Šéf Volkswagenu Winterkorn odstoupil kvůli aféře s TDI motory

  • 166
Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn odstoupil z funkce. Převzal tím zodpovědnost za skandál kolem manipulací s emisemi u naftových vozů. Winterkorn oznámil rezignaci po středečním zasedání výkonného výboru dozorčí rady koncernu, jehož součástí je i česká Škoda Auto.

Winterkorn neustál kauzu podvodů s emisemi motorů ve vozech koncernu Volkswagen. Společnost musela přiznat, že v milionech svých aut využívala software, který rozpoznal, kdy je vůz právě testován na emise, a spustil systém, který emise při testování omezuje.

„Jsem šokován událostmi posledních dní. Především mě udivuje, že ve skupině Volkswagen mohlo dojít k pochybení takového rozsahu,“ řekl Winterkorn ke své rezignaci. Ujistil, že sám o manipulacích s emisemi nevěděl.

„Jako ředitel přijímám odpovědnost za chyby, které byly zjištěny u dieslových motorů. Dozorčí radu společnosti jsem proto požádal o souhlas s ukončením mé funkce coby šéfa představenstva Volkswagen Group. Ačkoli si nejsem vědom žádných pochybení ze svojí strany, činím tak v zájmu skupiny,“ dodal.

O co v kauze jde? Podívejte se na shrnující reportáž:

Winterkorn ustál mocenský boj, skandál s emisemi už ne

Generálním ředitelem a šéfem představenstva koncernu Volkswagen se stal začátkem roku 2007, kdy ve funkci vystřídal Bernda Pischetsriedera. Smlouva mu měla vypršet na konci příštího roku, výkonný výbor dozorčí rady skupiny ale počátkem září ještě před vypuknutím současného skandálu navrhl prodloužit pracovní smlouvu s Winterkornem o dva roky, až do roku 2018.

O co jde v aféře

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) minulý týden Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady.

Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.

Winterkorn Letos v dubnu vyšel vítězně z mocenského souboje v nejvyšším vedení firmy, v němž se střetl s bývalým šéfem dozorčí rady Ferdinandem Piëchem.

Vedení Volkswagenu se tehdy ocitlo v krizi, když Piëch naznačil ztrátu důvěry ve Winterkorna. Řídicí výbor dozorčí rady ale vyjádřil podporu Winterkornovi a slíbil, že navrhne prodloužení jeho kontraktu.

Piëch i poté pokračoval ve snaze o Winterkornovo sesazení, nakonec ale sám odstoupil. Piëch je vnukem zakladatele značek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho a patriarchou rodinného klanu, který ve Volkswagenu ovládá 50,7 procenta hlasovacích práv.

Winterkorn sbíral první zkušenosti u Bosche a v Audi

Winterkorn se narodil 24. května 1947 v německém Leonbergu. V letech 1966 až 1973 studoval metalurgii a fyziku kovů na univerzitě ve Stuttgartu, doktorát získal na Institutu Maxe Plancka v roce 1977.

Po studiu začal Winterkorn pracovat jako výzkumník u firmy Robert Bosch a od roku 1981 spojil svůj profesní život se společností Audi. V prvních letech prošel několika funkcemi, které souvisely hlavně se zajišťováním jakosti vozů Audi. Od roku 1990 Winterkorn šéfoval řízení jakosti u Audi a od roku 1993 stejnému oddělení v celé skupiněVolkswagen.

V největší evropské automobilce se v roce 2000 vypracoval do představenstva s odpovědností za výzkum a vývoj. Od března 2002 Winterkorn působil ve funkci generálního ředitele Audi AG a od ledna 2003 byl zároveň šéfem vývoje divize Audi. Jako předseda představenstva Audi byl zároveň členem vedení VW.

V roce 2003 Winterkorn obdržel čestný profesorský titul na technické a ekonomické univerzitě v Budapešti a od srpna 2004 je čestným profesorem technické univerzity v Drážďanech. Čestné tituly má i na dalších univerzitách v Německu i zahraničí.

,