Rozestavěné silnice se musí ochránit před poničením. Ilustrační foto.

Rozestavěné silnice se musí ochránit před poničením. Ilustrační foto.

Šetření se státu prodraží. Konzervování nedostavěných silnic spolkne miliardy

  • 79
Paradox - stát má málo peněz na stavbu nových silnic a železnic. A proto se mu výstavba mnoha úseků výrazně prodraží.

Jak to je možné? Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) chybí na příští rok přes 23 miliard korun, ve svém rozpočtu proto počítá s tím, že některé stavby zakonzervuje do doby, než peníze bude mít.

Čtěte: Stát se na stavbu silnic zadluží, chce si půjčit 37 miliard

Jenže rozestavěné silnice se musí ochránit před poničením - a to bude drahé. Minimálně dvě miliardy korun. Může to však být ještě více: ministr dopravy Gustáv Slamečka už v červnu odhadl celkové náklady na konzervaci na pět miliard korun.

Jsou to peníze, které stát vyhodí do koše: ze zastavených staveb silnic nebudou mít řidiči žádný užitek.

Nové stavby nezačnou

"S několika výjimkami nebudeme začínat žádné nové stavby, soustředíme se na dostavění těch, co jsme již zahájili," řekl ředitel SFDI Jaroslav Krauter.

Úřady zatím tají, kterých silnic a železnic se škrty dotknou. "Předběžné seznamy existují, ale ještě nejsou finální," uvedl Krauter. Přesto lze poměrně přesně určit, které to budou. V rozpočtu na příští rok jsou vypočítané desítky staveb, na které není dost peněz.

Jsou mezi nimi jak obchvaty menších měst, tak zásadní stavby: například většina úseků severní části Pražského okruhu nebo opravy řady železničních tratí. Naopak na dálnici u Tábora nebo poslední chybějící kus dálnice do Ústí nad Labem se peníze patrně najdou.