Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf maďarských aerolinek: V Praze chceme být největší

  6:40aktualizováno  6:40
Maďarské aerolinky Wizz Air chtějí být jedničkou mezi nízkonákladovými společnostmi působícími v Praze. Jejich šéf József Váradi přijel do Prahy představit plány letos již největší letecké společnosti ve střední a východní Evropě.

Šéf aerolinek Wizz Air Jószef Váradi. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Svůj příchod jste oznámili den poté, co SkyEurope přišly o šest letadel. To byl záměr?
Prahu jsme zvažovali už delší dobu, o tento trh jsme se zajímali. Ale čas oznámení našeho vstupu nebyl nezávislý na tom, co se dělo v pátek s jistou aerolinií. Takže ano, ten vztah tam je.

Proč vstup do Prahy trval tak dlouho? Praha je z bývalého východního bloku jedním z nejbohatších měst..
Je to otázka přirozeného vývoje, nejprve jsme se rozhodli pro Polsko a Maďarsko, pak se objevily některé jiné možnosti. Prostě jsme tu teď. Rosteme postupně.

Letní expanzi v Praze jste posunuli o měsíc dopředu, proč?
Je to díky velkému počtu prodaných letenek od soboty, řádově jde o tisíce.

Na jaké zákazníky budete v Praze mířit? Firemní, cestující létající na dovolenou?
My to nijak nerozlišujeme. Naším heslem je, že létat může každý. Jsme univerzální aerolinka.

Všechny vaše nové linky míří z Prahy na západ, chystáte i expanzi na východ, kde máte rozšířenou síť?
Lidé zatím preferují lety na západ. Bude ještě trvat nějakou dobu rozvinout lety směrem na východ. Ale některé linky z Prahy směrem na východ nevylučuji.

Nejste na burze, tím pádem nezveřejňujete informace o svém hospodaření. Máte na takovou velkou expanzi?
Ano, to, že nejsme na burze, to je naše výhoda. Víme o našich konkurentech více než oni. Nemáme žádnou povinnost zveřejňovat pravidelně výsledky a odkrývat karty. Ale jsme tři roky ziskoví. Nemůžete růst o čtyřicet procent ročně, pokud byste nebyli ziskoví. Jsme finančně velmi pevní. Pro novináře to může být frustrující, že ta čísla nemáte, ale tak to je.

Kdo za Wizz Air stojí?
Je to skupina evropských a amerických investorů.

Chystáte se proniknout i do Ruska?
Je to náš zájem, ale je tam problém, že není otevřená letecká doprava pro každého. Stejně jako na Ukrajině, ale tam jsme založili vlastní společnost.

V Praze budete mít zatím jedno letadlo, kolik tu zaměstnáte lidí?
Zhruba 35-40 lidí je na jedno letadlo. Letadla budou mít české posádky.

Kdy oznámíte umístění dalšího letadla?
Může to být rychle. Bude záležet na prodejích a situaci na trhu a to, co se stane s některými aerolinkami. To by řadu věcí urychlilo.

V Praze má vzniknout ve Vodochodech nové letiště hlavně pro nízkonákladové společnosti. Jednáte s nimi?
Ne. Jsme otevřeni nabídkám, které přijdou. Přecházejme most, když k němu přijdeme.

Wizz Air

Firma založená v roce 2004 se stala loni s 5,9 miliony cestujících největší leteckou společností střední a východní Evropy, předstihla České aerolinie. Létá s jediným typem letadla: Airbusem A320 pro 180 lidí. Ve flotile jich má 20 a dalších 71 objednaných.

Hlavní základnami Wizz Airu jsou Polsko, Maďarsko, Rumunsku, Bulharsko a Ukrajina. Jde o nízkonákladovou společnost fungující na podobných principech jako například Ryanair: vybírá poplatky za odbavené zavazadlo, platí se i za platbu kartou. Létá často na malá letiště vzdálenější od center: ta bývají pro dopravce levnější a nebývají na nich taková zpoždění jako na velkých terminálech.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Další z rubriky

ČD Cargo omladí stárnoucí park o čtrnáct moderních lokomotiv

Vizualizace nové lokomotivy pro ČD Cargo.

Nákladní dopravce ČD Cargo nakoupí čtrnáct moderních lokomotiv pro přepravu nákladů napříč Evropou. Pořídí deset strojů...

Z loňského výběru mýta získají dopravci 213 milionů korun zpět

Ilustrační snímek

Český stát vrátí kamionovým dopravcům ze zaplaceného mýta téměř 213 milionů korun. Vratka poplatků za množstevní slevy...

VIDEO: Ze Smíchova do rumunského Banátu vyjel vlak dlouhý téměř 500 metrů

Vlak dlouhý 477 metrů vyjel z nádraží Praha-Smíchov na festival do Rumunska....

Pravděpodobně nejdelší letos vypravený vlak vyjel v úterý z pražského Smíchovského nádraží na kulturní festival do...

Najdete na iDNES.cz