Šéfy se stávají ambiciózní třicátníci

  9:46aktualizováno  9:46
Zaměstnanci, práce (c) profimedia.cz/corbis

Zaměstnanci, práce (c) profimedia.cz/corbis - Zaměstnanci - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zatímco ti první dávno oslavili padesátiny a v jednom podniku strávili téměř celý svůj profesní život, druhým je kolem třiceti a manažerská místa střídají jako kravaty.

Právě talentovaných a ambiciózních třicátníků se v ředitelnách velkých firem usazuje rok od roku více.

"V České republice je úplně rozdílná situace v obsazování managerů než v třeba v Anglii. Tam se na vrcholové manažerské pozice dostávají lidé kolem padesátky, kteří mají za sebou mnohaleté pracovní zkušenosti," říká Blažena Kohoutová, ředitelka divize Triton Effex, která vybírá vhodné kandidáty na špičkové funkce pro celou Českou republiku.

"V Česku je naopak vysoké procento managerů, od jejichž třicátých narozenin ještě mnoho času neuteklo," dodává Kohoutová. 

Mladí jsou nápaditější
Před důchodem rozhodně nestojí kolektiv vedoucích pracovníků ve firmě Oredo, na jejíchž bedrech stojí provoz vlaků a autobusů v Královéhradeckém kraji

Jednapadesátiletý ředitel Vladimír Záleský se obklopil absolventy vysokých dopravních škol, jejichž věkový průměr je sedmadvacet let. "Vyhledávám vyloženě mladé lidi, protože nejsou zkaženi minulým režimem a pracovními zlozvyky. V našem týmu nikdo nečeká, až dostane úkol, všichni jsou iniciativní a nápadití," říká Záleský.

Mezi zlepšováky ve veřejné dopravy například patří tzv. "maršrutka", kterou zcestovalí absolventi okoukali v Rumunsku, Rusku či Turecku. "Maršrutky v cizině nemají pevný jízdní řád a jezdí, až když se auto naplní. My jsme je přizpůsobili našim podmínkám. Zavedli jsme je na Broumovsku, kde jezdí pravidelně," líčí Záleský.

Díky odvážnému nápadu a propracovanému systému se počet cestujících na Broumovsku zvýšil o čtyřicet procent.

Právě to je příklad, jak mladí lidé mohou firmu rychle dovést k dobrým výsledkům. "Mladí šéfové se nebojí, mají větší rozhled protože pobývali v zahraničí. Umějí jazyky a zvládají ekonomiku i krizová řešení," říká Kohoutová. V Královéhradeckém kraji o sobě nechávají vědět i mladí šéfové v sociálních službách.

Dvěma komunitním centrům v Hradci Králové Salinger pro Romy šéfuje pětadvacetiletý Martin Večeřa. "S nápadem otevřít komunitní a nízkoprahová centra přišli v roce 1997 převážně studenti sociálních oborů Univerzity Hradec Králové," říká Večeřa, pod kterým na stálý či částečný úvazek pracuje v obou komunitních centrech devatenáct lidí.

Starší vidí problémy šířeji
Moderní přístup k práci ale nemusí mít jen třicátníci. "Čtyřicátníci a padesátníci už prožili spoustu reálných situací. Myslí v daleko širších souvislostech a uvědomují si dopady svých rozhodnutí. Mají řešení detailněji zvládnuté, ale některým kvůli tomu trvá vyřešení problémů delší dobu," míní Kohoutová.

Tvrdá práce je nejspíš jediné, co mají zkušení i mladí manažeři společné. "Prvních deset let po revoluci jsem neměl dovolenou, najezdil jsem sto tisíc kilometrů ročně a denně pracoval i šestnáct hodin," potvrzuje Jan Heřmanský, majitel a generální ředitel svitavské textilky Svitap JHJ, která zaměstnává devět set lidí.

Také sedmadvacetiletý hlavní technolog veřejné dopravy Pavel Matouš přiznává: "Na osobní život mi moc času nezbývá."

Autoři:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz