(Ilustrační foto;) | foto: Profimedia.cz

Senioři se internetu nebojí. Baví se videi na YouTube nebo Streamu

  • 102
Seniorů, kteří sledují televizi na internetu, přibylo během pár let o stovky procent. Nejsou sice moc ochotní za videoobsah na internetu platit, pro bezplatný obsah se však zdaleka neomezují jen na nejrozšířenější internetové vysílání velkých televizí. Baví je například Stream a zajímavá videa si hledají i na YouTube.

Ještě před pár lety si Jiřina Pařízková nahrávala na videokazety díly svých oblíbených seriálů, které by jinak promeškala. „Video ještě pořád mám, ale už ho pouštím hodně málo. Jen když chci vidět některý z filmů, které mám nahrané z dřívějška. Když něco nestíhám, pustím si to na internetu. Je to pro mě pohodlnější, nemusím dopředu přemýšlet, jestli se dostanu včas domů,“ říká dvaasedmdesátiletá pražská důchodkyně.

Senioři sice stále ještě nejsou věkovou skupinou, která by byla na internetu stejně doma jako jejich děti nebo vnuci, ale paní Jiřina je typickým dokladem trendu, který jasně ukazují i statistická čísla.

Kolik lidí sleduje TV na internetu

Ze dvou na dvanáct procent

„Podíl seniorů sledujících televizi na internetu roste rozhodně rychleji, než je průměr české populace,“ říká Lenka Weichetová z Českého statistického úřadu.

Věková skupina | Změna 2010/2016

16 až 24: 18,4 %

25 až 34: 29,8 %

35 až 44: 126,4 %

45 až 54: 211,7 %

55 až 64: 1211,4 %

65 až 74: 432,5 %

75+: 90,1 %

Ještě v roce 2010 si televizní pořady přes internet pouštěla jen dvě procenta z nich, na konci roku 2016 už to bylo dvanáct procent lidí starších 65 let. Průměr za celou populaci se za tuto dobu zvýšil ani ne dvakrát. To dělá z důchodců nejdynamičtěji rostoucí skupinu potenciálních zákazníků na tomto trhu. Statistická čísla přitom ukazují ještě jednu důležitou věc.

Senioři sice nejsou moc ochotní za videoobsah na internetu platit, pro bezplatný obsah se však zdaleka neomezují jen na internetové vysílání Novy nebo České televize. Baví je také Stream a zajímavá videa si hledají i na YouTube.

Svět oblétly záběry umírající babičky Betty, která se stala hvězdou Instagramu. Zemřela v listopadu 2014:

Popularitu internetového vysílání tradičních televizních stanic sleduje Český statický úřad už od roku 2010, za tu dobu narostl počet lidí starších 65 let, kteří tuto službu využívají, o stovky procent.

Jak oblíbené jsou čistě internetové zdroje zábavy, na to se statistici poprvé podívali za rok 2016 úplně poprvé. Souboj mezi televizí na internetu a internetovou televizí přitom skončil téměř nerozhodně. Internetové vysílání klasických televizí na internetu si pouští šest procent lidí starších 65 let, videa na YouTube si hledá sedm procent z nich a ryze internetové televize typu Stream využívají čtyři procenta seniorů.

Čeští senioři doběhli zbytek Evropy

„Přes internet se dívám na televizi, jen když něco nestíhám. A pak také sleduji pár kanálů na YouTube. Mám tam i svého vnuka, to je povinnost,“ směje se paní Jiřina.

Evropané a internetová TV

Podíl sledujících (v %)

Řecko - 10 %

Rumunsko - 12 %

Bulharsko - 14 %

Itálie - 15 %

Polsko - 15 %

Chorvatsko - 17 %

Maďarsko - 17 %

Slovensko - 19 %

Česko - 26 %

Rakousko - 29 %

Francie - 29 %

EU - 30 %

Irsko - 32 %

Německo - 35 %

Španělsko - 36 %

Velká Británie - 46 %

Nizozemsko - 47 %

Dánsko - 49 %

Švédsko - 64 %

Finsko - 65 %

Pozn.: věková skupina 16 až 74 let

Nejde jen o video, ale i o jiné služby na internetu. Počet českých seniorů využívajících internet se v posledních letech víceméně vyrovnal stejně staré generaci Evropanů s jedinou výjimkou – na rozdíl od nich si videa z YouTube nepouštějí na mobilních telefonech, ale na stolním počítači. Mobilní telefon pro přístup k internetu používá jen osm procent seniorů, evropský průměr přitom činí 23 procent.

Všimli si toho i zadavatelé reklamních kampaní. V některých případech jim internet se svou schopností přesného zacílení nabízí ideální nástroj, jak právě seniory oslovit.

„Patří k nim například cestovní kanceláře. Cílí na každého, kdo cestuje, ale skupina seniorů je velmi specifická, například tím, že se dokáže vypravit mimo sezonu,“ říká Jiří Vítek z mediální agentury MindShare. Připomíná zároveň, že prostředky investované do videoobsahu na webu se stále pohybují v jednotkách procent toho, co spolknou tradiční televize.

Chvála archivům

Tomu, aby se z internetového vysílání stal pro televize větší zdroj příjmů, mohou napomoci jejich archivy. Česká tvorba včetně té starší je podle mluvčího společnosti UPC nejen dobře dostupná, ale také vyhledávaná více, než je tomu zvykem jinde v Evropě.

Obliba českého televizního obsahu je natolik silná, že to ovlivňuje i nákupy obsahu u placených služeb, jaké nabízí i UPC. Spekulovat o tom, jestli za oblibou tradičních českých pořadů stojí právě senioři, si však netroufá.

Rozdíl mezi generacemi vidí spíše v tom, jakým způsobem sledování českého obsahu využívají nové funkce, které jim televizní vysílání v digitální době nabízí. „Mladší generace více využívá oblíbenou funkci zpětného zhlédnutí nebo videotéky, starší generace zůstává věrnější tradičnímu lineárnímu vysílání,“ uvažuje Kolár.