Co vás přivedlo do České republiky, země, kde je nyní celých pět Starbucksů?
Ano. (smích) Chtěl jsem přijet už dřív, ale měl jsem hodně práce. V Evropě budu týden, včera jsem byl v Turecku. Tam jsme pět let a otevřeli jsme stý obchod. Nikdy jsem tady nebyl, ale návštěva Prahy a našich obchodů tady je pro mě hlavní cíl cestování po Evropě.
Češi jsou především pivaři...
Slyšel jsem to...
... vypijeme nejvíc piva na hlavu na světě, asi 160 litrů ročně.
To jsem do včerejška nevěděl, je to pěkná dávka.
A jak chcete české pivaře naučit pít kávu?
V žádném případě nechceme vytlačovat spotřebu piva. Ale myslím, že máte taky docela dlouhou kavárenskou tradici. Podle prvních zkušeností to vypadá velmi dobře. Překonalo to naše očekávání. Navíc to není jen o kávě, ale i o prostředí, atmosféře, kterou vytváříme v našich kavárnách. Je jasné, že příchod Starbucks spotřebu piva nesníží. Včera jsem si nějaké pivo taky dal a bylo docela dobré. Seattle, kde žiju, není označován jako americké centrum kaváren, ale i mikropivovarů. Nejlepší je Redhook Ale. Znáte ho?
Bohužel ne. Když jste mluvil o kavárenské tradici, v Česku se nejčastěji pije obyčejný turek. Vezmete mletou kávu, zalijete ji vařící vodou a pijete. Stihl jste to vyzkoušet?
To jsem ještě nezkusil. Ale zkusil jsem tureckou kávu v Turecku (liší se ve způsobu přípravy, pozn. red.). Jednu věc, která platí i pro Česko, jsem se z toho naučil. Před pěti lety nám v Turecku všichni říkali – musíte dělat pravou tureckou kávu, až otevřete. No a pak si nikdo tureckou kávu ve Starbucks nedal. A tady by to bylo to samé. Lidé chtějí věci, které udělaly ze Starbucks známou značku, jako jsou třeba kávové nápoje, francouzský presovač, frapučíno. Ale snažíme se i přizpůsobovat místním chutím. Nemůžeme přijít sem a ukazovat, kde se nám jak daří. Musíme si úspěch tady zasloužit.
Čtěte ve čtvrtek v MF DNES
Celý rozhovor se zakladatelem Starbucks Howardem Schultzem.