O anticenu neziskové organizace Nesehnutí s názvem Sexistické prasátečko se letos uchází 51 reklam, z toho tři videospoty. Letošním desátým ročníkem zároveň hnutí s pořádáním soutěže končí.
Ve fotogalerii se podívejte na kompletní dávku letošního reklamního sexismu. Reklamy nominovala veřejnost. Hlasovat o vítězi mohou lidé na webu www.prasatecko.cz do 31. října, vyhlášení se uskuteční 23. listopadu.
V nominacích poslední soutěže sexistické prasátečko jsou ze známých značek a firem Pivovar Svijany, Král vín, Město Brno, makléřská společnost Cyrrus, Dermacol, Moneta Money Bank či Městská policie v Praze.
Slušnější společnost
Kromě několika reklam s tematikou vína dostaly nálepku sexistické v nominacích také dvě zmrzliny. Humpolecký bikers club Doupě inzeroval „Motorkářskou zmrdlinu“ a reklamu s vyzývavými dívkami doprovodil nápisem „Vyliž si mě“. „Jak ochutnáš černou, už nebudeš chtít jinou,“ hlásá také reklama na ostružinovou zmrzlinu značky Tajo, kterou drží dívka s tmavou pletí.
Počet reklam je letos o 39 nižší než loni, což podle organizátorů znamená úbytek sexistických reklam ve veřejném prostoru. „Na velkých billboardech je už vídáme zřídkakdy. Snáz na ně narazíme na sociálních sítích. Navíc, předběžné výsledky našich výzkumů naznačují, že česká společnost hodnotí sexistické reklamy spíše negativně,“ uvedla Eva Bartáková za Nesehnutí.
Úbytek takové reklamy a úspěšná osvěta je jedním z důvodů, proč Sexistické prasátečko končí. „Máme pocit, že hlavní účel byl splněn a v nejlepším se má přestat. Zároveň je to anketa negativní a chceme se nyní věnovat pozitivním věcem, což je vzdělávání,“ řekla Bartáková.
V hlasování mají lidé možnost vyjádřit názor na všechny nominované reklamy. Mohou volit buď kliknutím na tlačítko nebo posunem vlevo a vpravo na dotykové obrazovce. Opět je možné vybírat mezi „to je sexismus!“ nebo „to ještě jde“. Letos navíc přibylo tlačítko „přeskočit“, díky kterému se hlasující k reklamě nemusejí vyjádřit.
Podobně jako v minulých letech se v nominacích objevila řada reklam na alkoholické nápoje, které výrazně převažují nad jinými typy produktů. Ubývá reklam na politické strany.
„Přestože se nominace sbíraly v předvolebním období, do hlasování jsme nakonec zařadili jen jednu reklamu politické strany. V posledních letech si všímáme, že v propagaci politických stran se sexismus objevuje méně. To ovšem neznamená, že se politici a političky prezentují více eticky, jen využívají jiné metody, jak přilákat pozornost,“ uvedla spoluorganizátorka ankety Kristýna Pešáková.
Anticeny se udělají dvě, jednu zvolí veřejnost, druhou odborná porota. Součástí slavnostního vyhlášení bude i křest nové publikace Fighting sexism, která shrne všech deset let Sexistického prasátečka.