Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

  11:38aktualizováno  11:38
V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový billboard s ňadry potřísněnými vínem i poutač s nahotinou na výstavu obce Ratíškovice. O anticenu Sexistické prasátečko se však ucházejí i známé značky jako Dermacol, Moneta Bank a Pivovar Svijany.

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018. | foto: Nesehnutí

O anticenu neziskové organizace Nesehnutí s názvem Sexistické prasátečko se letos uchází 51 reklam, z toho tři videospoty. Letošním desátým ročníkem zároveň hnutí s pořádáním soutěže končí.

Ve fotogalerii se podívejte na kompletní dávku letošního reklamního sexismu. Reklamy nominovala veřejnost. Hlasovat o vítězi mohou lidé na webu www.prasatecko.cz do 31. října, vyhlášení se uskuteční 23. listopadu.

V nominacích poslední soutěže sexistické prasátečko jsou ze známých značek a firem Pivovar Svijany, Král vín, Město Brno, makléřská společnost Cyrrus, Dermacol, Moneta Money Bank či Městská policie v Praze.

Slušnější společnost

Kromě několika reklam s tematikou vína dostaly nálepku sexistické v nominacích také dvě zmrzliny. Humpolecký bikers club Doupě inzeroval „Motorkářskou zmrdlinu“ a reklamu s vyzývavými dívkami doprovodil nápisem „Vyliž si mě“. „Jak ochutnáš černou, už nebudeš chtít jinou,“ hlásá také reklama na ostružinovou zmrzlinu značky Tajo, kterou drží dívka s tmavou pletí.

Fotogalerie

Počet reklam je letos o 39 nižší než loni, což podle organizátorů znamená úbytek sexistických reklam ve veřejném prostoru. „Na velkých billboardech je už vídáme zřídkakdy. Snáz na ně narazíme na sociálních sítích. Navíc, předběžné výsledky našich výzkumů naznačují, že česká společnost hodnotí sexistické reklamy spíše negativně,“ uvedla Eva Bartáková za Nesehnutí.

Úbytek takové reklamy a úspěšná osvěta je jedním z důvodů, proč Sexistické prasátečko končí. „Máme pocit, že hlavní účel byl splněn a v nejlepším se má přestat. Zároveň je to anketa negativní a chceme se nyní věnovat pozitivním věcem, což je vzdělávání,“ řekla Bartáková.

V hlasování mají lidé možnost vyjádřit názor na všechny nominované reklamy. Mohou volit buď kliknutím na tlačítko nebo posunem vlevo a vpravo na dotykové obrazovce. Opět je možné vybírat mezi „to je sexismus!“ nebo „to ještě jde“. Letos navíc přibylo tlačítko „přeskočit“, díky kterému se hlasující k reklamě nemusejí vyjádřit.

Podobně jako v minulých letech se v nominacích objevila řada reklam na alkoholické nápoje, které výrazně převažují nad jinými typy produktů. Ubývá reklam na politické strany.

„Přestože se nominace sbíraly v předvolebním období, do hlasování jsme nakonec zařadili jen jednu reklamu politické strany. V posledních letech si všímáme, že v propagaci politických stran se sexismus objevuje méně. To ovšem neznamená, že se politici a političky prezentují více eticky, jen využívají jiné metody, jak přilákat pozornost,“ uvedla spoluorganizátorka ankety Kristýna Pešáková.

Anticeny se udělají dvě, jednu zvolí veřejnost, druhou odborná porota. Součástí slavnostního vyhlášení bude i křest nové publikace Fighting sexism, která shrne všech deset let Sexistického prasátečka.

Autoři: ,

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Trend spalování lidem zvedne poplatky za odpad, říká šéf svozové firmy

Roman Mužík, jednatel AVE CZ

Spalování odpadu je efektivnější než skládkování, ale je dražší. Velkou moc teď podle jednatele Romana Mužíka drží v...

Internetové obchody už ušijí nákupy na míru. Musí ale znát svého klienta

Městskou WI-Fi zadarmo si v pražských parcích neužijete. (ilustrační foto)

Letáky a plošné slevy sice patří nadále k hlavní taktice obchodních řetězců, jak přilákat zákazníka, vedle toho se však...

Podívejte se, jak se tiskne první česká pamětní bankovka

První cenu a doporučení k realizaci získal návrh akademické malířky Evy Haškové...

Ve Státní tiskárně cenin se v těchto dnech tisknou pamětní stokoruny s portrétem Aloise Rašína. Bankovku s obličejem...

Najdete na iDNES.cz