Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf KB: Nejvíc chceme rozvíjet úvěry pro domácnosti

  0:01aktualizováno  0:01
S představou, že do Komerční banky si půjdete peníze pouze půjčit, ale pro finanční služby budete používat jiný peněžní dům, se můžete rozloučit. Slibuje to alespoň Alexis Juan, nový generální ředitel a předseda představenstva, kterého do banky jmenoval její vlastník. Tím se nedávno stala francouzská Société Générale a státu za získání jedné z klíčových tuzemských bank zaplatila 40 miliard korun.

Budete měnit obchodní strategii Komerční banky? Chcete omezit úvěrování firemních klientů a zaměřit se více na drobné bankovnictví?
Ne, vůbec ne. Model Société Générale je být bankou univerzální. To znamená bankou, která se zaměřuje na všechny segmenty klientely. Firmy, fyzické osoby, jednotlivé profese, jako jsou advokáti, doktoři, elektrikáři, instalatéři a podobně. Dále se chceme soustředit na velké i menší podniky, z nichž pramení většina zisku Komerční banky. Například v oblasti menších firem máme tři sta tisíc klientů, ale tento základ není dostatečně rozvinutý. Chceme, aby se to změnilo a Komerční banka z toho měla větší prospěch. Naší strategií je rozvíjet prodej nejen na pobočkách, ale zejména i po telefonu, internetu a přes počítače.

Zavádíte nový způsob posuzování úvěrů, podle informací z trhu jste některé omezili. Co bude nový proces znamenat pro klienty?
Nejvíce se bude rozvíjet poskytování úvěrů fyzickým osobám a vydávání klasických kreditních karet. Rozhodnutí o poskytnutí úvěru se budou řídit podle pravidel Société Générale. Jsou mnohem dokonalejší než ta, která tu byla dosud. Co se týče podniků, bude naše politika mnohem selektivnější. A to ze dvou důvodů. Naše procedury týkající se prověření rizika budou více profesionální. Co budeme po podnicích požadovat? My jim půjčíme peníze, ale budeme chtít, aby ještě více využívaly našich služeb než dosud. Chceme totiž, aby výnosy od firemních klientů nešly převážně z úrokových výnosů, ale i z poplatků a provizí. Dnes máme řadu podnikových klientů, kteří dostávají půjčky od Komerční banky, ale co se týče služeb, jsou u jiné banky. A s tím se nemůžeme smířit. Vztah založený pouze na úvěru není rentabilní. Banka nemůže vydělávat jen tím, že někomu půjčí peníze. Výše výdělku na půjčce nestačí na to, aby pokryla výnosy pro pokrytí všeobecných nákladů. Filozofie je asi následující: Chcete půjčit peníze, tak budete muset používat naše služby. Jenže služby budou klienti využívat za předpokladu splnění dvou podmínek. My musíme být služby schopni nabídnout a klienti s nimi musí být spokojeni. Kvalita je nejdůležitější ve vztahu ke klientovi. Pokud klient nebude spokojen, tak odejde.

Předpokládáte, že budete poplatky za služby Komerční banky zvyšovat? Je pro to vzhledem ke konkurenci prostor?
Pokud nabízíme kvalitní službu a klient ji chce, tak je připraven ji zaplatit. Není připraven zaplatit službu, s níž spokojen není. Druhou věcí je, že cena služeb musí být srovnatelná. Pokud budeme mít vysoké náklady, nebudeme moci prodávat služby za ceny, které budou na trhu konkurenční. Proto musíme být velmi obezřetní, co se týče produktivity banky. Pro retailového bankéře je produktivita posedlostí. Ještě abych se vrátil k cenám služeb. Konkurence bude samozřejmě ceny tlačit dolů. Ale my musíme nejlépe vědět, jak tomu čelit. Musíme mít co nejvíce klientů, kteří budou používat hodně služeb banky. To znamená, že i když půjdou ceny služeb dolů, musíme to vyvážit tím, že se nám podaří prodat co nejvíce služeb co nejvíce klientům. Tak se nám to vrátí. Je potřeba, abychom neustále průběžně zvyšovali počet klientů Komerční banky. A abychom toho dosáhli, tak si musíme udržet ty, které již máme, a získat ty, kteří u Komerční banky dosud nejsou...

Člen představenstva Komerční banky Tomáš Spurný uvedl, že do tří let by mohl počet zaměstnanců Komerční banky klesnout ze zhruba deseti tisíc na šest až sedm tisíc. Odpovídá to vaší představě?
Nevím, jestli počet zaměstnanců bude šest či sedm tisíc, ale určitě to bude méně než dnes. V drobném bankovnictví je už několik let je cílem prodat co nejvíce produktů a to znamená nahradit administrativní zaměstnance zautomatizováním jednotlivých postupů. Co se týče drobného bankovnictví, je cílem snížit v této oblasti počet pracovníků. Ale co se týče prodejců, tam by měl jít stav nahoru. V příštích letech očekáváme snížení počtu zaměstnanců, ale ne snížení kvality služeb. Nevím, kolik to bude pracovních míst, a nevím, jak rychle. Ale povede to ke zvýšení produktivity banky. A co je důležité pro názornost: v roce 1996 měla Société Générale jen čtyřicet procent zaměstnanců jako prodejců a v současné době je to již šedesát procent. V souvislosti se zvyšováním produktivity práce chceme rozvíjet přímé bankovnictví. Mladá generace bude do poboček chodit čím dál tím méně bude více používat přímé komunikační kanály, jako jsou PC, internet a telefon. To bude mít vliv na to, kolik lidí budeme potřebovat na pobočkách.

A co například v centrále?
Další věcí je, že banka zaměstnává příliš mnoho zaměstnanců na správě úvěrů. Dvě stě osmdesát lidí pracuje v restrukturalizační části banky na správě rizikových úvěrů, které kryje státní záruka. Ta v roce 2003 vyprší, takže nebudeme tyto zaměstnance potřebovat a odejdou. Očekávám tedy, že v příštích dvou až třech letech snížíme počet lidí nejméně o jeden tisíc, ale současně přitom budeme přijímat nové pracovníky, zejména mladé lidi po škole.

Zisk za tři čtvrtletí 2,5 miliardy je nižší, než 3,1 až 3,7 miliardy korun, které jste očekávali. V čem je hlavní příčina?
Výsledky na konci září nejsou vlastně tak překvapivé, co se týče příjmů, protože ty ve výši 16,7 miliardy odpovídají našemu očekávání. Problém je u čistého zisku: je ovlivněn náklady na restrukturalizaci banky v souvislosti s privatizací, tvorbou rezerv na CDO (americké cenné papíry pozn. red.), rezervou na naši účast v Komerční pojišťovně a rezervami na personální náklady.

Je pravda, že uvažujete o prodeji ztrátové Komerční pojišťovny nebo o prodeji jejího portfolia povinného ručení?
Je to jen několik týdnů, co jsme zjistili, že v Komerční pojišťovně se objevily určité ztráty. Proto jsme nařídili kompletní audit, aby se tyto ztráty vysvětlily. Chceme vědět, zda je to kvůli tomu, že pojišťovna byla špatně spravována, nebo jestli je to z jiných, mnohem vážnějších důvodů. Jakmile budu mít závěr tohoto auditu, uvidíme, co s Komerční pojišťovnou uděláme. V tuto chvíli to nevím. Société Générale je velmi aktivní v oblasti životního pojištění a tuto oblast chceme rozvíjet i v České republice. Ale co uděláme s Komerční pojišťovnou, to budeme skutečně schopni říci až v prvním čtvrtletí příštího roku.

Jaký máte názor na akciový program, který byl vytvořen pro management a dozorčí radu?  Tito lidé si mohou od Komerční banky koupit její akcie po pěti stech korunách za kus a banka má povinnost je od nich odkoupit za tisíc korun, pokud ji o to požádají.
Tento program, který existoval pro členy představenstva a byl schválen valnou hromadou akcionářů, pokrýval období od roku 1997 do roku 2001. Program skončí na konci letošního roku. Société Générale začne svůj nový program. Čili odpověď na tuto otázku zní, že v tomto programu nebudeme pokračovat.

Francouz z Alžíru, který pro Société dobývá svět

Tokio, Soul, Atény, Londýn... a teď Praha. Přijet do nové země, rozjet tamní pobočku a po čtyřech letech zamířit na druhý konec světa. Po celý život v barvách Société Générale. Takový je životní příběh Alexise Raymonda Juana, čiperného šedesátníka menší postavy, který má nový úkol: šéfovat Komerční bance.

S věčným cestováním už je podle něho konec. "Do důchodu mám jít v 65, teď je mi 58. Počítám, že zbytek kariéry strávím v Praze," říká Juan, Francouz narozený v Alžíru, jenž vládne v Komerční bance třetí týden. Loučení s Paříží, kde kotvil posledních třináct let, nebylo lehké. Musel opustit obě dcery a přesvědčit manželku o tom, že Praha není žádný konec světa. To se mu nakonec povedlo.

Manželka je malířka, má ráda umění, takže s Českou republikou se dokázala smířit. "Naštěstí mám skvělou ženu, která tohle věčné cestování chápe. Bez ní bych nikdy svou práci nemohl dělat," říká bankéř a hladí si přitom kravatu s logem Société Générale. "Je to jako v téhle písničce," říká a vytahuje ze stolu text písně Blues pro bankéřovu ženu. V ní se zpívá, že bankéř v bance spí, žije a miluje ji víc než svou choť (a peníze miluje víc než svůj život). Se svou novou bankovní milenkou prý Juan tráví 14 hodin denně, ale zatím se teprve oťukávají.

Juan má velké plány. Zatímco v Asii měl za úkol rozjet služby pro velké podniky, nyní je z něj specialista na drobné bankovnictví a tímto směrem chce také vést Komerční banku. S Čechy se mu prý jedná snáz než s Japonci nebo Korejci. "Pokud má zkušenosti ze světa, kde rozjížděl různé projekty, pak se tu určitě snáz zorientuje. To je pro Komerční banku asi dobře," soudí jeden z vysoce postavených českých bankéřů.

V bance se Juan teprve rozkoukává a totéž platí v případě poznávání nového domova. V Praze bydlí v komplexu nově zrekonstruovaného Slovanského domu, takže při cestě do práce pouze přejde ulici. Mimo metropoli se dostal poprvé minulý víkend.

V aklimatizaci dělá pokroky. "Večer hraje Sparta, že? Prý si teď vede velmi dobře," říká Juan, sám kdysi aktivní fotbalista. Komerční banka se prý nově uchází o možnost Spartu sponzorovat. Ale coby bývalý fotbalista je Juan srdcem stále doma ve Francii. "Můj oblíbený klub? Francouzský? Samozřejmě Paris St.Germain, ale jinak se mi líbí Real Madrid."

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.