Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Severní Korea je země lásky, říká v kampani švédská designová společnost

  18:59aktualizováno  18:59
Rychle se měnící svět grafiky a marketingu posouvá hranice přípustného od vynálezu tisku. Příkladem za všechny je nápad švédské designové agentury Snask, která pro totalitní režim KLDR navrhla novou identitu. Je demokratická a plná lásky.

Návrh severokorejského logotypu od švédského designového studia Snask. | foto: Snask

Korejská lidově demokratická republika je k turistům vstřícná země, ve které vás již na letišti v Pchjongjangu vítají usměvavé hostesky v bílý košilích se srdíčky místo knoflíků. Kromě informačních letáků nabízejí i tematicky vyvedený bloček a psací potřeby – pro případ, kdyby si návštěvníci náhodou chtěli dělat poznámky, jak se lidem v posledním stalinistickém režimu žije.

Fotogalerie

To není realita z paralelního vesmíru, ale reklamní kampaň švédské designové agentury Snask, která pro totalitní zemi předpřipravila příruční soupravu s národní tematikou. Firma s ní přišla v rámci přílohy pro magazín ICON, ve které mohou designové společnosti převyprávět téma dle vlastního uvážení. Švédi, kteří vsadili na sarkastický tón, překřtili Severní Koreu na Koreu lásky (Love Korea) a novou podobu dostala i národní vlajka. Tu místo pěticípé rudé hvězdy zdobí asi ne příliš překvapivě srdce.

„Věříme, že láska je bořitel předsudků, útlaku a uzavřených hranic,“ uvedl pro server Quartz kreativní ředitel agentury Snask Fredrik Öst. Součástí reklamního balíčku je i otevřený dopis, který jeho firma zaslala na severokorejskou ambasádu. Společnost v něm sarkasticky apeluje na zavedení demokratických principů v zemi, kde jsou lidé již 69 let terorizováni tamní vládnoucí třídou.

„Dokažte světu, že jste svobodná demokracie a my vám zdarma pomůžeme se zavedením této identity,“ píše se v dopise. Ne všichni jsou však přesvědčeni o vkusnosti reklamní kampaně, kterou se chce švédské studio podle všeho zviditelnit.

Samoúčelová kampaň

„Přijde mi to samoúčelové. V dnešní době na sebe chce každý strhnout pozornost, protože konkurence je veliká,“ myslí si marketingový expert Karel Křivan. Dodává, že mu to přijde podobné jako parodovat hitlerovské Německo v roce 1939. I takové případy se v dnešním reklamním světě objevují. A pro příklady není třeba chodit daleko. Trojice kreativců z Brna přišla loni v internetové kampani s kefírovým mlékem Kefírer, jehož obal nápadně připomínal podobiznu vůdce třetí říše.

Na Kefírera byl spáchán atentát, oznámili tvůrci. Hrozí jim soud

Mluvilo se dokonce o tom, že Kefírer na český trh skutečně vstoupí. Dosud se tak nestalo. Recesistický projekt na sebe však minimálně strhl mediální pozornost. Nejinak je tomu i v případě reklamní parodie z dílny stockholmského studia. „Chtěli jsme vědět, jestli můžeme za pomocí designu poukázat na změnu,“ uvedl minulý týden Öst pro prestižní magazín Dezeen.

Ta ale Severní Koreu v nejbližší době nejspíš nečeká. Zarputilý totalitní režim pokračuje ve vývoji a testování jaderných zbraní, což znepokojuje demokratickou Jižní Koreu ale i jeho hlavního sponzora Čínu. Třiatřicetiletý lídr země Kim Čong-un láskyplné přání skandinávské země nejspíš také nevyslyší.

„Chápu, že v dnešní době to rozhodně zaujme,“ souhlasí Křivan. „Jen to není můj šálek kávy,“ dodává.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Cambridge Analytica chtěla vytvořit kryptoměnu pro obchodování s osobními daty

Brittany Kaiserová, bývalá zaměstnankyně Cambridge Analytica (17. dubna 2018)

Britská konzultační firma Cambridge Analytica, známá v posledních týdnech hlavně kvůli skandálu s uniklými daty...

Deutsche Bank omylem odeslala 35 miliard, příjemce se dlouho neradoval

Centrála Deutsche Bank ve Frankfurtu nad Mohanem.

Nepříjemná chyba se stala největší německé bance Deutsche Bank. V březnu omylem odeslala platbu, jež byla o pět miliard...

Najdete na iDNES.cz