Kdo nemá svoji oblíbenou značku, nebo rád poznává nové, by však měl při výběru věnovat velkou pozornost vinětám. Kupříkladu azbukou psané názvy Russkoe Igristoe nebo Rossijskoe Igristoe mohou u leckoho navodit vzpomínku na kdysi slavné sovětské šampaňské. Z viněty na zadních stranách obou lahví však vyplývá, že první bylo vyrobeno v Mariánských Lázních a druhé v Jablonci nad Nisou. Oba nápisy sotva viditelnými písmeny, nicméně důležité. Už proto, že u mariánskolázeňského vína výrobce píše, že zemí původu hroznů je Slovensko.
V konečném hodnocení šestnácti sektů oba skončily v druhé polovině pole. Test lahví s rychlými zátkami koupených v obchodech napověděl, že většina sektů na trhu má slušnou kvalitu. Ze stobodového hodnocení získalo prvních pět vín zhruba od 75 do 80 bodů, střed pole tvořila šumivá vína v rozmezí 70 a 75 bodů a třetí skupinu vína pod 70 bodů. Přitom odstupy mezi značkami byly i velmi těsné, mnohdy jen několik desetin bodu. Podle Viléma Krause, profesora Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Lednici, který test vedl, lze sekty na tuzemském trhu skutečně rozdělit do několika skupin. Do jedné skupiny patří pouze ty, které jsou z dovezených surovin. Další skupinu tvoří šumivá vína vyrobená z jakostních a dovezených surovin; třetí pak sekty z přesně určených oblastí a čtvrtou takzvané pěstitelské sekty, které smějí vyrábět vinaři pouze z vlastních hroznů. Sekty neboli šumivá vína je nutno rozlišovat i podle toho, zda kvasí v lahvi, tedy tradičně, nebo v tanku metodou Charmant. První žádá podle Viléma Krause vyšší kvalitu hroznů. Sekty kvašené v lahvi proto bývají na trhu i dražší.
O testu
* senzorické hodnocení bylo anonymní, členové hodnotitelské komise k němu použili stobodový systém
* sekty pocházejí z běžných obchodů a kritériem pro výběr byla cena do 500 Kč
* v komisi vedené Vilémem Krausem z Mendelovy zemědělské univerzity v Lednici na Moravě nebyl zastoupen žádný výrobce testovaných šumivých vín
* komisi tvořili kromě vysokoškolského profesora soukromý vinař, obchodník s vínem, someliér, vedoucí senzorické laboratoře a laickou veřejnost zastupoval lékař
* veškeré náklady spojené s testem platila redakce MF DNES ze svého rozpočtu
vítěz testu
V anonymním senzorickém hodnocení porota nejvýše ocenila suché šumivé víno Freixenet ze Španělska. Shodou okolností jde o nejprodávanější značku sektu na světě. Šestičlenná porota mu přiřkla v průměru 79,5 bodu ze 100 možných. Lahev stála 378 Kč.