František Dohnal, šéf Nejvyššího kontrolního úřadu

František Dohnal, šéf Nejvyššího kontrolního úřadu | foto: Václav Hubata-Vacek, MF DNES

Šéf NKÚ ročně projezdí naftu za sto tisíc. Kde a kdy tankuje, neřekne

  • 332
Daňové poplatníky stojí soukromé jízdy šéfa Nejvyššího kontrolního úřadu Františka Dohnala přes sto tisíc korun ročně. Přesto Dohnal tají, kdo a jak využívá služební auto, které má k soukromým jízdám vedle dvou vozů BMW s řidičem.

Dohnal odmítl možnost jednoduše vyvrátit pochybnosti, že autem pro soukromé účely jezdí ve všední dny jeho rodinní příslušníci, ačkoliv je auto určeno jemu.

"Občas ho řídí i rodinní příslušníci, jsou chvíle, kdy řídit nemohu, třeba kvůli nemoci či únavě," prohlásil Dohnal, který čelí kritice za nehospodárné chování v čele NKÚ od svých kolegů a poslanců.

Jeho úřad přitom hlídá, aby státní organizace neplýtvaly penězi z veřejných rozpočtů. MF DNES chtěla zjistit, jak moc "výjimečné" jsou situace, kdy auto řídí jeho manželka či děti.

Měsíčně čtyři tisíce kilometrů

S autem totiž František Dohnal ujede měsíčně ve svém volnu přes čtyři tisíce kilometrů, což je více než sedmnáct zpátečních jízd měsíčně mezi Prahou a jeho trvalým bydlištěm v Jihlavě. Nebo nejméně tisíc kilometrů každý víkend.

Údaje na tachometru se nezdají poslancům, kteří do NKÚ pošlou kontrolu. MF DNES zažádala podle zákona o svobodném přístupu k informacím o výpisy plateb za palivo, data a místa čerpání. Zatím neúspěšně.

Knih jízd Františka Dohnala

"Kde s ním jezdím, kam, jak často a kde tankuji, je moje soukromá věc," odpověděl František Dohnal.

Úřad vyhotovil souhrnné vyúčtování po měsících ukazující celkové náklady na palivo a počty ujetých kilometrů. Dohnal nechce specifikovat ani to, jak často vůz řídí někdo jiný. Takový přehled tankování je podle něj soukromý údaj.

"Pokud jde o výdaje placené státem, myslím, že to je zveřejnitelná věc," říká David Ondračka z nevládní organizace Transparency International. Vyjádření Úřadu pro ochranu osobních údajů se nepodařilo získat.

Podpis na účtence?

Prezident NKÚ také nevykazuje v knize jízd, kam a kdy jezdí. Jednou za měsíc opíše stav tachometru. Není ani jasné, zda u pump tankuje na platební CCS kartu úřadu jen Dohnal osobně, nebo i někdo z jeho rodiny.

Na účtenky od platby kartou, které jsou pak uložené na NKÚ, se totiž na místě předtištěném pro podpis zásadně nepodepisuje.

"Podpisem na přední straně by mohlo jít o znehodnocení prvotního dokladu," uvedl František Dohnal.

Podívejte se na účtenky Františka Dohnala

Na nepodepsané účtenky šéfa NKÚ Františka Dohnala za benzin se podívejte zde.

Podpis na přední stranu dokladu je přitom naprosto běžný a vyžaduje ho v manuálu pro uživatele karet i CCS. Dohnal vydal vlastní interní pravidla, podle kterých stačí podpis na zadní stranu.

Šéf úřadu má k dispozici celkem tři auta. Dva vozy BMW s řidičem, přičemž jeden vůz chtěl letos úřad vyměnit za novější limuzínu s cenou až 3,8 milionu korun. Třetím vozem je Peugeot 807 s motorem o objemu 2,2 litru z roku 2005 za více než milion korun. Právě ten využívá k soukromým jízdám.

Luxusní auta a luxusní byt

Za loňský rok zaplatil úřad za naftu do tohoto vozu 123 tisíc korun. Další peníze navíc platí za nájem parkovacího stání v domě na Vinohradech. V něm mu úřad najal luxusní dvousetmetrový byt, z kterého se Dohnal slíbil odstěhovat.

Podle něj je podobný vozový park běžnou praxí ve srovnatelných státních úřadech. Dvě auta měl k dispozici jeho předchůdce Lubomír Voleník. Někteří ředitelé státních institucí takové výhody skutečně mají.

Například ředitel Státního zemědělského intervenčního fondu Tomáš Révész jezdí Toyotou RAV, ale může využívat ještě Volvo XC70 nebo Toyotu Camry pro vedení SZIF.

Zákon o odměňování ústavních činitelů přitom mluví o jednom voze, který můžou Dohnal a jiní ústavní činitelé využívat.

"V případě poskytnutí naturálního plnění představiteli státní moci podle zákona se rozumí poskytnutí jednoho auta a jednoho bytu," uvedl Ilja Steinich z legislativního odboru Poslanecké sněmovny. Podle něj jde však jen o jejich právní výklad.