Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sex v reklamě neprodává, někdy spíš irituje, ukázala rozsáhlá studie

  13:50aktualizováno  13:50
Zažitý stereotyp, že sex v reklamě prodává, se pomalu boří. Podle nejnovějšího výzkumu sice sexualita dělá spoty zapamatovatelnější, ne však v souvislosti se značkou nebo produktem, které propagují. A některým lidem spíš vadí.

Ilustrační snímek | foto: http://zenskaprava.cz

Metaanalýzu řady starších studií provedly výzkumné týmy na Ball State University v Illinois a na University of California-Davis. Prozkoumaly při tom 78 recenzovaných studií o reklamě od roku 1969 do roku 2017, kterých se společně zúčastnilo 17 tisíc respondentů, především v USA, Evropě, Austrálii a Asii, uvedl server Quartz.

Výzkumníci porovnávali dřívější experimenty, ve kterých se zkoumalo, jak si spotřebitelé pamatují jednotlivé spoty, jejich postoje a záměry koupit si produkt, který se objevil v reklamě v tisku, na billboardech, plakátech, v televizi nebo na internetu.

Zakázané reklamy: Hamburgerová provokace polonahými modelkami

Zjistili, že účastníci výzkumů sice měli větší pravděpodobnost zapamatovat si reklamu se sexuálním podtextem, ale že to nepřispělo k větší zapamatovatelnosti značky nebo produktu. V některých případech měli respondenti dokonce vyšší pravděpodobnost, že k takto propagované značce získají negativní postoj.

„Zjistili jsme, že sexualita v reklamě má doslova nulový účinek na záměr účastníků (výzkumů, pozn. red.) nakoupit dané výrobky,“ uvedl hlavní vedoucí výzkumu z University of Illinois John Wirtz. „Předpoklad, že sex prodává, tedy podle naší studie neplatí. Neexistuje žádný důkaz, že má taková reklama pozitivní efekt,“ dodal.

Sex v reklamě vadí i úřadům, v Austrálii loni zakázali tuto na spodní prádlo:

Mužům se líbí, ženám vadí

Podle metaanalýzy je zásadní rozdíl v tom, jak takovou reklamu vnímají muži a jak ženy. Mužům se většinou líbí, ženám ne.

Není to první studie, která dospěla k závěru, že sex v reklamě nezaručí lepší prodeje. Další metaanalýza z roku 2015 provedená výzkumnými pracovníky na Ohio State University zjistila, že značky, které používaly sex ve svých reklamách - od modelů až po zobrazování skutečných pohlavních orgánů - byly vnímány méně příznivě než ty, které používaly neutrální reklamu.

Zajímavé je i zjištění americké společnosti Ace Matrix. Loni zanalyzovala reklamy vysílané v posledních šesti letech během Super Bowlu - finále amerického fotbalu provázeného rekordní televizní sledovaností. Zjistila, že reklamy využívající sexuální tématiku měly o 9 procent nižší celkový dopad než reklamy bez ní.

Na Novém Zélandu „hlídači etiky“ zakázali reklamu s Paris Hiltonovou:

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

„Zkouření“ humři méně trpí, ujišťuje své zákazníky americká restaurace

Food festival na Špilberku (11. května 2013)

Restaurace v americkém státě Maine dává svým humrům speciální sedativum, aby během vaření netrpěli. Předtím než je...

Slunce rekordně vydělalo německým elektrárnám, solární energie roste i v ČR

Ilustrační snímek

Němečtí výrobci solární energie očekávají rekordní rok. Podle Německé asociace solárního průmyslu (BSW-Solar) dosáhne...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jak se vyvíjela americko-čínská celní válka

Ilustrační snímek

Listiny s položkami, na které se vztahují dovozní cla, se na čínské i americké straně neustále prodlužují. Naposledy v...



Najdete na iDNES.cz