Martin Diviš létá o víkendech se stroji ČSA (ilustrační foto).

Martin Diviš létá o víkendech se stroji ČSA (ilustrační foto). | foto: ČSA

Šéf Kooperativy o víkendech pilotuje letadla ČSA. Pro zábavu a zadarmo

  • 143
Minulý měsíc nastoupil do ČSA jako pilot šéf pojišťovny Kooperativa Martin Diviš. Pilotuje Airbus A320, má už i zkoušky na dopravního pilota, které ho opravňují i k tomu být kapitánem. Nalétáno už má přes dva tisíce hodin. "Někdo tráví víkendy na golfu, já v letadle," podotkl Diviš. Všechny peníze za tuto práci posílá rovnou na charitu.

Martin Diviš už předtím létal v Holidays Czech Airlines na charterových letech. Mezi českými manažery a podnikateli přitom není s pilotním průkazem výjimkou, je však jediný, který současně létá i na pravidelných linkách.

Předpisy skloubení práce manažera a pilota umožňují. Podle Petra Navrátila z Úřadu pro civilní letectví musí provozovatel takovým pilotům omezit takzvaný nálet. "Pilot je sám odpovědný mimo jiné za to, že v době, kdy má plánovaný odpočinek, odpočívat skutečně bude," vysvětluje Navrátil.

"Není to tak, že bych šel na letiště rovnou z práce, pochopitelně mám před lety odpočinek," říká Diviš, který vidí velkou podobnost mezi pilotováním a řízením pojišťovny. "Je potřeba myslet dopředu a očekávat různé události, ne je řešit, až když nastanou," dodal.

Podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka zaměstnávají aerolinky řádově jen jednotky externích pilotů. "Jsou to piloti, kteří mají platné všechny potřebné licence, typové zkoušky, výcviky, traťové i letištní certifikáty pro operování dopravního letounu příslušného typu," uvedl Šabík. Diviš začal létat v ČSA podle svých slov na vlastní žádost.

Už dříve létal s menšími letadly například se svými kolegy z představenstva na zasedání u majitelů Kooperativy Vienna Insurance Group do Vídně.

Pilotů u ČSA stále ubývá

České aerolinie přitom rozhodně nejsou v posledních letech ve stavu, kdy přijímají piloty, naopak je nadále propouštějí. "Nemyslím si, že bych jim s takovým náletem bral práci," míní Diviš.

Například minulý týden dostala výpověď čtveřice zkušených pilotů, kteří pracují u ČSA více než deset let. Jsou mezi nimi hlavně kritici současného vedení, například někdejší šéf sdružení pilotů CZ ALPA Petr Žmolík nebo také bývalý viceprezident pro letový provoz Peter Jusko, který je současně dobrým známým exšéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka. Tito piloti nyní kvůli překážce v práci na straně zaměstnavatele nelétají a běží jim výpovědní lhůta.

Firma už na začátku července poslala odborářům výpověď kolektivní smlouvy, ve které mimo jiné argumentuje i ekonomickou situací. ČSA mají přitom z loňského prosince smlouvy na dva roky. "U podpisu kolektivních smluv v prosinci 2012 bylo jasně avizováno všem odborovým organizacím, že vedení společnosti využije svého práva a po roce kolektivní smlouvy znovu otevře. Podle zákonné normy tak management musí učinit s půlročním předstihem," upozornil mluvčí Šabík.

Ve firmě se mluví o tom, že za snahou o nové kolektivní smlouvy stojí především úspory na mzdách nebo další propouštění. Podle Šabíka je firma ochotna jednat o zachování zaměstnanosti výměnou za flexibilitu letového personálu. Jde například o plánování posádek a zrušení různých výjimek, které letový personál ve smlouvě má. Nové kolektivní vyjednávání má začít na počátku srpna.

O aktuálním hospodaření ČSA nejsou prakticky žádné informace, za loňský rok zveřejnil Český aeroholding jen údaje za celou skupinu.