Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Severní Korea je země lásky, říká v kampani švédská designová společnost

  18:59aktualizováno  18:59
Rychle se měnící svět grafiky a marketingu posouvá hranice přípustného od vynálezu tisku. Příkladem za všechny je nápad švédské designové agentury Snask, která pro totalitní režim KLDR navrhla novou identitu. Je demokratická a plná lásky.

Návrh severokorejského logotypu od švédského designového studia Snask. | foto: Snask

Korejská lidově demokratická republika je k turistům vstřícná země, ve které vás již na letišti v Pchjongjangu vítají usměvavé hostesky v bílý košilích se srdíčky místo knoflíků. Kromě informačních letáků nabízejí i tematicky vyvedený bloček a psací potřeby – pro případ, kdyby si návštěvníci náhodou chtěli dělat poznámky, jak se lidem v posledním stalinistickém režimu žije.

Fotogalerie

To není realita z paralelního vesmíru, ale reklamní kampaň švédské designové agentury Snask, která pro totalitní zemi předpřipravila příruční soupravu s národní tematikou. Firma s ní přišla v rámci přílohy pro magazín ICON, ve které mohou designové společnosti převyprávět téma dle vlastního uvážení. Švédi, kteří vsadili na sarkastický tón, překřtili Severní Koreu na Koreu lásky (Love Korea) a novou podobu dostala i národní vlajka. Tu místo pěticípé rudé hvězdy zdobí asi ne příliš překvapivě srdce.

„Věříme, že láska je bořitel předsudků, útlaku a uzavřených hranic,“ uvedl pro server Quartz kreativní ředitel agentury Snask Fredrik Öst. Součástí reklamního balíčku je i otevřený dopis, který jeho firma zaslala na severokorejskou ambasádu. Společnost v něm sarkasticky apeluje na zavedení demokratických principů v zemi, kde jsou lidé již 69 let terorizováni tamní vládnoucí třídou.

„Dokažte světu, že jste svobodná demokracie a my vám zdarma pomůžeme se zavedením této identity,“ píše se v dopise. Ne všichni jsou však přesvědčeni o vkusnosti reklamní kampaně, kterou se chce švédské studio podle všeho zviditelnit.

Samoúčelová kampaň

„Přijde mi to samoúčelové. V dnešní době na sebe chce každý strhnout pozornost, protože konkurence je veliká,“ myslí si marketingový expert Karel Křivan. Dodává, že mu to přijde podobné jako parodovat hitlerovské Německo v roce 1939. I takové případy se v dnešním reklamním světě objevují. A pro příklady není třeba chodit daleko. Trojice kreativců z Brna přišla loni v internetové kampani s kefírovým mlékem Kefírer, jehož obal nápadně připomínal podobiznu vůdce třetí říše.

Na Kefírera byl spáchán atentát, oznámili tvůrci. Hrozí jim soud

Mluvilo se dokonce o tom, že Kefírer na český trh skutečně vstoupí. Dosud se tak nestalo. Recesistický projekt na sebe však minimálně strhl mediální pozornost. Nejinak je tomu i v případě reklamní parodie z dílny stockholmského studia. „Chtěli jsme vědět, jestli můžeme za pomocí designu poukázat na změnu,“ uvedl minulý týden Öst pro prestižní magazín Dezeen.

Ta ale Severní Koreu v nejbližší době nejspíš nečeká. Zarputilý totalitní režim pokračuje ve vývoji a testování jaderných zbraní, což znepokojuje demokratickou Jižní Koreu ale i jeho hlavního sponzora Čínu. Třiatřicetiletý lídr země Kim Čong-un láskyplné přání skandinávské země nejspíš také nevyslyší.

„Chápu, že v dnešní době to rozhodně zaujme,“ souhlasí Křivan. „Jen to není můj šálek kávy,“ dodává.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Herec Reynolds investoval do ginu. Šoubyznys a alkohol k sobě patří, říká

Ryan Reynolds (New York, 9. února 2016)

Americký herec Ryan Reynolds jde ve stopách svého kolegy George Clooneyho a investuje do tvrdého alkoholu. Filmová...

Státní kryptoměna petro má zachránit venezuelskou ekonomiku

Nicolas Maduro

Venezuela v úterý spustila předprodej vlastní kryptoměny petro, která je krytá ropou. V současnosti je k dispozici 82...

Americe hrozí do roku 2020 hospodářská krize, předpovídá miliardář

(Ilustrační snímek)

Americký miliardář Ray Dalio větří na obzoru další hospodářskou recesi ve Spojených státech. Trefil se už s předpovědí...

Najdete na iDNES.cz