Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf NKÚ ročně projezdí naftu za sto tisíc. Kde a kdy tankuje, neřekne

  1:00aktualizováno  1:00
Daňové poplatníky stojí soukromé jízdy šéfa Nejvyššího kontrolního úřadu Františka Dohnala přes sto tisíc korun ročně. Přesto Dohnal tají, kdo a jak využívá služební auto, které má k soukromým jízdám vedle dvou vozů BMW s řidičem.

František Dohnal, šéf Nejvyššího kontrolního úřadu | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Dohnal odmítl možnost jednoduše vyvrátit pochybnosti, že autem pro soukromé účely jezdí ve všední dny jeho rodinní příslušníci, ačkoliv je auto určeno jemu.

"Občas ho řídí i rodinní příslušníci, jsou chvíle, kdy řídit nemohu, třeba kvůli nemoci či únavě," prohlásil Dohnal, který čelí kritice za nehospodárné chování v čele NKÚ od svých kolegů a poslanců.

Jeho úřad přitom hlídá, aby státní organizace neplýtvaly penězi z veřejných rozpočtů. MF DNES chtěla zjistit, jak moc "výjimečné" jsou situace, kdy auto řídí jeho manželka či děti.

Měsíčně čtyři tisíce kilometrů

S autem totiž František Dohnal ujede měsíčně ve svém volnu přes čtyři tisíce kilometrů, což je více než sedmnáct zpátečních jízd měsíčně mezi Prahou a jeho trvalým bydlištěm v Jihlavě. Nebo nejméně tisíc kilometrů každý víkend.

Údaje na tachometru se nezdají poslancům, kteří do NKÚ pošlou kontrolu. MF DNES zažádala podle zákona o svobodném přístupu k informacím o výpisy plateb za palivo, data a místa čerpání. Zatím neúspěšně.

Knih jízd Františka Dohnala

"Kde s ním jezdím, kam, jak často a kde tankuji, je moje soukromá věc," odpověděl František Dohnal.

Úřad vyhotovil souhrnné vyúčtování po měsících ukazující celkové náklady na palivo a počty ujetých kilometrů. Dohnal nechce specifikovat ani to, jak často vůz řídí někdo jiný. Takový přehled tankování je podle něj soukromý údaj.

"Pokud jde o výdaje placené státem, myslím, že to je zveřejnitelná věc," říká David Ondračka z nevládní organizace Transparency International. Vyjádření Úřadu pro ochranu osobních údajů se nepodařilo získat.

Podpis na účtence?

Prezident NKÚ také nevykazuje v knize jízd, kam a kdy jezdí. Jednou za měsíc opíše stav tachometru. Není ani jasné, zda u pump tankuje na platební CCS kartu úřadu jen Dohnal osobně, nebo i někdo z jeho rodiny.

Na účtenky od platby kartou, které jsou pak uložené na NKÚ, se totiž na místě předtištěném pro podpis zásadně nepodepisuje.

"Podpisem na přední straně by mohlo jít o znehodnocení prvotního dokladu," uvedl František Dohnal.

Podívejte se na účtenky Františka Dohnala

Na nepodepsané účtenky šéfa NKÚ Františka Dohnala za benzin se podívejte zde.

Podpis na přední stranu dokladu je přitom naprosto běžný a vyžaduje ho v manuálu pro uživatele karet i CCS. Dohnal vydal vlastní interní pravidla, podle kterých stačí podpis na zadní stranu.

Šéf úřadu má k dispozici celkem tři auta. Dva vozy BMW s řidičem, přičemž jeden vůz chtěl letos úřad vyměnit za novější limuzínu s cenou až 3,8 milionu korun. Třetím vozem je Peugeot 807 s motorem o objemu 2,2 litru z roku 2005 za více než milion korun. Právě ten využívá k soukromým jízdám.

Luxusní auta a luxusní byt

Za loňský rok zaplatil úřad za naftu do tohoto vozu 123 tisíc korun. Další peníze navíc platí za nájem parkovacího stání v domě na Vinohradech. V něm mu úřad najal luxusní dvousetmetrový byt, z kterého se Dohnal slíbil odstěhovat.

Podle něj je podobný vozový park běžnou praxí ve srovnatelných státních úřadech. Dvě auta měl k dispozici jeho předchůdce Lubomír Voleník. Někteří ředitelé státních institucí takové výhody skutečně mají.

Například ředitel Státního zemědělského intervenčního fondu Tomáš Révész jezdí Toyotou RAV, ale může využívat ještě Volvo XC70 nebo Toyotu Camry pro vedení SZIF.

Zákon o odměňování ústavních činitelů přitom mluví o jednom voze, který můžou Dohnal a jiní ústavní činitelé využívat.

"V případě poskytnutí naturálního plnění představiteli státní moci podle zákona se rozumí poskytnutí jednoho auta a jednoho bytu," uvedl Ilja Steinich z legislativního odboru Poslanecké sněmovny. Podle něj jde však jen o jejich právní výklad.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Václav Vachta, šéf sítě zdravotnických zařízení EUC.
Největší síť poliklinik EUC nakupuje v Ostravě. Letos utrží 2,5 miliardy

Jeden z největších soukromých hráčů ve zdravotnickém byznysu, skupina EUC, přikupuje devatenáctou polikliniku. Cenu za ostravské zařízení Mephacentrum...  celý článek

banka UniCredit
Internetové bankovnictví UniCredit Bank má stále drobné potíže

Klienti UniCredit Bank, kterým minulý týden několik dní nefungovalo internetové a mobilní bankovnictví, se v pondělí opět potýkají s některými omezeními...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.