Je to trochu laciná otázka, ale nelze ji nepoložit: Jak se člověk dostane z jaderné ponorky k pivu?
To je dlouhá historie. Začínal jsem v oblasti jaderné energetiky na různých projektech v Kanadě, Jižní Africe a Francii. Učil jsem inženýry a obchodníky, kteří stavěli jaderné elektrárny.
Pak jsem si založil vlastní poradenskou firmu, která radila v oblasti technologií. Mimo jiné vAfrice jihoafrickým pivovarům South African Breweries při stavbě pivovarů. Tak jsem se dostal k pivu. A pivo je zajímavější než ponorky.
Pije se v ponorce pivo?
Na moři ne, jen v přístavu. Na moři se pracuje celý den, během služby se pije voda nebo kola. Před třiceti čtyřiceti lety se podával rum, ale nedělalo to dobrotu, takže začátkem 70. let se s tím skončilo.
Mladí námořníci, když si dali velkého panáka, pak nebyli použitelní. Tradice s rumem z Velké Británie pochází a přesunula se i na ponorky, ale ukázalo se to jako kontraproduktivní.
Pamatujete si něco, v čem vám služba v námořnictvu pomohla pro následnou manažerskou činnost?
Určitě řízení lidí. Ve svých dvaatřiceti letech jsem velel sedmdesáti námořníkům, z nichž část byli staří námořní vlci, velmi zkušení. Byli ve službě třicet čtyřicet let. Pro takového mladíka to byla velká výzva, aby mě začali respektovat.
Pak tam ale byli i šestnácti- sedmnáctiletí, kterým se stýskalo po mamince. Naučil jsem se vést lidi, starat se o podřízené. Když se o ně člověk dobře stará, oni se dobře starají o stroje.
Jako druhou věc jsem se naučil rozumět technologii, velice moderní, náročné na přesnost, spolehlivost a bezpečnost.
Takže jste spíš personálně zdatný než pivař?
Domnívám se, že jsem zaměřen na lidi. Chci mít kolem sebe dobrý tým, protože vím, že pak bude dělat dobrou práci. Věřím, že každý člověk chce dělat dobrou práci. Někdy to není možné třeba kvůli okolnostem nebo špatně nastavenými funkcemi, pozicí nebo nástroji.
Záleží na oboru, který děláte, nebo byste dokázal řídit cokoliv?
Měl jsem štěstí, že jsem mohl pracovat ve spoustě oborů. Působil jsem hodně v technických oborech, ale i v obchodu a distribuci, trochu v marketingu a personalistice. Nejsem úzce zaměřený specialista.
Velice si vážím odborníků, protože vím, že bez nich to nejde. Mým úkolem je umožnit jim dělat svou práci a dělat ji dobře. Spoléhám na podřízené.