Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf firmy vyrábějící auta budoucnosti: Vím, že stlačený vzduch funguje

  6:29
Cyril Negre, syn zakladatele francouzské firmy MDI, jež vyvíjí a začíná vyrábět automobily na stlačený vzduch, dokáže mluvit o své technologii přesvědčivě. Prezentuje ji však už několik let a dosud bez velkých praktických úspěchů. Letos se zdá, že by tomu mohlo být jinak.

Cyril Negre, šéf společnosti MDI, která vyrábí auta na vzduch. | foto:  Dan Materna, MAFRA

MDI má na jaře dodat deset vozů aerolinkám Air France a KLM, s nimiž podepsala spolupráci a které je budou používat na letištních plochách.

Tomu, že na technologii stlačeného vzduchu "něco je", by mohl nasvědčovat také nákup patentu od MDI indickým magnátem Ratanem Tatou. Ten ho získal v roce 2007 pro využití v Indii. Zatím podle něj auta nevyrábí.

Indický miliardář Ratan Tata předloni získal vaši technologii pro indický trh. Nechtěl koupit celou firmu?
Jednání trvala třicet měsíců a během nich se nám ho podařilo přesvědčit, že mu technologii prodáme jen pro Indii. Tam ji může používat jakýmkoli způsobem, tedy nejen v autech. On to akceptoval.

Kdy začne podle ní vyrábět auta?
To nevím. Nemohu za něj mluvit.

Kdy chcete vůz prodávat vy a kolik bude stát?
Cena základní tříkolky, kterou na jaře začneme dodávat Air France na letiště Charlese de Gaulla a KLM do Amsterdamu, je šest tisíc eur (asi 170 tisíc korun, pozn. red.). Účastníme se také konkurzu na dodávku aut pro radnici města Nice. Tam by se mohly časem používat v systému "car sharing", tedy jakési půjčovny aut, podobně jako dnes fungují veřejné půjčovny jízdních kol.

Jaké největší problémy teď musíte s technologií řešit?
Není to nijak převratná technika, prostě používáme v motoru písty, ojnice jako v běžných autech. Jen je nerozpohybováváme spalováním paliva, ale hnáním stlačeného vzduchu. Mohli bychom udělat i výkonnější vozy, ale musíme být velmi rozumní ohledně cen.

Nemůžeme dát do malých vozítek super drahou technologii, protože by je nikdo nekupoval. Mohli bychom třeba zvýšit účinnost motoru, kdybychom do něj vzduch hnali pod větším tlakem. To by si vyžádalo dražší materiály a složitější techniku. Takže to zatím neděláme.

Auto na vzduch

První sériově vyráběný vůz na stlačený vzduch bude možné koupit na konci roku. Lehká tříkolka váží 220 kilogramů, na jednu nádrž prý ujede 200 kilometrů a jezdí až sedmdesátkou. Její cena by měla začínat na šesti tisících eur. Kompresor plní vzduchovou nádrž pět hodin, cena elektřiny na jedno "tankování" je prý asi pět eur.

Zatím jste představili jen velmi malá a lehká auta. Bude jednou stlačený vzduch schopný pohánět i větší, a tedy bezpečnější vozy?
Počítáme s tím, že bychom během několika let představili auta, která by mohla vážit pět set až patnáct set kilogramů. Ta by měla dva motory – jeden na stlačený vzduch a druhý běžný spalovací, který by se spouštěl třeba jen na dálnicích.

Zatím je jasné, že technologie směřující k úsporám potřebují lehká auta. Náš současný funkční model váží 400 kilogramů, má osmnáct koní a jezdí až devadesátkou. Když však máme volit mezi rychlostí a dojezdem, volíme teď dojezd.

Vidíte svou technologii jako budoucnost automobilismu?
Určitě nebude kralovat jen jedna technologie. Bude se více rozlišovat použití vozidel. Stlačený vzduch je zatím dobrý do města, kde nepotřebujete jezdit tak rychle. Pro delší vzdálenosti budou nutné technologie, které dovedou uchovat a vydat více energie. Tedy například hybridní auta se dvěma motory nebo silnější elektromobily.

Jak je to s povinnou certifikací? Vaše auto by asi nezískalo ani jednu hvězdičku v nárazovém testu prováděném Euro NCAP.
Certifikaci budeme dělat pravděpodobně v Lucemburku, kde sídlíme. Ale třeba ve Francii, kam budeme dodávat pro Air France, nepotřebujeme crash testy. Výjimku tam totiž mají tříkolky, v nichž řidič sedí nad předním kolem. To splňujeme. S našim větším autem časem do testů jít budeme muset. Přesnou cestu zatím nemáme, ale vezměte si, že podstatně větší bezpečnostní zóny musíte dělat u běžného auta, které váží tunu, než u vozu s poloviční hmotností. Tam není pohybová energie tak velká.

Kdy budu tedy moci skutečně koupit vaši "vzduchovou" tříkolku?
Na konci tohoto roku. Větší vůz pro tři až pět lidí, který by měl stát asi pět a půl tisíce eur (přes sto padesát tisíc korun, pozn. red.), v polovině příštího roku. Jestliže dostaneme evropskou certifikaci, tak by měla platit téměř po celé Evropské unii.

Jak často budou muset řidiči s vašimi auty do servisu na prohlídku?
Výměna oleje v motoru by měla být po padesáti tisících kilometrech, protože v něm nevznikají při spalování žádné spaliny, které by ho zanášely. Každých čtyři až pět let by měla jít do zkušebny tlaková lahev na vzduch. Ta je certifikovaná na dvanáct tisíc naplnění, což znamená, že při průměrném dojezdu na jednu nádrž sto kilometrů by měla vydržet 1,2 milionu ujetých kilometrů. To je samozřejmě porce, při níž bude vlastní vůz už dávno mrtvý.

AirPod - auto na vzduch

Jak dlouho trvá, než se nádrž vzduchem naplní?
Pokud už máte předpřipravený stlačený vzduch v jiné nádrži, jak to bude fungovat třeba na letištích, tak dvě minuty. Když budete auto nabíjet kompresorem, tak asi tři hodiny. Proud na nabití stojí čtyři až pět eur.

Jak budou vaše auta vypadat za pět let?
Bude to běžná sériová výroba tří až čtyř různých modelů, a to v několika zemích. Naše filozofie je totiž vyrábět lokálně tak, abychom nemuseli hotová auta převážet. Tak vznikají další emise a rostou náklady.

Jsem zvědavý, jak to s vámi nakonec dopadne. Buďte upřímný: skutečně vaše auta fungují?
Vím, že to funguje. Jezdíme s prototypy a většina práce je za námi. Potřebujeme jen doladit některé detaily, což by mělo zabrat jen měsíce.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...