392 a používat kontaktní formulář na etrzby.cz 1.11.2016 10:20
OTÁZKA: Dobrý den, je podle Vás Finanční správa na EET připravena? Máte dostatek kontrolorů na prověřování povinností při evidenci tržeb? Existují metodiky? (na provedení tzv. kontrolního nákupu, uzavření provozovny, atd.). Jak chcete zajistit fungující kontrolní činnost například v Praze, když už teď ve Finanční správě chybí stovky lidí a nikdo pro Vás pracovat nechce, jelikož mzdy nabízíte na úrovni pokladních v hypermarketu? Děkuji. Aleš P.
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Mohu Vás ujistit, že Finanční správa je na EET připravena. Metodiky pro oblast kontrol se finalizují. Nesdílím Vaše obavy. 1.11.2016 10:23
OTÁZKA: Proč je třeba navštěvovat FÚ v počtu cca 60t. podnikatelů? Pokud víte, koho se to přesně týká, nebylo nejjednodušší poslat všem hromadně startovací přístupové údaje? Martin
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Právě proto, že Finanční správa přesně neví a vědět nemůže, koho se povinnost týká. Nevíme kdo přijímá platby v hotovosti a kdo jenom převodem z účtu na účet, a dále jaké má přesně činnosti, a dále zda někdo nezačíná např. od prosince vykonávat činnost, které se tato povinnost týká, a tak dále. Pokud nechcete chodit na finanční úřad pro autentizační údaje, můžete je získat elektronicky, pokud máte datovou schránku. 1.11.2016 10:26
OTÁZKA: Co říkáte na tlačítko vytisknout a neodesílat. Čech
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Je pravda, že ne všechny tržby budou podléhat povinnosti evidovat od 1.12.2016, ale domnívám se, že pokud má někdo zařízení umožňující evidovat tržby dle zEET a eviduje již část svých tržeb, pak pro něj není problém evidovat vše. Vylučování části tržeb z evidence podle mě musí obsluhu zbytečně zatěžovat a tak se ptám, proč tomu někdo věnuje energii. Nenapadá mě žádné racionální vysvětlení jiné, než to, že na tyto situace je potřeba pohlížet jako na potencionální riziko. A tak se k tomu postaví i Finanční správa. Tlačítko samo o sobě ale zákon nezakazuje. 1.11.2016 10:35
OTÁZKA: Proč EET podléhá platba kartou ?! Jde o bezhotovostní převod, který je možné prokázat a vysledovat úplně stejně jako běžný bankovní převod, který EET nepodléhá. Jaký má smysl vystavovat účtenku EET např. u platby kartou v internetovém obchodě. Další paskvil z dílny MF. jk
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Důvodů je několik: Očekávání na straně zákazníka – pro zákazníka by bylo matoucí, pokud by v okamžiku platby v jednom případě účtenku dostal a v druhém nikoliv. Tato skutečnost by navíc mohla vést k preferenci hotovostního způsobu placení a mohla by negativně ovlivnit rozvoj bezhotovostního placení. Např. v případě realizace účtenkové loterie by nebylo možné účtenku za platbu kartou přihlásit, proto by za účelem účasti v ní mohli zákazníci preferovat placení v hotovosti. Větší relevance dat získaných z evidence tržeb za účelem efektivního nastavení daňových kontrol. Zjednodušení práce obsluhy pokladního zařízení – obsluha při přijetí tržby nemusí vyhodnocovat, zda má tržbu zaevidovat či nikoliv – z tohoto hlediska je (i dle stanoviska zástupců profesních svazů) jednodušší pokud zaeviduje vše. 1.11.2016 10:37
OTÁZKA: Dobrý den, proč nebyl celý systém EET postaven tak, aby byl podnikatel co nejméně zatížen náklady na jeho pořízení? Podnikatel s vysokým obratem si může dovolit pořídit "dražší" řešení, které mu bude dostačovat, ale co ti malí (nejmenší) podnikatelé, kteří navíc s EET nemají vůbec problém, ale vadí jim "zbytečně vynaložené náklady". Proč nebylo možné postavit systém tak, aby malý podnikatel mohl EET používat zdarma? (software, licence apod.?) Proč musí podnikatel, navíc ten poctiví, nyní doplácet? Osobně EET podporuji, ale VŮBEC SE MI NELÍBÍ ten způsob zavedení - stát měl vynaložit prostředky také na vývoj softweru, který bude dostupný všem podnikatelům a bez placené licence. Navíc byste zavřeli pusu právě těm podnikatelům, kteří s touto konkrétní věcí u EET mají problém. Nyní to vypadá, že je EET postaven na příležitosti nahrabat určitému sektoru do kapsy. Děkuji za odpověď. Petr Coufal
Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství janecek: Zvolený systém je méně nákladný než v minulosti plánované registrační pokladny. Umožňuje maximální konkurenční prostředí na straně dodavatelů pokladních systémů, jak v oblasti ceny tak nabízených funkcí a služeb. 1.11.2016 10:42

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz