ČTĚTE TAKÉ
Škodovky budou z umělé hmoty
Českých rukou už má dostatek, teď hledá hlavně české mozky. "Budeme potřebovat více kvalifikovaných lidí, ale ne víc dělníků," řekl v rozhovoru pro MF DNES šéf Škody Auto Detlef Wittig.
Hodně tím naznačil, kudy se má největší česká firma a potažmo celá ekonomika ubírat. Růst se dá směrem na východ, ale tam si umějí auta smontovat sami a levněji. Češi ať víc věcí vymýšlejí – třeba nové materiály, z kterých auta dělat.
Ve Škodě působí třiašedesátiletý manažer už od roku 1995, od října 2004 je předsedou představenstva. Loni v Mladé Boleslavi oslavili sto let výroby automobilů a Wittig svůj první plný rok ve funkci uzavřel úspěšně.
"Byl to pro nás mimořádný rok, nejlepší v historii," říká. Když na začátku 90. let Volkswagen kupoval Škodu, mnoho lidí mělo obavy, že se z Mladé Boleslavi stane jen další montážní závod. Strategie na další roky to však vyvrací. Škoda chce být automobilkou s vlastní značkou, která přijde s novými nápady. Mimo jiné ten, jak nahradit v autech ocel plastem.
"Škoda tu není jen pro navrhování aut, umíme také přijít s inovativními řešeními," říká Wittig. Auta vymyšlená v Boleslavi se navíc nebudou vyrábět jen Česku, ale čím dál častěji v zahraničí. "V Čechách nebude dostatek lidí na výrobu, proto tady už neplánujeme další rozšíření našich závodů. Kvasiny budou poslední závod, který rozšíříme," řekl Wittig.
V době, kdy evropský trh s auty stagnuje, se loni podařilo Škodě vyrobit o devět procent více vozů a přiblížit se půlmilionové hranici. „Byl to rok octavie. Prodalo se jí o třicet procent více, to jsme nečekali ani náhodou,“ uvedl Wittig.
Lepší mají být i zisky za loňský rok. Už na jeho konci Škoda poslala mimořádnou dividendu své matce, koncernu Volkswagen, ve výši téměř tří miliard korun. Letošek má být "rokem roomsteru". Nejneobvyklejší auto ve své historii, Škoda, ukáže na začátku března na autosalonu v Ženevě, do prodeje se dostane na podzim.
Z podoby roomsteru se dá podle Wittiga odvodit tvář dalších modelů. Například přední maska nových modelů se příštích letech od roomsteru nebude příliš lišit. Ve Škodě kladou na roomster nemalá očekávání.
"Je to unikátní auto: osobní auto a minivan dohromady," popisuje ho šéf automobilky. Kupovat si ho mají hlavně rodiny s dětmi. "Je v něm hodně prostoru. Připadáte si v něm jako v kině, má hodně skla, vše je otevřené,“ říká Wittig nad obrázky, které minulý týden zveřejnil německý časopis AutoBild. A základní cena? Něco mezi fabií a octavií, tedy od 350 do 470 tisíc korun.
Roomster však nebude zdaleka poslední novinkou z Boleslavi. Už příští rok se má na trhu objevit vylepšená fabia, o rok později předělaný superb a pak další novinka – terénní vůz Yeti.
S novou fabií už škodováci začali jezdit venku. Wittig říká, že jako řidič v ní měl pocit většího prostoru. AutoBild psal o tom, že nový superb bude muset být na kratším podvozku, aby nekonkuroval Volkswagenu Passat. "Bude to náš vlastní vůz, který musí být velký. Dělat menší by byl nesmysl," říká šéf Škody.
Škoda jede na východ
Roomster i Yeti se budou dělat v Česku, ale oba vozy jsou spíš pro vybranou klientelu, nic masového jako fabia nebo octavia. Počet vyrobených škodovek proto víc ovlivní továrny v cizině. Už letos Škoda vyrobí přes půl milionu aut. Čím dál více jich bude sjíždět z linek v cizině – na Ukrajině, v Indii a Kazachstánu, k tomu se ještě postaví závod v Rusku a Číně.
"Pokud vše půjde dobře, v zahraničí budeme do pěti let vyrábět sto až dvě stě tisíc vozů ročně,“ plánuje Wittig. Zatím to je dvacet tisíc. V prodeji se tak přiblíží sestře Audi z koncernu VW. "Nepředhoníme je. Můžeme se dostat na čísla, na kterých je Audi dnes, ale také oni budou mezitím růst,“ míní Wittig.
Loni Audi vyrobilo 829 tisíc aut, Škoda 492 tisíc. Wittig se ale dušuje, že expanze do ciziny nebude na úkor Česka. "Naopak, tady ještě vzniknou nová místa, protože tam vozíme díly od nás k montáži," říká. Pod vedením českých manažerů se auta dál budou vymýšlet v Mladé Boleslavi.
Hyundai? Bude nás tu moc
Wittig nemá velkou radost, že vláda láká do země dalšího konkurenta, korejský Hyundai. "Lidí na práci bude čím dál méně, najít zaměstnance bude největší problém. Dlouhodobě to může ohrozit konkurenceschopnost českého průmyslu. Navíc není dobré, že česká ekonomika bude až příliš záviset na jednom odvětví."
Ve Škodě má Detlef Wittig tříletou smlouvu platnou od října roku 2004. "Ale plánujeme na mnohem delší dobu, než je náš kontrakt. Udělali jsme rozhodnutí, které Škodu ovlivní na mnoho dalších let," dodal Wittig, který se považuje za zapáleného škodováka. Za jeho vlády padlo ve Škodě několik zásadních rozhodnutí.
"Jeho práci nejlépe hodnotí výsledky firmy," říká šéf Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek. Mladoboleslavský primátor Svatopluk Kvaizar oceňuje, že firma spolupracuje s městem. „Domluva s ním je velmi dobrá, známe se už od jeho působení ve Škodě v 90. letech. Je dobře, že se zajímá nejen o firmu, ale o město," říká o šéfovi Škody Kvaizar.
Každý rok nové auto
Škoda Auto na příští léta plánuje vrhnout na trh nové auto každý rok.2005 nová octavia
2006 roomster
2007 nová fabia
2008 nový superb
2009 yeti