Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf TPCA: Místo zastavení linky ji radši zpomalíme

  8:15aktualizováno  8:15
Kolínská automobilka TPCA nadále počítá s tím, že jí letos neklesne výroba. V Kolíně dokonce zaměstnali i lidi z polského závodu Toyota, kteří přišli o práci. Přesto ale připravuje opatření pro případ, že i zájem o malá auta bude menší, říká v rozhovoru prezident TPCA Jasuhiro Takahaši.

Takahaši nechce řešit výkyvy výroby mimořádnými směnami nebo odstávkami. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Je poptávka po malých vozech i v prvním čtvrtletí tak vysoká jako v minulých letech?
Pro nás situace nedoznala letos výrazných změn, jedeme podle původního plánu. Platí i náš plán být lehce pod 330 tisíci auty za rok.

Jak dlouho potrvá podle vašich odhadů efekt šrotovného na pro vás klíčových trzích?
Těžko říci, většinou bývá určitý limit financí, které na šrotovné jdou. Třeba v Německu prodeje velmi rychle naskočily, ale až se částka vyčerpá, možná také rychle poklesnou. Ale je možné, že v některých zemích tuto částku navýší podobně jako v Německu.

Jsou malé vozy vítězem šrotovného? Tuto podporu využívají hlavně lidé s menšími příjmy, kteří nemají na větší auto.
Dá se to tak říci, zákazníci využívající šrotovné kupují hlavně kompaktní vozy. Neprospívá to jen TPCA, ale všem výrobcům, kteří taková auta dělají.

V rámci koncernů PSA a Toyota jste jediní, kteří neomezili výrobu...
V tomto pohledu je skutečně TPCA výjimečná a mám pocit, že je tak trošku dítě štěstěny. Dopady na ostatní závody sesterských společností jsou výrazné a dochází i k omezování zaměstnanosti. Velmi negativní dopad je například na polský závod, kde vyrábíme motory. Snažíme se v rámci možností jim pomoci, momentálně jde o 50 lidí, které jsme převedli na práci k nám z Polska. Nejvíce se ale obávám toho, že krize postihne hodně dodavatele. To může mít dopady i na výrobce.

Stalo se vám už, že by některý dodavatel zkrachoval?
Ne tak bezprostředně, ale máme jistou část dodavatelů v potížích. Část objednávek jsme museli převést na jiné. Nejde o české firmy. Snažíme se být s dodavateli ve velmi úzkém kontaktu, abychom věděli o jejich problémech. Stačí, aby chyběla jedna součástka, a auto nemůže z linky sjet.

Přemýšlíte o tom, že byste převzali z jiných závodů další zaměstnance?
Určitě ano, ale zatím nemají konkrétní podobu. Měli jsme plán s lidmi z tureckého závodu, ale tam jsme narazili na problém, protože Turecko není v Evropské unii.

Co jste si pomyslel, když francouzský prezident Sarkozy ohlásil, že by rád viděl výrobu aut z Kolína ve Francii?
Bylo to jisté překvapení. Věci, které se týkají Francie a jejích výrobců, najednou začaly přesahovat do České republiky. Ale soudím, že to není něco, co by se nás týkalo. Pro mě je směrodatné, že obě mateřské společnosti tento projekt hodnotí velmi pozitivně.

Chcete být letos flexibilnější? Jakým způsobem?
Nechceme řešit výkyvy výroby mimořádnými směnami nebo odstávkami. Chceme je řešit změnou výrobního taktu, tedy času, který potřebujeme na výrobu jednoho vozidla. Jeho prodlužování či zkracování si vyžaduje hodně opatření, aby linka jela plynule. Tedy pokud bude více objednávek, linka pojede rychleji a naopak.

Máte tedy propočítané, že je výhodnější linku nezastavit, ale vyrábět pomaleji?
Při našem rozvržení směn pro toto není příliš prostoru. Jsme připraveni jít spíše změnou doby taktu, ta nám přijde efektivnější. Teď je u nás takt 57 sekund, což je i v porovnání s japonskými závody velmi rychlá doba. Snížit toto číslo, to je i pro mě jako Japonce velká výzva.

Na velkých autosalonech jsou auta z Kolína na stáncích automobilek dost v pozadí, nevadí vám to?
Toto nemůžu komentovat, to je politika mateřských společností. Možná to souvisí i s tím, že se teď automobilky snaží více ukazovat hlavně například auta na hybridní pohon.

Nemáte pocit, že už vaše auta zastarávají?
Do jisté míry, ale stále platí naše číslo 106 gramů emisí CO2 na kilometr a to je vynikající údaj. Ale čím déle auto vyrábíte, tím se více okouká. Proto jsme dělali facelift loni na podzim.

Bude příští model už i s nabídkou hybridního motoru?
To nemohu říct, to je věc majitelů. Ale hybridní technologie je velké know-how Toyoty a nevím, zda bude sdíleno i pro jiné značky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.