Náhradní díly pro saaby nevyrábí přímo Saab, ale jeho dodavatelé.

Náhradní díly pro saaby nevyrábí přímo Saab, ale jeho dodavatelé. | foto: Profimedia.cz

Servis opelů a saabů poběží navzdory krachu mateřské General Motors

  • 5
Desítky tisíc majitelů opelů, chevroletů či saabů mohou být i po krachu General Motors a prodeje jeho evropské odnože Opelu do rukou kanadsko-ruských investorů v klidu. O jejich vozy bude i nadále postaráno.

Podle zjištění MF DNES jim koncern dluží nemalé částky po splatnosti.

"Máme u General Motors pohledávky po splatnosti zhruba ve výši 40 milionů korun," řekl majitel Brano Group Pavel Juříček. Na peníze čeká i jiný dodavatel dílů pro Opel, Isolit-Bravo.

"Nedodáváme jim přímo, ale pro dalšího dodavatele, který nám dluží. Čekáme, co bude," podotkl šéf firmy Kvido Štěpánek.

Mimo zápis potvrdili dluhy Opelu či General Motors i další dodavatelé. "Jednáme s nimi o tom, ale peníze stále nepřišly," řekl šéf jedné z firem, která si přála zůstat v anonymitě.

"Navíc nejsou jediní, potíže s placením mají i u jiných automobilek. Teď jsme u nich získali další zakázku, ale máme obavy, aby to nebyla spíše další práce zadarmo," podotkl.

Největší potíže s platbami mají hlavně ti, kteří mají smlouvy podepsané s General Motors, ne přímo s Opelem. "Platí bez problémů, i množství objednávek je stabilní," říká na adresu německé automobilky například šéf jabloneckého TRW Lucas Varity Pavel Endler.

Češu nejsou na GM závislí

Čeští dodavatelé nejsou na koncernu GM příliš závislí a výroba pro ně tvoří většinou do deseti procent celkových tržeb. Případný výpadek dodávek by však v součtu znamenal ztrátu miliard korun.

"Nevedeme přesná čísla, každopádně GM dodávají od nás desítky firem," podotkl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Čeští dodavatelé dílů jsou nejvíce zaměřeni hlavně na dodávky pro koncern Volkswagen. Řada dodavatelů podíl Opelu na tržbách brzy navýší. Například rokycanský Eugen Wexler dokončil pro výrobu dílů na nový Opel Astra novou halu.

"Doufáme, že zakázky poběží. Klíčové je, aby Opel zaplatil za nářadí," říká šéf firmy Petr Krob.

Dodavatelé obvykle platí stroje, automobilky nářadí, tedy například lisovací formy. Sériová výroba ještě nezačala, takže pohledávka rokycanské firmy není ani po splatnosti. Manažeři českých dodavatelů zatím nemají na dění kolem Opelu jasný názor.

"Čas ukáže, zda vstup Magny a ruských investorů byl dobrý krok," míní Juříček.

"Nevím, co si o té celé transakci mám myslet. Nevím, jak chtějí dostat firmu tak rychle do zisku, když je dlouhodobě ztrátová," dodal Štěpánek.

Řidiči o servis nepřijdou

Velké změny kolem General Motors by neměli pocítit zákazníci, kteří jezdí jedním z vozů značky patřící pod GM.

"Pokud by automobilka zkrachovala, byl by prodej nových aut tím jediným, co by se změnilo. Stávající majitelé by neměli přijít o náhradní díly ani o servis," tvrdí tajemník Svazu dovozců automobilů.

Servisy jsou soukromé a pojedou dál. Náhradní díly například pro saab nevyrábí přímo Saab, ale jeho dodavatelé. "Pokud bude i nadále poptávka, všechno bude fungovat," dodal.

Zejména po náhradních dílech na opely bude v Česku velmi silná poptávka. Jen loni si opel koupilo či dovezlo téměř dvacet tisíc řidičů. Německá automobilka však v prodejích u nás ztrácí, ještě v roce 2004 byla značka šestým nejprodávanějším vozem, loni až desátá. KrachGM se podle vyjádření automobilky nemá dotknout vůbec evropských poboček.

"Vstup do konkurzu v USA nemá vliv na evropské pobočky. Ani na evropské prodejce či poskytnuté záruky," uvedla firma v tiskovém prohlášení.

Češi už zkušenost se sháněním dílů po zkrachovalé automobilce mají – například náhradní díly i servis na britský MG Rover jsou běžně stále v prodeji.

General Motors v Česku

Prodej vozů americké firmy
Opel - 5 403
Chevrolet - 4 007
Saab - 126
Hummer - 67
Cadillac - 36
Pontiac - 0
Pozn.: údaje o prodejích nových vozů za rok 2008, osobní + N1
Pramen: Sdružení dovozců automobilů