Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nebudeme za EU platit dluhy, schválil Senát USA zákon proti povolenkám

  8:02aktualizováno  8:02
Senát USA schválil zákon, který vládě umožní zakázat americkým aerolinkám, aby platily EU za emise při cestách po Evropě. V Unii platí zákon o povinné účasti na obchodech s povolenkami od ledna, EU ale čelí silnému tlaku a rostoucím obavám o obchodní válku. Evropské nařízení odmítá i Čína a Indie.
Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek) | foto: AP

Zákon schválil americký Senát jednomyslně v noci. Podobný zákon už přijala Sněmovna reprezentantů. Opatření Evropské unie je jednostranné a platí i pro aerolinky, které přes Evropu jen létají dál.

Nařízení, které nutí aerolinie stát se součástí systému obchodování s povolenkami, platí od ledna. Řada velkých obchodních partnerů to ale odmítá jako jednostranný krok v době, kdy se o tomto problému jedná v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), EU však od svého plánu ustoupit nehodlá a její postoj vyvolává obavy ze vzniku obchodní války.

Republikánský senátor John Thune, který byl se svou demokratickými kolegyní Claire McCaskillovou předkladatelem zákona, prohlásil, že krok Senátu vyslal EU "důrazný vzkaz", že nemůže uvalovat daně na Spojené státy.

"Dnešní krok Senátu pomůže zajistit, aby američtí přepravci a cestující nespláceli evropské dluhy prostřednictvím této nelegální daně," řekl Thune. "Je povzbudivé, že se obě strany plně shodly na zcela přirozené myšlence, že Američané by neměli být nuceni platit evropské daně," řekla McCaskillová podle agentury Reuters.

Čína pohrozila zabavováním evropských letadel

Navržený zákon dává ministerstvu dopravy USA pravomoc zabránit americkým přepravcům účastnit se evropského systému obchodování s povolenkami. Do systému obchodování s emisními povolenkami v EU neochotně vstoupila většina světových aerolinií až na společnosti z Číny a Indie, které předběžné termíny zmeškaly.

Vlády obou zemí svým aeroliniím zakázaly do tohoto systému vstupovat a Peking pohrozil EU odvetou včetně zabavování evropských letadel, pokud bude Brusel čínské přepravce sankcionovat. Spor mezi EU a Čínou už vedl k tomu, že Peking zmrazil nákupy letounů Airbus v hodnotě až 14 miliard dolarů (268 miliard Kč).

Program obchodů s emisními povolenkami má podle EU za cíl omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Přepravcům, kteří nebudou splňovat požadavky programu, hrozí od EU pokuta až 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebudou mít povolenky. EU jim může i zakázat lety na svá letiště.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Ilustrační snímek
Toalety ucpalo 100 000 eur v bankovkách. Švýcaři zjišťují jejich původ

Nad neobvyklým nálezem, který učinili na toaletách jedné z ženevských bank, si nyní láme hlavu švýcarská policie. Záchody finančního domu a posléze i tří...  celý článek

Jídlům vždy nelze upřít nejen dobrou chuť, ale i vysokou estetickou úroveň.
Šéfkuchař nechce být v průvodci Michelin, odmítl získané hvězdičky

Prestižní kulinářská cena v podobě hvězdiček v průvodci Michelin je snem každé dobré restaurace. Existují však i výjimky. Šéfkuchař jedné z oceněných...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.