Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

  12:34aktualizováno  12:34
Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy firem „odmění“ podesáté a naposledy. Autoři upozorňovali na reklamy, kterými firmy lacině přitáhly pozornost k produktu. Nejčastěji ukazovaly v choulostivých situacích ženy.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

„Ano, soutěž končí. Důvodů je víc. Jedním z cílů anticeny bylo vyvolat společenskou diskusi o reklamě a to se naplnilo. Teď se budeme věnovat jiným projektům, anticeny však neplánujeme,“ potvrdila pro iDNES.cz Petra Havlíková z organizace Nesehnutí.

Podle ní se situace zlepšila, lidé sexismus v reklamě poznají, ale stále zaměňují tento druh s nějakými prvky sexu. „Sexistická reklama mnohem víc souvisí s diskriminací,“ uvedla. O konci soutěže informoval portál MediaGuru.cz.

Fotogalerie

Anticenu udílela odborná porota, ale také veřejnost. Nominovány byly za deset let stovky firem. Nechtěné nebo žádané pozornosti se tím dostalo neznámým společnostem z regionů, i firmám, které zná každý. Mezi nimi se ocitla například pojišťovna Kooperativa, Auto Esa, či KFC. 

Kritiku si ovšem vysloužila například i Policie ČR, nebo politické strany ODS, ČSSD a TOP 09. Politici na sebe upozornili billboardy s nahotinkami - Např. ODS se sloganem „Jsme sexy“ a TOP 09 billboardy s ženským pozadím s vytetovaným logem strany.

Pozornosti se dostalo také pivovarům. „Zazářil“ humpolecký Bernard s ilustrovanými pinup dívkami, pivovar Poutník Pelhřimov s modelkou nahoře bez, nakloněnou nad spilkou nebo „patnáctka“ Jineckého Vilémovského ležáku, který si vypomohl zobrazením mladé dívky, olizující si prst.

Zatímco některé reklamy byly vyloženě odporné a pokleslé (výcuc odpadu s ženou sedící na toaletě, nebo pisoáry, uvnitř kterých byla reklama na Kabaret Darling s vyobrazením ženského přirození) jiné spíše upozorňovaly na stereotypy v rozdělení mužských a ženských rolích. Třeba reklama na čokoládu Milka se vzkazem od manžela „Umyl jsem za tebe nádobí, užij si den!“

„Jsou firmy, které to nepovažují za důležité téma, například Bernard. Hodně velkých firem ale má své etické standardy na reklamu. Často jde o firmy s vlastnickou strukturou v zahraničí, kde je etika na vyšší úrovni,“ uvedla Havlíková. Dodala, že nedošlo za deset let k tomu, že by firma zažalovala organizátory soutěže za poškozování jména, třebaže některé firmy tím vyhrožovaly.

Autor:



Nejčtenější

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...



Místo peněz rum? Američané si utahují z Česka kvůli splátce komunistického dluhu

Kubánský rum Ron.

Američtí filmaři si vystřelili z České republiky ohledně vyjednávání ministerstva financí o možném splácení kubánského...

Tvrdík lže, místo peněz dává předběžná opatření, vzkázal Tkáč z J&T

Generální ředitel finanční skupiny J&T Patrik Tkáč

Spolumajitel J&T banky Patrik Tkáč veřejně uvedl, že někdejší člen představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík „klame.“...

E-shop CZC dal v reklamě facku Alzákovi. Zdůrazňuje, že je dvojka trhu

Hrdá dvojka. CZC.cz si v reklamě dovolil narážku na svou nejvážnější konkurenci...

Online trhu s počítači a elektronikou dominuje Alza. S velkým odstupem se jí dívá na záda e-shop CZC. A právě z toho se...

Další z rubriky

Ministerstvo chce zakázat podomní prodej energií, brání se šmejdům

Wolframová žárovka se závitem E27

V posledních měsících roste počet případů, kdy byli klienti - obvykle senioři - dotlačeni k uzavření nevýhodné smlouvy...

Hladové firmy platí až padesát tisíc za dohození nového kolegy

Manažerský styl nemusí být utrpení. Občas se hodí každé z nás.

Firmy dělají ze zaměstnanců náboráře, platí až padesát tisíc za hlavu. Stačí, aby se nový kolega ve společnosti udržel...

PŘEHLEDNĚ: Ceny bytů v Česku stále rostou. Proč a jaký bude další vývoj

(ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku vzrostly za poslední čtyři roky v průměru o více než čtyřicet procent a trend stále pokračuje....

Najdete na iDNES.cz