Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Severní Korea je země lásky, říká v kampani švédská designová společnost

  18:59aktualizováno  18:59
Rychle se měnící svět grafiky a marketingu posouvá hranice přípustného od vynálezu tisku. Příkladem za všechny je nápad švédské designové agentury Snask, která pro totalitní režim KLDR navrhla novou identitu. Je demokratická a plná lásky.

Návrh severokorejského logotypu od švédského designového studia Snask. | foto: Snask

Korejská lidově demokratická republika je k turistům vstřícná země, ve které vás již na letišti v Pchjongjangu vítají usměvavé hostesky v bílý košilích se srdíčky místo knoflíků. Kromě informačních letáků nabízejí i tematicky vyvedený bloček a psací potřeby – pro případ, kdyby si návštěvníci náhodou chtěli dělat poznámky, jak se lidem v posledním stalinistickém režimu žije.

Fotogalerie

To není realita z paralelního vesmíru, ale reklamní kampaň švédské designové agentury Snask, která pro totalitní zemi předpřipravila příruční soupravu s národní tematikou. Firma s ní přišla v rámci přílohy pro magazín ICON, ve které mohou designové společnosti převyprávět téma dle vlastního uvážení. Švédi, kteří vsadili na sarkastický tón, překřtili Severní Koreu na Koreu lásky (Love Korea) a novou podobu dostala i národní vlajka. Tu místo pěticípé rudé hvězdy zdobí asi ne příliš překvapivě srdce.

„Věříme, že láska je bořitel předsudků, útlaku a uzavřených hranic,“ uvedl pro server Quartz kreativní ředitel agentury Snask Fredrik Öst. Součástí reklamního balíčku je i otevřený dopis, který jeho firma zaslala na severokorejskou ambasádu. Společnost v něm sarkasticky apeluje na zavedení demokratických principů v zemi, kde jsou lidé již 69 let terorizováni tamní vládnoucí třídou.

„Dokažte světu, že jste svobodná demokracie a my vám zdarma pomůžeme se zavedením této identity,“ píše se v dopise. Ne všichni jsou však přesvědčeni o vkusnosti reklamní kampaně, kterou se chce švédské studio podle všeho zviditelnit.

Samoúčelová kampaň

„Přijde mi to samoúčelové. V dnešní době na sebe chce každý strhnout pozornost, protože konkurence je veliká,“ myslí si marketingový expert Karel Křivan. Dodává, že mu to přijde podobné jako parodovat hitlerovské Německo v roce 1939. I takové případy se v dnešním reklamním světě objevují. A pro příklady není třeba chodit daleko. Trojice kreativců z Brna přišla loni v internetové kampani s kefírovým mlékem Kefírer, jehož obal nápadně připomínal podobiznu vůdce třetí říše.

Na Kefírera byl spáchán atentát, oznámili tvůrci. Hrozí jim soud

Mluvilo se dokonce o tom, že Kefírer na český trh skutečně vstoupí. Dosud se tak nestalo. Recesistický projekt na sebe však minimálně strhl mediální pozornost. Nejinak je tomu i v případě reklamní parodie z dílny stockholmského studia. „Chtěli jsme vědět, jestli můžeme za pomocí designu poukázat na změnu,“ uvedl minulý týden Öst pro prestižní magazín Dezeen.

Ta ale Severní Koreu v nejbližší době nejspíš nečeká. Zarputilý totalitní režim pokračuje ve vývoji a testování jaderných zbraní, což znepokojuje demokratickou Jižní Koreu ale i jeho hlavního sponzora Čínu. Třiatřicetiletý lídr země Kim Čong-un láskyplné přání skandinávské země nejspíš také nevyslyší.

„Chápu, že v dnešní době to rozhodně zaujme,“ souhlasí Křivan. „Jen to není můj šálek kávy,“ dodává.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
V Kyrgyzstánu mohou kvůli Liglassu padat hlavy, firma varuje před arbitráží

Obvinění z blamáže i volání po padání hlav ve vládě zní v Kyrgyzstánu v souvislosti s aférou okolo české firmy Liglass Trading. Ta měla podle dohody s...  celý článek

U hranic se už točí vrtule elektráren v Albrechticích u Frýdlantu.
Německé obce jsou na cestě k soběstačnosti, vyrábějí si samy elektřinu

Není to tak dávno, kdy bylo zcela nemyslitelné, aby si lidé vyráběli elektřinu za humny. O to se přece starají velké elektrárny. Jenže časy se mění a dnes...  celý článek

Barack Obama v pondělí řečnil na univerzitě v Chicagu (24. dubna 2017)
Peníze bankéřů Obamovi nevadí. Za jednu přednášku inkasoval miliony

Hillary Clintonová prohlásila, že udělala chybu, když poté, co opustila vládu, pronesla proslov na Wall Street. Jak píše ve svých pamětech, vytvořila tím...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.