Zdeněk Radil je šéfem firmy Pivovary Lobkowicz, do které spadá i Pivovar...

Zdeněk Radil je šéfem firmy Pivovary Lobkowicz, do které spadá i Pivovar Uherský Brod. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Investoři z Číny nás dostanou na asijské stoly, říká šéf pivovarů

  • 21
V rámci investiční horečky Číňané vstoupili také do výroby českého piva. Skupina CEFC získala významný podíl v Pivovary Lobkowicz Group. Její šéf a spolumajitel Zdeněk Radil říká, že firma bude nadále řízená českým vedením a produkty se nezmění. Číňané mají pomoci hlavně s expanzí na obřím čínském trhu.

Jak jste se k čínskému partnerovi dostal a jak rychle obchod vznikal?Zájem o majoritní podíl původních investorů jsem ohlašoval někdy na začátku června. Už v té době jsem měl představu, jak bych chtěl akviziční strategii nastavit a s kým o ní budu jednat. Kromě zajištění kapitálu mně od začátku šlo hlavně o zachování statu quo v řízení firmy a možnosti dělat to, co v našich pivovarech děláme nyní, tedy poctivé české pivo.

Co si od nových investorů ve firmě slibujete, jaké záměry vám mají pomoci realizovat?
Hlavně expanzi na čínský trh formou přímým exportů, případně možnost licenčního vybudování samotných výrobních kapacit. Čína je největší světový trh s pivem o velikosti přibližně 450 milionu hektrolitrů piva ročně. Zatímco v současnosti je většina lokální spotřeby v Číně pokryta domácí produkcí, v posledních letech výrazně roste poptávka po prémiových dovozových značkách piva, zejména díky rychle se zvětšující střední vrstvě. Současný export českého piva do Číny meziročně roste o 74 procent, v absolutních číslech však dosahuje pouze necelých 23 tisíc hektolitrů ročně. Potenciál pro export do Číny je tedy obrovský.

Jste domluveni na nějaké participaci při řízení firmy, nebo to zůstane ve vaší režii?
Noví partneři nemají ambice do chodu skupiny zasahovat, mají plnou důvěru v současný management a směřování firmy. Jejich investice je dlouhodobá s cílem prorazit na zahraniční trhy. To vyžaduje čas a my jej touto akvizicí získáváme.

Přinesou noví partneři nějaké změny z hlediska produktů?
Žádné změny se nechystají. Našich sedmdesát značek zůstává tak, jak je.

Nebojíte se, že čínský kapitál v českém pivu může některé citlivější zákazníky odradit?
Není k tomu jediný důvod. Noví investoři vstupovali do naší společnosti kvůli tomu, že jsme skupina ryze českých pivovarů vařících pivo tradičním českým způsobem. Právě českost a to jak máme vysoko nastavenu laťku pro kvalitu našich piv, je to, co je zaujalo. Myslím, že naši zákazníci mohou být naopak pyšní, že naše lokální pivovary dokáží uvařit pivo doopravdy světové kvality.

Po oznámeném vstupu partnerů akcie posilovaly jen mírně, o čem to podle vás vypovídá?
Celá komunikace spjatá s převzetím majoritního podílu byla od počátku vedena transparentně. Většina odborníků včetně regulátorů věděla o každém kroku, který se v naší skupině děje, takže i reakce trhu pak byla odpovídající.

Očekáváte ještě nějaké další přesuny v rámci akcionářské struktury v příštích měsících?
O jakékoliv další změně vlastníka nebo vstupu dalšího investora do skupiny se v tuto chvíli neuvažuje. Jedinou proměnu v nejbližší době doznají statutární orgány, jejichž personální obsazení bude přirozeně následovat změnu majoritních akcionářů.