Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Semafory zdržují a škodí ekonomice, tvrdí britský ekonomický institut

  14:12aktualizováno  14:12
Semafory na silnicích neprospívají ekonomice. K takovému závěru dospěl výzkum londýnského think-tanku Institute of Economic Affairs. Dvouminutové zdržení na červenou znamená roční ztrátu přibližně 16 miliard liber, což představuje jedno procento britského HDP.
Semafor odvádí pozornost řidičů od dění na silnici, což je podle zprávy Institute of Economic Affairs proti hlavní zásadě bezpečnosti při řízení.

Semafor odvádí pozornost řidičů od dění na silnici, což je podle zprávy Institute of Economic Affairs proti hlavní zásadě bezpečnosti při řízení. | foto: Profimedia.cz

Zaplavení silnic semafory a dalšími tak zvanými silničními kontrolními mechanismy, jakými jsou třeba zpomalovací prahy, ovlivňuje pracovní sílu a má prý také svůj podíl na úbytku pracovních příležitostí v dostupné vzdálenosti od místa bydliště. Uvádí to zpráva Institute of Economic Affairs (IEA).

„Méně semaforů na cestách může přinést značné sociální i ekonomické výhody,“ říká šéf pro dopravu v Institute of Economic Affairs, Richard Wellings.

Podle něj se trend v instalování světelné signalizace na cestách v poslední době rozšířil do míst, kde neslouží svému účelu a má spíše negativní dopad jak na ekonomiku, tak na životní prostředí i bezpečnost silničního provozu.

Vyšší spotřeba a dopad na zdraví lidí

I když bylo právě životní prostředí před lety důvodem, proč se na tak rozsáhlé řízení provozu přistoupilo, dnes se podle studie IEA ukazuje, že podobná opatření příliš ekologická nejsou. Řidiči totiž musí kvůli retardérům nebo semaforům buď prudce brzdit nebo zrychlovat, což vede k většímu hluku, vyšší spotřebě paliva a ve finále k ne právě nepatrným dopadům na lidské zdraví.

Nešťastné dopady na ostatní účastníky silničního provozu má také infrastruktura pro cyklisty na silnicích, pomalé zóny v městských oblastech a také přednostní silniční pruhy pro autobusy.

Korigující prvky v dopravě navíc tím, že na ně spoléháme, zmenšují naši sociální přirozenost a ničí individuální zodpovědnost. „Řidiči na ně spoléhají víc než na svůj osobní úsudek. Typickým příkladem je semafor. Odvádí pozornost od dění na silnici, což je proti základnímu principu bezpečnosti silničního provozu,“ píše se ve zprávě.

Autům škodí také retardéry

Spoluautor výzkumu britské neziskové organizace Martin Cassiny potvrzuje, že podle odhadů britské vlády znamená dvouminutové zpoždění každého auta v součtu ztrátu pro ekonomiku země přibližně 16 miliard liber ročně, což je jedno procento britské HDP.

Cassiny proto doporučuje, aby ze silnic značná část semaforů zmizela. Přimlouvá se za zrušení osmdesáti procent trojbarevných světelných zařízení. Třeba na zpomalovacích prazích se zase rychleji opotřebovávají pneumatiky, karosérie i výfuky.

Podle reportu IEA existují významné ekonomické důvody k tomu, aby se stávající dopravní infrastrukturu nahradila taková, která by podporovala dobrovolnou kooperaci mezi jednotlivými účastníky silničního provozu.

V Anglii přibylo za posledních patnáct let neuvěřitelných pětadvacet procent semaforů, což je mnohonásobně víc v porovnání s nárůstem počtu vozidel na tamních silnicích. Aut totiž ve stejném časovém období přibylo jen pět procent.

Autor:



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Ještě černější pátek. Amazonu stávkují zaměstnanci

(Ilustrační snímek)

Zaměstnanci šesti distribučních center Amazonu v Německu a jednoho v Itálii vstoupili do stávky. Požadují lepší mzdy a...

Venezuela je ve spirále smrti. Kvůli hyperinflaci nemají lidé na jídlo

Venezuelu trápí vysoká inflace, hromady bankovek tak ve skutečnosti mají...

Situace ve Venezuele rychle směřuje k humanitární katastrofě. Krize vyvolaná vládní hospodářskou politikou způsobila,...

Curych vyhání milionáře. Obsadili byty určené „chudým“

Curych, Bahnhofstrasse

Švýcarský Curych zatočí s milionáři, kteří obývají dotované městské byty určené pro méně movité spoluobčany. Nejbohatší...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.