Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šestnáct miliard zrychlí trať na Slovensko. Vlaky posviští stošedesátkou

  5:00aktualizováno  5:00
Správa železniční dopravní cesty chystá zásadní zrychlení pro spojení mezi Moravou a Slovenskem přes Valašské Meziřící. Za šestnáct miliard by měly vlaky jezdit rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině. Cestující se současně dočkají nových dopravních terminálů, které připravují města podél trasy.

Práce u Vladislavi se zdržely kvůli nutné sanaci skály nad tratí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Hodnocení proveditelnosti už projednala centrální komise ministerstva dopravy. „Studii vzala komise na vědomí a zadala SŽDC, aby ji vypracovala ve dvou variantách,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Jedná se o první důležitý krok, následovat by mělo samotné projektování. To už na některých úsecích může začít, dvě varianty se týkají jen některých úseků.

Dosud vlaky na trase jezdí většinou maximálně osmdesáti kilometrovou rychlostí, jen na některých úsecích dosáhly v roce 2015 mírného zrychlení. Trať prošla poslední výraznou modernizací ve druhé polovině 60. let, je tak v současné době ve všech svých provozních oblastech na hranici fyzické a morální životnosti.

Zakázka na deset let

Součástí návrhu modernizace je stavba přeložky z Hranic nad Moravě do Milotic nad Bečvou tunelem. „Je to prakticky vybudování koridorové tratě z Hranic do Valašského Meziříčí,“ řekl Petr Pšenička ze SŽDC na jednání zastupitelstva ve Valašském Meziříčí. Podle něj půjde o zakázku na deset let, stavět by se mělo začít v ideálním případě příští rok. Právě u přeložky však bude ještě centrální komise zkoumat, zda se vyplatí.

„Trať je klíčová pro spojení se Slovenskem, spojení přes Vsetín je neustále posilováno i kvalitou vozů. Je to současně i jedna z prioritních tras pro nákladní dopravu,“ dodal. České dráhy například od letošního jízdního řádu nasadily na rychlíky ze Vsetína výrazně lepší vozy, než jezdily v minulosti.

Plánovaná přeložka z Hranic na Moravě do Milotic nad Bečvou by podle SŽDC...

Jednou z nejdražších položek na modernizované trati bude přeložka z Hranic do Milotic. Projektanti namísto složitého trasování podél Bečvy navrhli dva tunely o délce 1 250 metrů a 240 metrů. Pro cestující by měla modernizace znamenat výrazné zkrácení jízdních dob. Například jízdu z Hranic do Valašského Meziříčí zvládne rychlík namísto současných dvaadvaceti minut za dvanáct, osobní vlak namísto jednatřiceti minut dorazí za patnáct.

V úseku mezi Valašským Meziříčím a Horní Lidčí nebude zrychlení už tak zásadní, plány počítají se zvýšením traťové rychlosti nejméně na sto dvacet kilometrů v hodině. Horský profil trati větší zrychlení neumožňuje.

Nové terminály a modernizace

SŽDC chystá v regionu i jiné velké investice: deset miliard korun má jít do trati z Valašského Meziříčí do Ostravy přes Frýdek-Místek. Počítá se s elektrifikací celé trati a zkrácení jízdních dob na zhruba polovinu. Centrální komise schválila zatím k další přípravě úsek Ostrava–Ostravice, pro úsek z Frýdlantu nad Ostravicí do Valašského Meziříčí musí ještě SŽDC aktualizovat plány.

Kromě vylepšení samotné železnice by se měli cestující dočkat i nových dopravních terminálů ve Valašském Meziříčí, Vsetíně a Hranicích, aby lidé mohli snáze přestupovat mezi vlaky a autobusy. Zaplatit by je měla města s využitím evropských dotací.

Vizualizace železniční stanice ve Valašském Meziříčí
Vizualizace železniční stanice ve Valašském Meziříčí

Ve Vsetíně už radnice odkoupila část potřebných pozemků. SŽDC zatím plánuje rekonstrukci nádraží, k němu by se mělo připojit i autobusové nádraží. Ve Valašském Meziříčí schválená studie počítá s vybudováním deseti krytých nástupišť a dalších šesti míst pro parkování autobusů. Vzniknout má i společná nádražní budova s čekárnou a toaletami.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Najdete na iDNES.cz