Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

  12:34aktualizováno  12:34
Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy firem „odmění“ podesáté a naposledy. Autoři upozorňovali na reklamy, kterými firmy lacině přitáhly pozornost k produktu. Nejčastěji ukazovaly v choulostivých situacích ženy.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

„Ano, soutěž končí. Důvodů je víc. Jedním z cílů anticeny bylo vyvolat společenskou diskusi o reklamě a to se naplnilo. Teď se budeme věnovat jiným projektům, anticeny však neplánujeme,“ potvrdila pro iDNES.cz Petra Havlíková z organizace Nesehnutí.

Podle ní se situace zlepšila, lidé sexismus v reklamě poznají, ale stále zaměňují tento druh s nějakými prvky sexu. „Sexistická reklama mnohem víc souvisí s diskriminací,“ uvedla. O konci soutěže informoval portál MediaGuru.cz.

Fotogalerie

Anticenu udílela odborná porota, ale také veřejnost. Nominovány byly za deset let stovky firem. Nechtěné nebo žádané pozornosti se tím dostalo neznámým společnostem z regionů, i firmám, které zná každý. Mezi nimi se ocitla například pojišťovna Kooperativa, Auto Esa, či KFC. 

Kritiku si ovšem vysloužila například i Policie ČR, nebo politické strany ODS, ČSSD a TOP 09. Politici na sebe upozornili billboardy s nahotinkami - Např. ODS se sloganem „Jsme sexy“ a TOP 09 billboardy s ženským pozadím s vytetovaným logem strany.

Pozornosti se dostalo také pivovarům. „Zazářil“ humpolecký Bernard s ilustrovanými pinup dívkami, pivovar Poutník Pelhřimov s modelkou nahoře bez, nakloněnou nad spilkou nebo „patnáctka“ Jineckého Vilémovského ležáku, který si vypomohl zobrazením mladé dívky, olizující si prst.

Zatímco některé reklamy byly vyloženě odporné a pokleslé (výcuc odpadu s ženou sedící na toaletě, nebo pisoáry, uvnitř kterých byla reklama na Kabaret Darling s vyobrazením ženského přirození) jiné spíše upozorňovaly na stereotypy v rozdělení mužských a ženských rolích. Třeba reklama na čokoládu Milka se vzkazem od manžela „Umyl jsem za tebe nádobí, užij si den!“

„Jsou firmy, které to nepovažují za důležité téma, například Bernard. Hodně velkých firem ale má své etické standardy na reklamu. Často jde o firmy s vlastnickou strukturou v zahraničí, kde je etika na vyšší úrovni,“ uvedla Havlíková. Dodala, že nedošlo za deset let k tomu, že by firma zažalovala organizátory soutěže za poškozování jména, třebaže některé firmy tím vyhrožovaly.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Další z rubriky

Počasí ničí úrodu, zdraží pečivo, mák i vánoční kapři

Ilustrační snímek

Vedra zdaleka nepolevila, ale zemědělci už začínají mapovat škody, které letní počasí na úrodě zanechalo. Vlny sucha...

Aegon prodá své společnosti v Česku a na Slovensku za čtyři miliardy

Ilustrační snímek.

Nizozemská pojišťovna Aegon prodá své společnosti v Česku a na Slovensku nizozemské skupině NN. Informovala o tom ve...

Fronty před úřadem. Stát začal přijímat žádosti o levné půjčky na bydlení

Stát půjčí mladým lidem na bydlení až 2 miliony korun s úrokem od 1 %

Mladé rodiny do 36 let mohou od středy žádat o státní půjčku až dva miliony korun na rekonstrukci nebo pořízení nového...

Najdete na iDNES.cz