Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Severní Korea je země lásky, říká v kampani švédská designová společnost

  18:59aktualizováno  18:59
Rychle se měnící svět grafiky a marketingu posouvá hranice přípustného od vynálezu tisku. Příkladem za všechny je nápad švédské designové agentury Snask, která pro totalitní režim KLDR navrhla novou identitu. Je demokratická a plná lásky.

Návrh severokorejského logotypu od švédského designového studia Snask. | foto: Snask

Korejská lidově demokratická republika je k turistům vstřícná země, ve které vás již na letišti v Pchjongjangu vítají usměvavé hostesky v bílý košilích se srdíčky místo knoflíků. Kromě informačních letáků nabízejí i tematicky vyvedený bloček a psací potřeby – pro případ, kdyby si návštěvníci náhodou chtěli dělat poznámky, jak se lidem v posledním stalinistickém režimu žije.

Fotogalerie

To není realita z paralelního vesmíru, ale reklamní kampaň švédské designové agentury Snask, která pro totalitní zemi předpřipravila příruční soupravu s národní tematikou. Firma s ní přišla v rámci přílohy pro magazín ICON, ve které mohou designové společnosti převyprávět téma dle vlastního uvážení. Švédi, kteří vsadili na sarkastický tón, překřtili Severní Koreu na Koreu lásky (Love Korea) a novou podobu dostala i národní vlajka. Tu místo pěticípé rudé hvězdy zdobí asi ne příliš překvapivě srdce.

„Věříme, že láska je bořitel předsudků, útlaku a uzavřených hranic,“ uvedl pro server Quartz kreativní ředitel agentury Snask Fredrik Öst. Součástí reklamního balíčku je i otevřený dopis, který jeho firma zaslala na severokorejskou ambasádu. Společnost v něm sarkasticky apeluje na zavedení demokratických principů v zemi, kde jsou lidé již 69 let terorizováni tamní vládnoucí třídou.

„Dokažte světu, že jste svobodná demokracie a my vám zdarma pomůžeme se zavedením této identity,“ píše se v dopise. Ne všichni jsou však přesvědčeni o vkusnosti reklamní kampaně, kterou se chce švédské studio podle všeho zviditelnit.

Samoúčelová kampaň

„Přijde mi to samoúčelové. V dnešní době na sebe chce každý strhnout pozornost, protože konkurence je veliká,“ myslí si marketingový expert Karel Křivan. Dodává, že mu to přijde podobné jako parodovat hitlerovské Německo v roce 1939. I takové případy se v dnešním reklamním světě objevují. A pro příklady není třeba chodit daleko. Trojice kreativců z Brna přišla loni v internetové kampani s kefírovým mlékem Kefírer, jehož obal nápadně připomínal podobiznu vůdce třetí říše.

Na Kefírera byl spáchán atentát, oznámili tvůrci. Hrozí jim soud

Mluvilo se dokonce o tom, že Kefírer na český trh skutečně vstoupí. Dosud se tak nestalo. Recesistický projekt na sebe však minimálně strhl mediální pozornost. Nejinak je tomu i v případě reklamní parodie z dílny stockholmského studia. „Chtěli jsme vědět, jestli můžeme za pomocí designu poukázat na změnu,“ uvedl minulý týden Öst pro prestižní magazín Dezeen.

Ta ale Severní Koreu v nejbližší době nejspíš nečeká. Zarputilý totalitní režim pokračuje ve vývoji a testování jaderných zbraní, což znepokojuje demokratickou Jižní Koreu ale i jeho hlavního sponzora Čínu. Třiatřicetiletý lídr země Kim Čong-un láskyplné přání skandinávské země nejspíš také nevyslyší.

„Chápu, že v dnešní době to rozhodně zaujme,“ souhlasí Křivan. „Jen to není můj šálek kávy,“ dodává.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Nindžu nechce nikdo dělat ani za dva miliony, turistická atrakce mizí

Ilustrační foto

Město Iga v japonské prefektuře Mie považují obyvatelé za místo, kde se zrodili legendární nindžové. Každoročně...

Marihuana boduje na burze, jde o první emisi akcií tohoto typu v historii

V Kalifornii je od roku 2018 možné pěstovat a prodávat marihuanu pro rekreační...

Kanadský pěstitel lékařské marihuany Tilray od čtvrtka obchoduje se svými podíly na newyorské burze Nasdaq. Konopná...

Cla připraví Německo o šest miliard eur a o pracovní místa, odhadla komora

Ilustrační snímek

Šéf Německé průmyslové a obchodní komory Eric Schweitzer varoval před zavedením cel na dovoz automobilů do USA. Podle...

Najdete na iDNES.cz