Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

  12:34aktualizováno  12:34
Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy firem „odmění“ podesáté a naposledy. Autoři upozorňovali na reklamy, kterými firmy lacině přitáhly pozornost k produktu. Nejčastěji ukazovaly v choulostivých situacích ženy.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

„Ano, soutěž končí. Důvodů je víc. Jedním z cílů anticeny bylo vyvolat společenskou diskusi o reklamě a to se naplnilo. Teď se budeme věnovat jiným projektům, anticeny však neplánujeme,“ potvrdila pro iDNES.cz Petra Havlíková z organizace Nesehnutí.

Podle ní se situace zlepšila, lidé sexismus v reklamě poznají, ale stále zaměňují tento druh s nějakými prvky sexu. „Sexistická reklama mnohem víc souvisí s diskriminací,“ uvedla. O konci soutěže informoval portál MediaGuru.cz.

Fotogalerie

Anticenu udílela odborná porota, ale také veřejnost. Nominovány byly za deset let stovky firem. Nechtěné nebo žádané pozornosti se tím dostalo neznámým společnostem z regionů, i firmám, které zná každý. Mezi nimi se ocitla například pojišťovna Kooperativa, Auto Esa, či KFC. 

Kritiku si ovšem vysloužila například i Policie ČR, nebo politické strany ODS, ČSSD a TOP 09. Politici na sebe upozornili billboardy s nahotinkami - Např. ODS se sloganem „Jsme sexy“ a TOP 09 billboardy s ženským pozadím s vytetovaným logem strany.

Pozornosti se dostalo také pivovarům. „Zazářil“ humpolecký Bernard s ilustrovanými pinup dívkami, pivovar Poutník Pelhřimov s modelkou nahoře bez, nakloněnou nad spilkou nebo „patnáctka“ Jineckého Vilémovského ležáku, který si vypomohl zobrazením mladé dívky, olizující si prst.

Zatímco některé reklamy byly vyloženě odporné a pokleslé (výcuc odpadu s ženou sedící na toaletě, nebo pisoáry, uvnitř kterých byla reklama na Kabaret Darling s vyobrazením ženského přirození) jiné spíše upozorňovaly na stereotypy v rozdělení mužských a ženských rolích. Třeba reklama na čokoládu Milka se vzkazem od manžela „Umyl jsem za tebe nádobí, užij si den!“

„Jsou firmy, které to nepovažují za důležité téma, například Bernard. Hodně velkých firem ale má své etické standardy na reklamu. Často jde o firmy s vlastnickou strukturou v zahraničí, kde je etika na vyšší úrovni,“ uvedla Havlíková. Dodala, že nedošlo za deset let k tomu, že by firma zažalovala organizátory soutěže za poškozování jména, třebaže některé firmy tím vyhrožovaly.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Antimonopolní úřad posvětil vstup CITIC Group do CEFC Europe

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil vstup čínské státní společností CITIC Group do společnosti CEFC Group...

Češi prosázeli rekordních 224 miliard, na výhrách brali 184 miliard

Sportka

Češi loni prosázeli rekordních 224,1 miliardy korun, meziročně o 14,1 procenta více. Objem vyplacených výher vzrostl o...

Najdete na iDNES.cz