Ilustrační snímek | foto: http://zenskaprava.cz

Sex v reklamě neprodává, někdy spíš irituje, ukázala rozsáhlá studie

  • 59
Zažitý stereotyp, že sex v reklamě prodává, se pomalu boří. Podle nejnovějšího výzkumu sice sexualita dělá spoty zapamatovatelnější, ne však v souvislosti se značkou nebo produktem, které propagují. A některým lidem spíš vadí.

Metaanalýzu řady starších studií provedly výzkumné týmy na Ball State University v Illinois a na University of California-Davis. Prozkoumaly při tom 78 recenzovaných studií o reklamě od roku 1969 do roku 2017, kterých se společně zúčastnilo 17 tisíc respondentů, především v USA, Evropě, Austrálii a Asii, uvedl server Quartz.

Výzkumníci porovnávali dřívější experimenty, ve kterých se zkoumalo, jak si spotřebitelé pamatují jednotlivé spoty, jejich postoje a záměry koupit si produkt, který se objevil v reklamě v tisku, na billboardech, plakátech, v televizi nebo na internetu.

Zakázané reklamy: Hamburgerová provokace polonahými modelkami

Zjistili, že účastníci výzkumů sice měli větší pravděpodobnost zapamatovat si reklamu se sexuálním podtextem, ale že to nepřispělo k větší zapamatovatelnosti značky nebo produktu. V některých případech měli respondenti dokonce vyšší pravděpodobnost, že k takto propagované značce získají negativní postoj.

„Zjistili jsme, že sexualita v reklamě má doslova nulový účinek na záměr účastníků (výzkumů, pozn. red.) nakoupit dané výrobky,“ uvedl hlavní vedoucí výzkumu z University of Illinois John Wirtz. „Předpoklad, že sex prodává, tedy podle naší studie neplatí. Neexistuje žádný důkaz, že má taková reklama pozitivní efekt,“ dodal.

Sex v reklamě vadí i úřadům, v Austrálii loni zakázali tuto na spodní prádlo:

Mužům se líbí, ženám vadí

Podle metaanalýzy je zásadní rozdíl v tom, jak takovou reklamu vnímají muži a jak ženy. Mužům se většinou líbí, ženám ne.

Není to první studie, která dospěla k závěru, že sex v reklamě nezaručí lepší prodeje. Další metaanalýza z roku 2015 provedená výzkumnými pracovníky na Ohio State University zjistila, že značky, které používaly sex ve svých reklamách - od modelů až po zobrazování skutečných pohlavních orgánů - byly vnímány méně příznivě než ty, které používaly neutrální reklamu.

Zajímavé je i zjištění americké společnosti Ace Matrix. Loni zanalyzovala reklamy vysílané v posledních šesti letech během Super Bowlu - finále amerického fotbalu provázeného rekordní televizní sledovaností. Zjistila, že reklamy využívající sexuální tématiku měly o 9 procent nižší celkový dopad než reklamy bez ní.

Na Novém Zélandu „hlídači etiky“ zakázali reklamu s Paris Hiltonovou:

10. dubna 2017