Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

  12:34aktualizováno  12:34
Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy firem „odmění“ podesáté a naposledy. Autoři upozorňovali na reklamy, kterými firmy lacině přitáhly pozornost k produktu. Nejčastěji ukazovaly v choulostivých situacích ženy.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

„Ano, soutěž končí. Důvodů je víc. Jedním z cílů anticeny bylo vyvolat společenskou diskusi o reklamě a to se naplnilo. Teď se budeme věnovat jiným projektům, anticeny však neplánujeme,“ potvrdila pro iDNES.cz Petra Havlíková z organizace Nesehnutí.

Podle ní se situace zlepšila, lidé sexismus v reklamě poznají, ale stále zaměňují tento druh s nějakými prvky sexu. „Sexistická reklama mnohem víc souvisí s diskriminací,“ uvedla. O konci soutěže informoval portál MediaGuru.cz.

Fotogalerie

Anticenu udílela odborná porota, ale také veřejnost. Nominovány byly za deset let stovky firem. Nechtěné nebo žádané pozornosti se tím dostalo neznámým společnostem z regionů, i firmám, které zná každý. Mezi nimi se ocitla například pojišťovna Kooperativa, Auto Esa, či KFC. 

Kritiku si ovšem vysloužila například i Policie ČR, nebo politické strany ODS, ČSSD a TOP 09. Politici na sebe upozornili billboardy s nahotinkami - Např. ODS se sloganem „Jsme sexy“ a TOP 09 billboardy s ženským pozadím s vytetovaným logem strany.

Pozornosti se dostalo také pivovarům. „Zazářil“ humpolecký Bernard s ilustrovanými pinup dívkami, pivovar Poutník Pelhřimov s modelkou nahoře bez, nakloněnou nad spilkou nebo „patnáctka“ Jineckého Vilémovského ležáku, který si vypomohl zobrazením mladé dívky, olizující si prst.

Zatímco některé reklamy byly vyloženě odporné a pokleslé (výcuc odpadu s ženou sedící na toaletě, nebo pisoáry, uvnitř kterých byla reklama na Kabaret Darling s vyobrazením ženského přirození) jiné spíše upozorňovaly na stereotypy v rozdělení mužských a ženských rolích. Třeba reklama na čokoládu Milka se vzkazem od manžela „Umyl jsem za tebe nádobí, užij si den!“

„Jsou firmy, které to nepovažují za důležité téma, například Bernard. Hodně velkých firem ale má své etické standardy na reklamu. Často jde o firmy s vlastnickou strukturou v zahraničí, kde je etika na vyšší úrovni,“ uvedla Havlíková. Dodala, že nedošlo za deset let k tomu, že by firma zažalovala organizátory soutěže za poškozování jména, třebaže některé firmy tím vyhrožovaly.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...

Elektrokoloběžek v Praze možná přibude, magistrát jedná s další firmou

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

V Praze chce sdílené elektrické koloběžky provozovat kromě americké společnosti Lime i další firma. Ve čtvrtek to...

Češi se přestali zlepšovat ve schopnosti splácet dluhy

Ilustrační snímek

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci...



Najdete na iDNES.cz