Studennikov vlastní diskonty s lihovinami Krasnoe & Beloe (v překladu červené a bílé; je to narážka na to, že v Rusku znamená otázka červená, nebo bílá znamená, zda si dotazovaný dá víno, nebo vodku, pozn. red.). Jeho firma je v současnosti nejrychleji rostoucím retailovým řetězcem v zemi, v současnosti provozuje 6 700 obchodů v 57 z 85 regionů. K výraznému vzestupu mu pomohl i nejdelší ekonomocký Putinovy vlády, píše agentura Bloomberg.
Díky loňskému padesátiprocentnímu nárůstu tržeb na 215 miliard rublů (73 miliard korun) a letošnímu skoku o dalších 40 procent se z bývalého velkoobchodníka stal nejnovější ruský miliardář.
„Každý den otevíráme v průměru šest nových obchodů,“ říká o závratné expanzi. Příští rok také přestěhuje ústředí firmy do Moskvy.
Studennikovovy obchody mají velký výběr nápojů a omezený sortiment jídla. Nejnovější ruský miliardář preferuje ve regálech svých obchodů dodavatele, kteří nabídnou nejnižší cenu, aby měl co nejvyšší marži. Často tak dochází k obměně sortimentu, nicméně stále prodává okolo 1 300 druhů zboží, z čehož jsou dvě třetiny alkohol.
Skotsko chce zabránit nadměrnému pití, zavedlo minimální cenu za alkohol |
Ivan Fedjakov, šéf výzkumné agentury Infoline, tvrdí, že tento model obrací naruby celé odvětví supermarketového prodeje. „Alkohol je nejziskovější kategorií pro ty největší prodejce potravin, ale Krasnoe & Beloe narušuje trh. Nabízí větší škálu piva, vína a lihovin za levnější ceny a dokonce poráží supermarkety v jejich vlastním ringu prodejem jídla,“ dodává.
Na sortimentu piv je dobře vidět, kteří distributoři Studennikovi nabízejí nejvýraznější slevy. Krasnoe & Beloe nabízí jen hrstku piv Carlsberg, největšího pivovaru v Rusku. Zato prodává o velkou škálu značek od pivovaru Anheuser-Busch InBev.
Typický obchod Krasnoe & Beloe nabízí 800 druhů alkoholu včetně importovaného. Další 400 položeky jsou potraviny, zbytek nabídky tvoří směs všeho, co Studennikov sežene za dobrou cenu, od cigaret přes barbecue grily až po hračky.
Kromě dodavatelů Studennikov tvrdě jedná i se svými zaměstnanci, kterých má více než sto tisíc. Bývalí asistenti prodeje, kteří dostávali jen 25 tisíc rublů (8 500 Kč) měsíčně, tvrdí, že na konci měsíce museli často platit za neprodané zboží. Jejich šéf však tuto praxi hájil jako motivační.