Winterkornovu rezignaci musí přijmout dozorčí rada, která se schází v pátek. | foto: ČTK

Dieselová aféra a nový začátek VW. Jak padl šéf automobilového obra

  • 51
Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí v pátek 18. září obvinila Volkswagen z falšování údajů o emisích. Skandální zpráva vyvolala pochybnosti o realističnosti přísných norem. Akcie německého koncernu se strmě propadly a společnost na své hodnotě ztratila 26 miliard eur. Generální ředitel Martin Winterkorn aféru neustál a rezignoval.

„Volkswagen potřebuje nový začátek - a také na personální úrovni. Svou rezignací tomu dělám místo,“ prohlásil Winterkorn. Ujistil, že sám o manipulacích s emisemi nevěděl a že byl zprávami o nich „šokován“.

Winterkornovu rezignaci musí přijmout dozorčí rada, která se schází v pátek. Favority na post nového generálního ředitele skupiny, jejíž součástí je i česká Škoda Auto, jsou podle médií výkonný šéf sesterské automobilky Porsche Matthias Müller, šéf automobilky Audi Rupert Stadler a hlava vlajkové značky VW Hubert Diess.

Škoda Auto uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí, montovala je ale do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Podle informací iDNES.cz a Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013. Více čtěte ZDE.

Stát spočítá problémové škodovky s TDI. Jejich majitele pošle do servisu

Český ministr dopravy Dan Ťok sdělil, že jeho ministerstvo je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. Výrobce by jim měl bezplatně všechny parametry motoru zkontrolovat a případně opravit. Podle mluvčího Škody jsou ale všechna dotčená vozidla naprosto bezpečná a plně schopná dalšího provozu.

Německé ministerstvo dopravy popřelo obvinění, že vědělo o technologii, kterou Volkswagen používal k manipulaci s emisemi u naftových vozů. Němečtí prokurátoři ve spolkové zemi Dolní Sasko zahájili předběžné vyšetřování případu.

Skandál tento týden začaly vyšetřovat američtí federální prokurátoři, některé evropské země a také Jižní Korea. Cena akcií Volkswagenu se od pátku do úterka propadla o 35 procent, čímž se tržní hodnota firmy snížila o více než 25 miliard eur. Pád akcií Volkswagenu stáhl dolů rovněž akcie dalších evropských automobilek.

Časová osa kauzy falšování údajů o emisích VW

18. září Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. V USA za to automobilce hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun).

20. září Šéf VW Martin Winterkorn oznámil, že firma nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Dodal, že celého případu "hluboce lituje".

21. září Německá vláda nařídila důkladnou kontrolu naftových automobilů společnosti Volkswagen. Americké ministerstvo spravedlnosti podle zdrojů agentury Bloomberg dalo pokyn k zahájení trestního vyšetřování případu.

- Akcie automobilky Volkswagen se v první den, kdy se s nimi od vypuknutí skandálu obchodovalo, propadly téměř o pětinu.

22. září Francie a Británie vyzvaly k tomu, aby se skandál kolem emisí automobilů VW vyšetřil na úrovni celé EU. Evropská komise uvedla, že je kvůli případu v kontaktu s Volkswagenem i americkými úřady. Vlastní vyšetřování VW oznámily Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea. Koncern přiznal, že softwarem určeným k falšování emisních měření bylo vybaveno 11 milionů aut.

- Akcie Volkswagenu pokračovaly v prudkém poklesu a znovu ztratily téměř pětinu hodnoty. Za dva dny se tržní hodnota firmy snížila zhruba o třetinu. Trhy reagovaly mimo jiné na to, že Volkswagen kvůli skandálu zhoršil výhled hospodaření a oznámil, že ze zisku třetího čtvrtletí vytvoří rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na náklady kolem aféry.

- Objevily se spekulace o tom, že se kýve křeslo pod generálním ředitelem skupiny Winterkornem. Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu Taggesspiegel označil za "nesmysl".

23. září Německé ministerstvo dopravy popřelo obvinění, že vědělo o technologii, kterou automobilka Volkswagen používala k manipulaci s emisemi u naftových vozů. Němečtí prokurátoři zahájili předběžné vyšetřování tohoto případu.

- Akcie Volkswagenu při ranním obchodování pokračovaly v poklesu, později ale zamířily vzhůru a po poledni vykazovaly zhruba tříprocentní růst.

- Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil z funkce.

,